تاریخ : 1401,شنبه 07 خرداد22:12
کد خبر : 433736 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

قدیمی‌ترین اتحادیه علمی دانشجویی کشور، اتحادیه‌ برتر کشور در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی حرکت

پس از برگزاری اولین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق کشور که در سال ۱۳۷۷در دانشگاه صنعتی شـریف برگـزار گردیـد به همت دانشجویان و دستاندرکاران این برنامه، برای استمرار و تداوم این حرکت عظیم علمی دانشجویی، تصمیم به تأسیس سازمان علمی دانشجویی مهندسی برق کشور گرفته شد و این سازمان به عنوان نماینـده‌ی دانشـجویان مهندسـی برق و کامپیوتر و به عنوان نخستین تشکل علمی دانشجویی در ایران شروع به فعالیت نمود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، پس از برگزاری اولین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق کشور که در سال  1377در دانشگاه صنعتی شـریف برگـزار گردیـد به همت دانشجویان و دستاندرکاران این برنامه، برای استمرار و تداوم این حرکت عظیم علمی دانشجویی، تصمیم به تأسیس سازمان علمی دانشجویی مهندسی برق کشور گرفته شد و این سازمان به عنوان نماینـده‌ی دانشـجویان مهندسـی برق و کامپیوتر و به عنوان نخستین تشکل علمی دانشجویی در ایران شروع به فعالیت نمود. سازمان بعد از چند دوره فعالیت با ثبت در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان اتحادیه انجمن های علمی دانشـجویی مهندسـی بـرق کشـور وظیفـه هـدایت، حمایـت و برنامـه ریـزی در جهـت رشـد و پیشـرفت دانشجویان و ترغیب آنها به انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی در دانشگاه های دولتی را بر عهده گرفت. گرچه این سازمان از ابتدا به خاطر وجود کنفرانس دانشجویی مهندسی برق شکل گرفت، اما بـه مـرور زمـان و بـا نهادینـه شـدن انجمن های علمی دانشجویی مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه ها و قوت گرفتن فعالیت های این نهادها، سازمان هـم از برگـزاری یک رویداد پا را فراتر گذاشته و با فعالیت منسـجم، فراگیـر و هدفمنـد نقـش بـه سـزایی را در رشـد و بالنـدگی علمـی دانشـجویان مهندسی برق کشور ایفا نمود تا در گام نخست دانشجویان برق کشور و در گام بعدی مسئولین امر به این جنبش علمی دانشـجویی پاسخ مثبت داده و از این طریق سازمان سعی در بر طرف کردن موانع و مشکلات دانشجویان در زمینه های علمی، عملی و پژوهشی نمایـد.

بـا گذشـت بیش از دو دهه ازتأسیس این سازمان و انجمنهای علمی در دانشگاه ها به اذعان مدیران، مسئولین و اساتید دانشگاهی؛ دسـتاوردها و نتایج این جنبش علمی دانشجویی بر کسی پوشیده نیست و ما را به این باور رسانده که ترقی علمی و عملی در رشته استراتژیک و بنیادین مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگـاه ها و به دست صاحبــان اصلـی آنها یعنی دانشجویان رقم میخورد.

سازمان علمـی دانشجویی مهندسی برق کشور با اهتمام و تـلاش نمایندگــان دانشـجویان سراسـر ایران، فـراز و نشـیب هـای زیادی را پشت سر گذاشته و به نظر میرسد با توجه به نگاه ویژه و جدید مسؤولین کشور در دستگاه های اجرایی و وزارتخانـه‌هـا، راه برای انجام این چنین فعالیت ها و رشد و پویایی علمی دانشجویان بیش از پیش باز شده و لذا سازمان علمی دانشجویی مهندسی برق نیز وارد مرحله جدیدی از رویکردهای خود در نهادینه سازی این مهم در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی شده است.

دانشگاه آزاد اسـلامی و وزارت علـوم، تحقیقـات و فنـاوری بـه عنـوان اصلی ترین مرجع این سیاستگذاری ها، تقویت و گسترش فعالیتهای علمی-دانشجویی را جزو برنامه های مهم خود قـرار داده اسـت کـه این امر با وجود اینچنین سازمانهایی به عنوان بازوی مدیریتی و اجرایی، سریعتر و راحت تر قابل حصول است. هماکنون بیش از 150 انجمن علمی دانشجویی در چهار رشته مذکور از دانشگاه های دولتی، آزاد، غیرانتفاعی، فنی و حرفه ای و انجمن های سازمان جهانی مهندسی برق  (IEEE) از سراسر کشور، عضو اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی مهندسی برق ایران هستند.

همچنین در چهاردهمین جشنواره حرکت که با حضور وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جناب دکتر عبدالملکی و معاون محترم فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آقای دکتر چکشیان و مسئولین جشنواره به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد، اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی برق کشور توانست رتبه نخست را در بخش اتحادیه برتر گروه اتحادیه‌های فنی و مهندسی کسب کند و مورد تقدیر قرار گیرد.

گفتنی است که در این اختتامیه، اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی برق کشور، رتبه شایسته تقدیر در بخش نشریه گروه اتحادیه‌های فنی و مهندسی را نیز از آن خود کرد.