تاریخ : 1401,پنجشنبه 12 خرداد21:51
کد خبر : 434325 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

 رییس دانشگاه تهران: تفاوت دیدگاه در دانشگاه مایه ارتقای جامعه است

رییس دانشگاه تهران گفت: به فعالان دانشجویی می‌گویم تا می‌توانید من را نقد کنید، حتی نقد تند اما به چارچوب‌های موجود در جامعه که قاعده بازی ما باید در قالب آنها شکل بگیرد هم احترام بگذارید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» محمد مقیمی در آئین اختتامیه جشنواره جوشش در دانشگاه تهران افزود: اگر قرار است زیر میز بزنیم و قواعد را خراب کنیم، به هدف‌مان نمی‌رسیم و دائماً هم تعارضات توسعه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه تشکل‌های فعال در دانشگاه تهران به گونه‌ای طیف‌های فکری و ارزشی موجود در جامعه را بازنمایی می‌کنند، اظهار داشت: همه ما تحت لوای نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنیم، باید چارچوب و قواعد بازی را یاد بگیریم و طبق آن حرکت کنیم. گاهی برخی فکر می‌کنند باید حرف‌های متمایز هنجارشکنانه بزنند تا دیده شوند. این رویکرد یک روند مخرب است.

رییس دانشگاه تهران با حمایت از هر گونه فعالیت تحرک‌آفرین برای عرضه ابتکارات دانشجویی با توجه به سلایق و دیدگاه‌های متفاوت گفت: یکی از مشخصه‌های تشکل‌های متنوع و متکثر دانشجویی این است که در عین وجود هدف روشن و بعضاً مشترک در تشکل‌های دانشجویی مختلف، اشتراک نظر چندانی در رویکردها و روش‌های آنها وجود ندارد اما برنامه‌هایی مانند جشنواره جوشش به یک نوعی پیونددهنده مسیرهای مختلفی است که تشکل‌های متفاوت دنبال می‌کنند.

به گفته وی، می توان با پیدا کردن وجوه اشتراک، تمرکز و انرژی‌ را بر روی وجوه مشترک متمرکز کرد، نه اینکه مدام مشغول تنش‌زدایی و حل تعارضات بین تشکل‌ها بود. زیرا تعارضات گاهی به حدی می‌رسد که درون یک تشکل هم شعبه‌هایی شکل می‌گیرد.

رییس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این اشتراک‌سازی به این معنی نیست که همه با هم یک جور فکر و عمل کنیم؛ تفاوت دیدگاه که مایه تحول و ارتقای جامعه است، به ویژه باید در دانشگاه وجود داشته باشد.

مقیمی یکی از الزامات تأثیرگذاری تشکل‌های دانشجویی را عبور آنها از کلیشه‌ها و گزاره‌های سنتی و قدیمی و جریان‌سازی در جامعه به تناسب موضوعات روز دانست و گفت: یکی از دغدغه‌های ما در دانشگاه تهران این است که فعالیت سیاسی اجتماعی آگاهی دهنده باید وجود داشته باشد و روز به روز هم رونق بیشتری پیدا کند. 

وی در ادامه با تاکید بر استقلال جریان دانشجویی، تصریح کرد: گاهی شاهد هستیم که فعالیت‌ها تحت تأثیر خط مشی‌هایی است که بیرون از دانشگاه تعیین می‌شود. این وضعیت، جریان دانشجویی را از منظر کارکردی منحرف می‌کند؛ چراکه تشکل‌های دانشجویی به جای اینکه جریان‌پذیر باشند باید جریان‌سازی کنند.

وی با تاکید بر بهره‌گیری از زبان هنر در قالب‌هایی نظیر فیلم کوتاه، پویانمایی و … برای انتقال ظرفیت‌ها، دیدگاه‌ها و کارکردهای اثربخش تشکل‌های دانشجویی به جامعه دانشجویی و افکار عمومی کشور، یادآور شد: مقام معظم رهبری در بحث جهاد تبیین، زبان هنر را یکی از ابزارهای اساسی آن می‌دانند.

رییس دانشگاه تهران اظهار داشت: جشنواره جوشش بر استفاده از زبان هنر برای بیان دیدگاه‌ها و تعامل و گفت‌وگو استوار شده است؛ البته برای این منظور می‌توان از زبان علوم مختلف یعنی از منظرهای حقوقی، سیاسی، مدیریتی، اقتصادی، ‌ روانشناسی و اجتماعی به موضوعات ورود کرد و بسترهای گفت‌وگو را شکل داد.

در پایان مراسم از مجید فرح آبادی با اثر در پایان اسرائیل، رسول صادقی با اثر وطن و محسن صابری با اثر از بهشت تقدیر شد.

همچنین بسیج، مجمع جنبش دانشجویان عدالتخواه و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران به عنوان تشکل‌های دانشجویی فعال دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفتند.

 جشنواره پویانمایی و فیلم با عنوان «جوشش» با هدف ایجاد نشاط در بخش تشکل‌های دانشجویی و با مشارکت فعالان این بخش برگزار شد که تجربه جدیدی را در فضای فرهنگی دانشگاه به ارمغان می‌آورد. نشست‌های ویژه نقد و بررسی فعالیت فرهنگی تشکل‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نیز از جمله برنامه‌های این جشنواره بود که تا روز اختتامیه ادامه داشت.

پایش فرهنگی تشکل‌های دانشجویی و معرفی برنامه‌ها و اهداف آنها توسط تشکل‌های اسلامی دانشگاه، فرصت جدیدی را برای آشنایی دانشجویان با این بخش فراهم کرد.