تاریخ : 1401,سه شنبه 24 خرداد20:23
کد خبر : 435416 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

معاون بورس و امور دانشجویان بین الملل :

آینده از آن کشورهایی است که دانشجوی خارجی جذب کنند

معاون سازمان امور دانشجویان گفت: آینده از آن کشورهایی است که تعداد بیشتری از دانشجویان و نخبگان خارجی را جذب کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  حجت الاسلام سعید جازاری معمویی رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) در نشست دوره آموزشی توجیهی ادارات و دفاتر کنسولی دانشگاه‌های کشور که در همین دانشگاه و با حضور سلمان پور معاون سازمان امور دانشجویی برگزار شد اظهار داشت: بخش کنسولی بسیار بخش حساس و در واقع نقطه ورود و نقطه لطف و مرحمت میزبانی است، در همه دانشگاه‌های دنیا وقتی دانشجوی خارجی پذیرش می‌شود اداره‌ای وجود دارد که دانشجو برای نخستین بار به آنجا مراجعه می‌کند و آن اداره کنسولی یا حیات دانشجویی است. شاید گفته شود تنها کار اداره کنسولی، پاسپورت است در حالی که چنین نیست برای مثال در دانشگاه سوربون و آکسفورد همه کارهای دانشجو با این اداره است.

وی افزود: برای مثال زمانی که یک دانشجو برای نخستین بار به این اداره مراجعه می‌کند با روی خوش از او استقبال کرده و از کشورش می‌پرسند و وقتی از مشکلات دانشجو مطلع می‌شوند در نهایت ادب و احترام به سخنان دانشجوی خارجی گوش و با وی برخورد لطیفی می‌کنند؛ از همین رو می‌توان گفت اداره کنسولی نقطه حساس ورود یک فرد خارجی برای گذراندن تحصیلات دانشگاهی به شمار می‌رود.

جازاری با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته معاونت فرهنگی وجود ندارد بیان داشت: اگر کسی به دانشگاه هاروارد و آکسفورد مراجعه کند خواهد دید که در این دانشگاه‌ها اداره فرهنگی وجود ندارد چرا که اداره کنسول این مسئولیت فرهنگی را بر عهده دارد و به گونه‌ای عمل می‌کند که آن دانشگاه یک دانشگاه فرهنگی به شمار آید.

رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) با استناد به روایتی از امام علی (ع) بیان داشت: حضرت خطاب به والیان و فرمان روایان جمله‌ای دارند که با سه قسم آغاز می‌شود و می‌فرمایند: مراقب باشید اگر مهمان آمد خدا را گواه، خدا را گواه و خدا را گواه نکند مهمان خارج شود بدون اینکه از شما شکرگزار باشد؛ نقش کنسولی مسؤولیت مهمی است. بنابراین هرگز نباید تصور شود که این بخش مهم نبوده و حساس نیست حساسیت این بخش به گونه‌ای است که می‌توان گفت کار این مجموعه بسیار دشوارتر از وزارت علوم و ادارات فرهنگی در یک نظام است. چرا که این اداره نقطه ورود بوده و زمانی که دانشجو وارد می‌شود می‌تواند از حضور خود امیدوار و یا ناامید شود.

وی ادامه داد: گاهی اوقات نگرانی‌هایی از ادبیات تهاجمی و استعماری غرب دیده می‌شود اما در این زمینه باید به مسائلی آگاه بود اینکه آنها در برخورد چه اقداماتی انجام می‌دهند که دانشجو در فاصله کوتاه درس می‌خواند و بر می‌گردد اما خودش را مدیون آن کشور می‌داند؛ این حس به همان اتاق کنسولی بر می‌گردد چرا که این اتاق است اولین حکم میزبانی را رقم می‌زند. ادبیات ما در کنسولی می‌تواند باعث شود دانشجو برای آینده اثرگذار و فضای این نظام مقدس امیدوار و خوشبین شود.

جازاری با بیان اینکه اداره کنسولی دانشگاه آینه نظام مقدس اسلامی باید باشد، تصریح کرد: ما انقلاب اسلامی مبارک آن هم با شناسنامه‌ای بیش از هفت هزار سال درخشش در عرصه بین الملل داریم می‌طلبد به بهترین شکل پذیرای دانشجو باشید.

در ادامه محمد جواد سلمان پور معاون بورس و امور دانشجویان بین الملل به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در مواجهه با دانشجویان بین الملل اگر بخواهد این سیاست‌ها پیاده شود باید بین المللی در این زمینه اندیشیده و برنامه ریزی شود.

سلمان پور با طرح این پرسش مبنی بر اینکه چرا باید به بین المللی شدن اندیشید بیان داشت: آرمان و اهداف حضرت امام تنها به مرز جغرافیایی ایران اختصاص نداشت و انقلاب اسلامی که امام آن را معماری کرد و به پیروزی رساند هدفش خدا بود و این امر تنها به اسلام اختصاص ندارد و برای همه عالمیان است.

وی با بیان اینکه مسلمان جامع بین المللی می‌اندیشد، تصریح کرد: نخستین سیاست کلان آموزش عالی و سازمان افزایش کمی و کیفی جذب دانشجو است. ایران با رقابت جهانی جذب دانشجویان آن هم با کشورهایی که استراتژی دراز مدت دارند، روبرو است. با وجود انقلاب اسلامی و سوگیری و جهت گیری و همچنین اقداماتی که در این سه دهه بخصوص ده سال اخیر صورت گرفت این موضوع جنبه حیاتی و حیثیتی پیدا کرده است چرا که امروز ایران رقبای قوی دارد که هرگز کنار نخواهند رفت. این رقابت‌ها بسیار سرنوشت ساز برای دو دهه آینده است.

معاون بورس و امور دانشجویان بین الملل بیان کرد: اگر روسیه در ۲۰ سال گذشته اقدام به تربیت دانشجویان آفریقایی نکرده بود امروز یک کشور تنها محسوب می‌شد. نباید به دانشجویان خارجی نگاه تحقیرآمیز داشت بلکه باید بلند نظرانه به آنان نگاه کرد. وقتی یک دانشجوی خارجی وارد ایران می‌شود همین دانشجو می‌تواند در کشور ایجاد کننده شغل نیز محسوب شود برای مثال یعنی زمانی که دانشجوی خارجی با دانشجوی ایرانی ارتباط برقرار می‌کند دانشجوی ایرانی از طریق او می‌تواند به بازار اقتصادی آن کشور وارد شود.

سلمان پور ادامه داد: حضور دانشجویان خارجی در ایران سبب می‌شود بعد از فارغ التحصیل شدن و رفتن به کشورشان یک تعلق خاطر به ایران داشته باشند. این امر در عرصه سیاسی بسیار حائز اهمیت است. آینده از آن کشورهایی است که تعداد بیشتری از دانشجویان و نخبگان خارجی را جذب کنند. سرمایه گذاری بر روی علم و فناوری از مهمترین برنامه‌های کشورهای منطقه است.