تاریخ : 1401,سه شنبه 24 خرداد23:32
کد خبر : 435439 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

عبدالملکی پس از ۳۰۰ روز از وزارت کار خداحافظی کرد؛

هزینه مبارزه با فساد یا رها کردن مسئولیت در نیمه راه؟

اگر بخواهیم متن استعفای حجت الله عبدالملکی را رمز گشایی کنیم مهم‌ترین کلیدواژه در استعفای وزیر کار می توان از «کمک به افزایش هماهنگی» در دولت نام برد که حاکی از تفاوت دیدگاه‌های او با تیم اقتصادی دولت دارد. عبدالملکی از جوانان گام دوم انقلابی بود که سکان مدیریتی یک وزارت خانه مهم و راهبردی را بدست گرفت و از روز نخست فعالیت خود در وزارت خانه، «مبارزه با فساد» را به عنوان کلیدواژه و محور اصلی فعالیت‌هایش قرار داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نخستین وزیر از دولت سیزدهم استعفا داد تا اولین تغییر در کابینه، پیش از یک ساله شدن دولت رقم بخورد. اما چه اتفاقی رخ داد که مجلسی که به وزیر کار پیشنهادی رییسی ۱۹۱ رای موافق داده بود کمتر از پنج ماه به مخالف سرسخت او تبدیل شد و  جوان ترین وزیر دولت که خود را گام دومی انقلاب می دانست چگونه نتوانست حتی یک سال بر صندلی وزارت تکیه بزند؟

عده‌ای از مجلس یازدهمی‌ها رفته‌رفته از اواخر سال قبل به منتقدان سرسخت وزیرکار دولت سیزدهم تبدیل شدند و درخواست استیضاح او را نیز امضا کرده بودند. با این حال وزیر کار با استیضاح مجلس کنار نرفت بلکه خود استعفا داد. از این رو باتوجه به انتقادات و نامه استعفای وی نکاتی برداشت می شود که در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم.

وزیر کار هزینه مبارزه با فساد در وزارت خانه شد

اگر بخواهیم متن استعفای حجت الله عبدالملکی را رمز گشایی کنیم مهم‌ترین کلیدواژه در استعفای وزیر کار می توان از «کمک به افزایش هماهنگی» در دولت نام برد  که حاکی از تفاوت دیدگاه‌های او با تیم اقتصادی دولت دارد. عبدالملکی از جوانان گام دوم انقلابی بود که سکان مدیریتی یک وزارت خانه مهم و راهبردی را بدست گرفت و از روز نخست فعالیت خود در وزارت خانه، «مبارزه با فساد» را به عنوان کلیدواژه و محور اصلی فعالیت‌هایش قرار داد. بر همین مبنا بود که عبدالملکی شروع به عزل و نصب در وزارتخانه عریض و طویل کار، تعاون و رفاه اجتماعی کرد و به گفته وی ۳۵۰ مدیر از ۱۰۰۰ مدیر فاسد را برکنار کرد. عبدالملکی اعلام کرده بود که باقی مدیران فاسد نیز برکنار می‌شوند و نزدیک به ۱۲۰ پرونده نیز آماده ارسال به قوه قضاییه است. بسیاری بر این باورند مبارزه با فساد و عزل مدیران فاسد بود که وزیر جوان را هزینه کرد و مجبور به استعفا شد.

خوشحالی حامیان دولت قبل از استعفای وزیر کار

عبدالملکی وارد وزارت خانه ای شده بود که در دولت روحانی سهم امنیتی های چپ و هولدینگ ها و شرکت های بزرگ اقتصادی آن پشتوانه جریانات رسانه ای اصلاحطلبان بود. از این رو گویا حامیان دولت قبل که هنوز در بسیاری از هلدینگ های این وزارت خانه نفوذ دارند از این  استعفا خوشحال شدند.

تا جایی که عباس عبدی یکی از فعالین اصلاح طلب موافقت با استعفای وزیر کار را گام مدیریتی مثبت می داند و از آن حمایت کرده است. صبا آذرپیک نیز در توئیتی به انتصابات در شستا اشاره کرده و عملا عزل و انتصاب در هلدینگ های این وزارت خانه را عامل نداشتن عاقبت بخیری وی دانست.

چرا میدان را خالی کردی؟

عده ای از جوانان انقلابی که حجت الله عبدالملکی را چهره جریان جوان و انقلابی کابینه رئیسی در دولت می دانستند و طیف وسیعی از جوانان انقلابی را بر کرسی های راهبردی و مدیریتی در این وزارت خانه حاکم کرد. این منتقدان بعد از استعفای وی انتقادات خود را از این اقدام به نحوی جلو می برند که چرا وزیر کار حتی اگر تفاوت دیدگاه با تیم اقتصادی داشت در چنین شرایطی که کشور در حال جنگ اقتصادی است میدان را خالی کرده است. برخی نیز استعفای وی را عامل سو استفاده رسانه های معاند و دشمنان انقلاب می دانند و از استعفای وزیر کار انتقاد می کنند.

عده ای نیز استعفای وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را عاملی برای قدرت انتخاب دانستند و از برخی مسئولین که سال هاست با تمام شعارهای رونق اقتصادی بر صندلی قدرت تکیه زدند، خواستند از وی سرلوحه بگیرند و اگر توان مدیریتی ندارند استعفا دهند.

عدم اشراف وزیر به امور اجرایی

اما نکته دیگری که پس از استعفای عبدالملکی مورد توجه قرار گرفته شعارها و حاشیه‌های اوست. عبدالملکی پیش از تصدی وزارت از توان تولید لامبورگینی داخلی سخن گفته بود که حاشیه‌های بسیاری داشت. او حتی گفته که با یک میلیون تومان هم می‌توان یک شغل مولد ایجاد کرد و اگر جوانان نمی‌توانند این کار را انجام دهند به دلیل عدم آموزش است. گفته‌هایی که تبدیل به حاشیه‌های بسیاری در فضای مجازی شد و بسیاری از کارشناسان نیز آن را غیرعلمی و عوام‌گرایانه و حاکی از بی‌تجربه‌گی و عدم اشراف وزیر به امور اجرایی کشور دانستند.

گزارش از