تاریخ : 1401,یکشنبه 29 خرداد03:09
کد خبر : 435694 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در همایش ایران قوی مطرح شد؛

قنبریان؛ ۳۴ میلیون از مردم کشورمان در اقتصاد هیچ مشارکتی ندارند/ نمازی؛ زمان روحانی بودجه نانو به مشکل خورد

به کرات ما در این سال‌ها مردمی بودن را می‌شنویم ولی در واقع همان قشر خاص مدنظر است و واژه ها دستمالی شده اند. ۳۴ میلیون مردم داریم که هیچ مشارکتی در اقتصاد ندارند و همین باعث شده که با عقب‌ماندگی مواجه شدیم.

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همایش "ایران قوی، همیشه بادا وطن برفراز" با موضوع روایت چهار دهه پیشرفت کشور به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این همایش سردار عزیزجعفری،فرمانده قرارگاه فرهنگی-اجتماعی حضرت بقیه‌الله(عج) درخصوص نقش مردم در تحقق گام دوم و ایجاد حرکت عمومی قیام للّه پس از انقلاب، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران درخصوص فناوری در هشت سال دفاع مقدس، حجت‌الاسلام قنبریان، نظریه‌پرداز عدالت اجتماعی درخصوص عدالت اجتماعی و محمد نمازی، عضو کارگروه سیاست‌گذاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو درخصوص ایران و نانوتکنولوژی، شیرمردی، معاون کاربرد پرتو سازمان انرژی اتمی درخصوص انرژی هسته‌ای پس از انقلاب به سخنرانی پرداختند.

در ادامه مشروحی از این همایش را می خوانید:

حجت‌الاسلام قنبریان؛ ۳۴ میلیون نفر در اقتصاد هیچ مشارکتی ندارند

قبل از انقلاب اسلامی در بهمن ۴۱ ماجرای انقلاب سفید را داریم که همزمان با روی کارآمدن کندی است که در ایران انقلاب آمریکایی بود. به مرور این انقلاب سفید به دلایلی به ضد خودش تبدیل شد. این انقلاب سفید انقلاب علیه تبعیض هم بود. تفعیصی که از عناصری بود که منجر به انقلاب ۵۷ شد.

یکی از اصلی ترین سویه های انقلاب مبارزه با تبعیض و فقر بود. اصول قانون اصلی که ناظر به رفع تبعیض است. از اصول ابتدایی در انقلاب اسلامی بود. شعار همه با هم در جهاد سازندگی که امام فرمودند از شعارهایی بود که از جهاد به بقیه مراکز منتقل شد. سویه از فقه تا مسائل برنامه ریزی سویه‌اش به سمت مبارزه با تبعیض بود که انصافا موفقیت‌هایی هم در پی داشت.

امام ۳اصل مهمم را در مبحث عدالت مطرح می‌کردند: اول، حفظ منافع محرومان؛ دومین اصل که خیلی تاکید داشتند گسترش مشارکت عمومی مردم بود.‌ به کرات ما در این سال‌ها مردمی بودن را می‌شنویم ولی در واقع همان قشر خاص مدنظر است و واژه ها دستمالی شده اند. ۳۴ میلیون مردم داریم که هیچ مشارکتی در اقتصاد ندارند و همین باعث شده که با عقب‌ماندگی مواجه شدیم.

می توانید صوت کامل سخنرانی را در ادامه گوش دهید.

شیرمردی؛ موضوع هسته ای از دانشگاه تهران آغاز شد

موضوع هسته‌ای کشور از سال ۱۳۳۵ در همین دانشگاه تهران آغاز شد. از سال ۳۵ تا ۵۳ ما فراز و فرودهای مختلفی در حوزه‌ی هسته‌ای داشتیم و در سال ۱۳۴۶ اولین راکتور تحقیقاتی ساخته شد که هدف انجام مطالعات بر روی مواد بود. اولین دستگاه شتاب دهنده هم در همین دانشگاه تهران افتتاح شد. از سال ۵۳ تا ۵۷ هم یک فصل جدیدی در صنعت هسته‌ای بود که قرارد با آلمان در راستای ساخت راکتور در بوشهر و قرارداد با فرانسه در همین راستا بود. برنامه این بود که ۲۳هزار مگاوات برق داشته باشیم.

بعد از انقلاب آلمان عقب نشینی کرد و تا سال ۷۴ دوران سختی را گذراندیم چرا که راکتور نیمه کار مانده بود و بعد از قرارداد با روسیه مجددا آغاز شد. این راکتور در سال ۱۳۹۰ اولین راکتور پرقدرت وارد صنعت برقی کشور می‌شود که البته اصالت روسی دارد‌. بنابراین تا امروز با استفاده از راکتور اتمی بوشهر بیش از هشتاد میلیون بشکه نفت برای کشور صرفه جویی کردیم.

امروز در کشورهای توسعه یافته تنوع در سبد انرژی بسیار مهم است یعنی اگر ما اکتفا به یک منبع انرژی کنیم و مشکلی پیش بیاید عملا برای تامین دچار مشکل می‌شویم. با استفاده از راکتور های هسته‌ای روش جایگزین در تامین انرژی خواهیم داشت. وقتی یک راکتور هسته‌ای راه اندازی می‌شود به صورت مستقیم برق می‌گیریم، یکی از مزیت‌ها تولید برق پایدار است بدون هزینه‌های جانبی.

مزیت دیگر در استفاده از راکتورهای هسته‌ای نگاه به این انرژی به عنوان یک انرژی پاک است. یکی از مشکلات ونود گازهای گلخانه‌ای و گازهای سمی است که روزانه با مشکلات آن مواجه هستیم. با استفاده از راکتورهای هسته‌ای جلوگیری می‌شود از ورود این گازها به جو. نسل امروز متولی حفظ انرژی برای نسل‌های آینده است. در بخش تولید برق دو واحد نیروگاه تولید برق با کشور روسیه قرارداد داریم و به سرعت دنبال می‌شود. یک نکته‌ای که وجود دارد باید به سمت بومی سازی حرکت کنیم.

می توانید صوت کامل سخنرانی را در ادامه گوش دهید.

عزیز جعفری؛ امروز جمهوری اسلامی تبدیل به یک درخت تنومند شده است

بدون تردید بزرگترین دستاورد مادی و معنوی انقلاب اسلامی، ایران قدرتمند با پایگاه مردمی است که با این ویژگی ها بعید می‌دانم کشوری را داشته باشیم که در این مدت زمان کوتاه به این اقتدار پایدار رسیده باشد.

دشمنان همه‌ی توان خودشان را بسیج کردند که این نظام را از پای در بیاورند ولی نتوانستند و یکی از عواملی که در شکل گیری این اقتدار موثر بوده است همین تهدیدهای دشمنان بوده است.امروز مثال جمهوری اسلامی این است که تبدیل به یک درخت تنومند و قدرتمند که شکستی ناپذیر است.

می توانید صوت کامل سخنرانی را در ادامه گوش دهید.

 نمازی؛ زمان روحانی بودجه نانو به شدت به مشکل خورد

موضوع امروز ما موضوع نانو است. فناوری نانو را که درموردش زیاد شنیدیم. پیشرفت فناوری نانو در کشور نمونه ای است که باید در همه کارهای کشور آن را الگو قرار دهیم، به نظر شما این جمله از کیست؟ این جمله از رهبری است. این جمله، جمله‌ای بود که خیلی بهش اشاره نشده است ولی من توصیه میکنم دیدار ۱۱ بهمن ۹۳ را حتما ببینید.

فناوری نانو از زمان رییس جمهور اسبق شروع شد و زمان آقای احمدی نژاد گسترش پیدا کرد و زمان آقای روحانی متاسفانه بودجه‌ی ما به شدت به مشکل خورد. به طور مختصر اگر نکاتی را بگویم، در فناوری نانو بیش از ۳۰۰ شرکت داریم که در این حوزه فعال اند و بیش از ۷۰۰ محصول در این حوزه داریم. برخی تجهیزات ما در فناوری نانو را به برخی کشور ها مثل کره جنوبی صادر میکنیم. ۴۷ کشور در بازار عرصه نانو وجود دارد، مثلا یکی از محصولات داروی سرطان یا شیمی درمانی است که فناوری خاصی هم دارد که کمترین آسیب را به بدن میرساند.

می توانید صوت کامل سخنرانی را در ادامه گوش دهید.

 چمران؛ تحریم ها در راستای خود کفایی عمل می کرد

یکی از مباحثی که مطرح شد سازماندهی حرکت مردمی بود ولی برای این کار باید الگو نشان دهیم. شهید دکتر چمران یکی از این الگوها بود، ایشان در کمترین امکانات نشان دادند که می‌شود کار کرد و می‌شود چنین بود. شهید چمران وزیر دفاع شدند، اولین کسی که از لحاظ جایگاه سازمانی نظامی نبودند ولی نه به این معنی که نظامی‌گری بلد نبودند.

زمانی به ایشان گفتم که آمریکا گفته است که ایران را تحریم می‌کنیم و دیگر فروش نظامی نخواهیم داشت و وسایل‌مان را نمی‌دهند، گفتند خداراشکر چرا که تا الان به دوستان صنایع دفاعی می‌گفتم که بیاید خودمان بسازیم و با این اتفاق الان خودمان می‌سازیم و همین اتفاق در راستای تحقق خودکفایی ما بود.

می توانید صوت کامل سخنرانی را در ادامه گوش دهید.

گزارش از مسلم خلخال