تاریخ : 1401,چهارشنبه 01 تير11:55
کد خبر : 436092 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

بررسی انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد۱۴۰۱ (بخش اول)؛

پاسخ به ۵ سوال متداول درباه دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد +جدول

داوطلبان به منظور اطلاع از لیست رشته های کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ می بایست از ۳۱ خرداد به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد را دانلود کنند. این دفترچه حاوی اطلاعاتی نظیر نحوه انتخاب رشته، کد رشته محل ها و شرایط و سهمیه های مختلف است که داوطلب پس از مطالعه آن ها می تواند به ثبت انتخابی های خود بپردازد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد 1401 متقاضیان دانشگاه های سراسری بر اساس نمره و تراز مندرج در کارنامه کارشناسی ارشد رشته محل های مورد علاقه خود را انتخاب نموده و در گزینش نهایی این آزمون شرکت می کنند. سازمان سنجش با انتشار دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ضمن آشنایی داوطلبان با شرایط و ضوابط شرکت در این مرحله، لیست رشته محل های دانشگاه های سراسری اعم از روزانه و غیر روزانه را نیز در اختیار آن ها قرار می دهد.

برای دانلود دفترچه انتخاب رشته ارشد 1401 کلیک کنید

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ قبل از شروع فرآیند انتخاب رشته منتشر شده و بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته ارشد پس از مراجعه به سایت مذکور می توانند بخش های مختلف این دفترچه را که شامل کلیات، جداول کد رشته محل ها و پیوست ها می باشد دانلود نمایند. در ادامه به توضیح قسمت های مختلف این دفترچه می پردازیم.

دفترچه انتخاب رشته ارشد 1401

دفترچه انتخاب رشته ارشد 1401 از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد به کلیات، شرایط، سهمیه ها و نحوه انتخاب رشته پرداخته است. قسمت دوم دفترچه مربوط به لیست رشته ها و دانشگاه های پذیرنده دانشجو است. معمولا این دفترچه مدتی پس از اعلام نتایج اولیه ارشد بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.

سال 1401، زمان برگزاری آزمون ارشد در همان موعد مقرر بود و زمان انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته ارشد نیز طبق اطلاعیه سازمان سنجش برای 31 خرداد ماه اعلام شد که در سایت این سازمان در همان تاریخ قرار گرفت. داوطلبان با اطلاع از دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد می توانند فرصت کافی برای استخراج کد رشته محل ها و الویت بندی آنها بر اساس علاقه، کیفیت دانشگاه و مسافت راه داشته باشند. 

لیست رشته محل های دفترچه انتخاب رشته ارشد 1401

همانطور که گفته شد بخش دوم دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ به معرفی کد رشته محل های گروه های مختلف علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر و دامپزشکی و رشته های شناور کنکور ارشد می پردازد. تفکیک این جداول به منظور تسهیل در یافتن رشته محل های متناسب با مجموعه امتحانی داوطلب می باشد. تعداد پذیرش هر دانشگاه در هر رشته نیز در دوره های روزانه، شبانه، غیر انتفاعی، پیام نور و پردیس خود گردان مشخص شده است و داوطلبان با توجه به تعداد پذیرش می توانند کد رشته ها را الویت بندی کنند.

یکی از مراحل مهم انتخاب رشته کارشناسی ارشد استخراج کد رشته محل های مورد علاقه از این بخش و درج آن ها در فرم اینترنتی مربوطه می باشد. پذیرش در برخی از کد رشته ها دارای شرایط خاصی است که در پیوست دفترچه به توضیح آنها پرداخته شده است و بهتر است داوطلبان قبل از انتخاب ابتدا آنها را مطالعه کنند.

جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد 1401

کنکور کارشناسی ارشد در شش گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی، هنر و دامپزشکی برگزار می گردد. پس از برگزاری این آزمون سازمان سنجش، دفترچه‌ی راهنما را در این شش گروه آزمایشی منتشر می کند. دفترچه‌ انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۱ شامل اطلاعات مهمی می باشد که هر داوطلبی بایستی پیش از هر گونه اقدامی برای انتخاب‌رشته، این دفترچه‌ی را مطالعه کنند. 

  •  شرایط و ضوابط شرکت در انتخاب رشته
  •  شرایط دانشگاه ها و موسسات
  •  فرم های مربوطه 
  • کد رشته محل های ارائه شده برای شش گروه آزمایشی علوم انسانی ، علوم پایه ، فنی و مهندسی ، کشاورزی ، هنر و دامپزشکی

دفترچه‌ی انتخاب‌رشته دارای سه فصل مختلف است که در هر کدام توضیحاتی ارائه شده است. در جدول زیر به هر فصل دفترچه همراه با مندرجات آن پرداخته ایم:

در ادامه به چند سوال متداول در این خصوص پاسخ میدهیم:

زمان آغاز انتخاب‌رشته 1401 چه تاریخی است؟

طبق گفته سازمان سنجش از تاریخ اول تیر ماه شرایط برای وارد کردن کد رشته محل ها آغاز میشود و تا روز شنبه چهارم تیر ماه ادامه خواهد داشت.

آیا دفترچه‌ی انتخاب رشته ارشد د انشگاه آزاد به صورت جداگانه منتشر می شود؟

بله دفترچه‌ی انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد به صورت مجزا از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد منتشر می شود.

آیا کد رشته محل های دانشگاه آزاد نیز در دفترچه‌ی انتخاب‌رشته ارشد 1401 درج گردیده است؟

خیر ، دفترچه‌ی انتخاب‌رشته کارشناسی ارشد 1401 فقط شامل کد رشته محل های دانشگاه سراسری است و کد رشته محل های مربوط به دانشگاه آزاد در دفترچه‌ای جداگانه ای منتشر می گردد.

گزارش از محمد رمضانی