تاریخ : 1401,چهارشنبه 01 تير15:34
کد خبر : 436118 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

عضویت در شبکه های اجتماعی متخلف کنکوری جرم تلقی می شود

رئیس سازمان سنجش گفت: اگر داوطلبی خودش یا پدر و مادرش یا خانواده اش در شبکه های اجتماعی متخلف عضو باشند بالقوه جرم تلقی می شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از  مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس امروز در نشست خبری کنکور سراسری ۱۴۰۱ گفت: فرآیند برگزاری آزمون سراسری در هماهنگی کامل با آزمون گروه هنر چهارشنبه ۸ تیر برگزار می شود. تغییرات خوبی از نظر شکلی برای کنکور رخ داده است.

رئیس سازمان سنجش اظهار داشت: پیشرفته ترین اسکنر برای خواندن پاسخنامه ها در سنجش نصب شد. تا ۴ میلیون و نیم پاسخنامه را با دقت و سرعت بالا بخواند. این دستگاه پیشرفته می تواند در هر ساعت ۱۲ هزار پاسخنامه را بخواند و همین باعث می شود که با توجه به تعداد بالای پاسخنامه ها که از تعداد یک میلیون و نیم به چهار میلیون و نیم افزایش یافته این دستگاه های پیشرفته به سرعت کار ما کمک می کند.

شبکه های اجتماعی متخلف از داوطلبان مدرک شناسایی می گیرند و آنها را تهدید می کنند

رئیس سازمان سنجش در پاسخ به خبرنگار مهر درباره شناسایی متخلفان کنکور گفت: ۹۵ درصد شبکه های اجتماعی در فضای مجازی کاذب هستند و هیچ گونه فعالیتی در دسترسی به سوالات ندارند و تنها پول می گیرند و غیب شان می زند. این شبکه ها از داوطلبان مدرک شناسایی می گیرند و آنها را تهدید می کنند که اگر با آنها همکاری نکنند و یا پول ندهد داوطلب را به سازمان سنجش و نهادهای امنیتی لو می دهد.

وی گفت: داوطلبان نترسند و اگر قبل از آزمون ردپایی از آنها در شبکه های اجتماعی متخلف وجود دارد آنجا را ترک کنند. ضمن اینکه اگر داوطلبی خودش یا پدر و مادرش یا خانواده اش در شبکه های اجتماعی متخلف عضو باشند بالقوه جرم تلقی می شود.

قرنطینه کنکور یکی از سخت ترین و پیچیده ترین قرنطینه های امنیتی کشور است

پورعباس گفت: یک عده هم تلاش می کنند در زمان آزمون به سوالات دسترسی پیدا کنند. با توجه به اینکه قرنطینه کنکور یکی از سخت ترین و پیچیده ترین قرنطینه های امنیتی کشور است و پس از گذراندن مسیری سخت و بعد از پلمپ های متعدد بسته های استانی، شهری، شهرستانی و بخشی و حوزه ای، اولین نفری که پاسخنامه و دفترچه را می بیند شخص داوطلب است. بنابراین دسترسی به سوالات تا زمان آزمون امکان پذیر نست.

وی گفت: مهمترین تقلب در این بخش عکس گرفتن از سوالات و ارسال آن برای افراد خارج از آزمون است. در این مسیر ما تمام عینک های دوربین دار، گردنبند هوشمند، ساعت هوشمند و دوربین دار، کراوات، پاپیون، دکمه که مجهز به دوربین هستند را شناسایی کردیم.

شناسایی عده ای که اجیر می شوند تا به صورت حرفه ای در آزمون شرکت می کنند

پورعباس افزود: همچنین یک عده ای اجیر می شوند و به صورت حرفه ای در آزمون شرکت می کنند که این افراد شناسایی شده اند و به صورت ویژه با آنها برخورد می شود. این افراد بدانند هر گونه اقدامی تحت نظارت سازمان سنجش است. اگر داوطلب باشند که تا ۱۰ سال از آزمون محروم می شوند و اگر داوطلب نباشند و به این تقلب کمک کرده باشند تا ۵ سال حبس دارند.

رئیس سازمان سنجش گفت: برخی هم سعی می کنند عکس بفرستند بیرون و برسانند به افراد کلید ساز آزمون، این مسیر هم شناسایی شده و با ایجاد سه پاسخنامه و شکست زمانی توانستیم این امکان را از آنها بگیریم. قبلا حدود ۴ ساعت دفترچه و پاسخنامه در اختیار داوطلب بود و این افراد سعی می کردند که نیم ساعته عکس بگیرند و بفرستند و نیم ساعت هم دریافت کنند که این امکان از آنها سلب شد و دقت و سرعت آنها کمتر شد.

با توجه به کاهش کرونا بازرسی بدنی امسال کامل انجام می شود

وی گفت: با توجه به کاهش کرونا بازرسی بدنی امسال کامل انجام می شود و توصیه می کنیم به هیچ وجه موبایل همراه نداشته باشند. برخی از داوطلبان دم در حوزه موبایل را تحویل می دهند اما موبایل روشن را تحویل می دهد و بعد یک کیت اندازه یک عدس در گوش خود می گذارد و موبایل هم روی پاسخ خودکار تنظیم شده است. موبایل روشن یعنی تقلب‌.

طراحی دستگاه شناسایی هر گونه نویز برای مقابله با تقلب در کنکور

پورعباس گفت: با همکاری شرکت های دانش بنیان دستگاه شناسایی هر گونه نویز رادیویی و یا بولوتوث ساخته شده و در اختیار سازمان سنجش قرار گرفته است و این دستگاه هر گونه نویزی را شناسایی می کند که این دستگاه به مراقبین داده شده است و در طول آزمون متخلف را شناسایی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: امسال انتظار داریم با این تدابیر ویژه امنیت آزمون را به طور کامل برقرار کنیم. در یک رقابت فشرده اینکه داوطلبانی از روشی غیر استاندارد استفاده کنند باعث استرس و سرخوردگی داوطلبان دیگر می شود و از همین رو با شدت با این مسائل برخورد می شود.

رئیس سازمان سنجش افزود: بعد از آزمون هم نرم افزارهایی برای شناسایی تقلب های احتمالی طراحی شده است. در زمان کرونا به دلیل اینکه امکان بازرسی بدنی وجود نداشت کمی فضای تقلب فراهم شد و توانستند عکس هایی بگیرند که این موضوع امسال در نطفه خفه شد.

بیشترین هدایت تحصیلی توسط بازار کار صورت می گیرد

وی درباره اقبال به رشته های تحصیلی و تغییر در تناسب گروه های آزمایشی گفت: اقبال رشته ها از سوی داوطلبان بسیار هوشمندانه شده است و دیگر توصیه های پدر و مادر و افراد نا آشنا کارآمد نیست. بیشترین هدایت تحصیلی توسط بازار کار صورت می گیرد. به عنوان نمونه دانشگاه فرهنگیان به دلیل بازار کار تضمین شده نرخ قبولی آن در بالای جدول است. همچنین در گروه علوم انسانی رشته های حسابداری و مدیریت های مالی رونق گرفته است.

دلایل افت ریاضی رکود کشور در حوزه فنی چاست

پورعباس گفت: یکی از دلایل افت ریاضی رکود کشور در حوزه فنی بوده است، با توجه به رکود در پروژه ها این اقبال به ریاضی هم کاهش یافته است. پیش بینی می شود با توجه به تحلیل های موجود با رونق اقتصادی در حوزه های نفت، ساخت و ساز و کشاورزی این رشته ها دوباره با اقبال مواجه شود.

اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری در اواسط مرداد

وی درباره پیش بینی زمان اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۱ گفت: پیش بینی می شود نتایج در اواسط مردادماه اعلام شود و کارنامه منتشر شود و انتخاب رشته از دهه سوم مردادماه انجام گیرد و نتایج نهایی اواخر شهریورماه اعلام شود.

رئیس سازمان سنجش درباره قرنطینه کنکور سراسری ۱۴۰۱ یادآور شد: یک قرنطینه تا روز آزمون داریم که اکنون این افراد در قرنطینه سه ماهه هستند و با توجه به افزایش تعداد پاسخنامه ها بسته بندی بسیار زیاد شده است و حتی بسته ها در سالن های استراحت هم قرار گرفته است. البته سعی کردیم بخش خوابگاه را از فضای چاپخانه جدا کنیم که بتوانند استراحت کنند اما فشار زیادی به افرادی که در قرنطینه حاضر هستند وارد شده است و سه شیفت کار می کنند.

وی افزود: قرنطینه دوم از چهارشنبه آزمون آغاز می شود و پاسخنامه های داوطلبان به عنوان امانت داوطلب در اختیار قرنطینه قرار می گیرد و در آنجا نیز موارد امنیتی رعایت می شود.

پورعباس درباره حوزه های کنکوری گفت: در شهرهای بزرگ و شهرهایی که فضای دانشگاهی وجود دارد از پتانسیل دانشگاه های علوم پزشکی، دانشگاه های غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی استفاده شده اما در بخش های کوچک آموزش و پرورش حوزه ها را در اختیار سنجش قرار داده است.