تاریخ : 1401,چهارشنبه 01 تير17:27
کد خبر : 436128 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

نامه سرگشاده دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشکده‌های دندانپزشکی سراسر کشور خطاب به رییس جمهور؛

آقای دکتر رییسی! در سفرهای استانی‌تان به ما نیز سری بزنید!

در قسمتی از این نامه آمده است: مایه تعجب و شگفتی فراوان است که تصمیم گیرندگان مختلف در شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون حتی یک بار حضور در دانشکده‌های دندانپزشکی و پزشکی، تصمیم به افزایش ظرفیت می‌گیرند! در حالی که نه از وضعیت ما خبری دارند و نه می‌دانند که اوضاع چگونه است! نه خبری از کمبود شدید یونیت و امکانات و تجهیزات و مواد مصرفی دارند و نه خبری از کمبود کلاس و استاد و دیگر موارد!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شوراهای صنفی دانشجویان دانشکده‌های دندانپزشکی سراسر کشور خطاب به رییس جمهور در خصوص افزایش ظرفیت پزشکی، نامه ای را منتشر کردند.

متن نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای دکتر رییسی! ریاست محترم جمهوری اسلامی ابران و رییس شورایعالی انقلاب فرهنگی!

مایه تعجب و شگفتی فراوان است که تصمیم گیرندگان مختلف در شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون حتی یک بار حضور در دانشکده‌های دندانپزشکی و پزشکی، تصمیم به افزایش ظرفیت می‌گیرند! در حالی که نه از وضعیت ما خبری دارند و نه می‌دانند که اوضاع چگونه است! نه خبری از کمبود شدید یونیت و امکانات و تجهیزات و مواد مصرفی دارند و نه خبری از کمبود کلاس و استاد و دیگر موارد!

از شما دعوت می‌کنیم که در اولین سفر استانی تان طی روزهای آینده، به دانشکده دندانپزشکی آن استان سر بزنید. یقین داریم که پس از مراجعه به دانشکده و روبرو شدن با دانشجویان، اساتید و مراجعه کنندگان، از تصمیم افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی دیگر دفاع نخواهید کرد!

ما نیز هم مظلومیم و هم در امکانات حداقلی به سر می‌بریم! غالبا دانشجوی دولتی هستیم اما از جیب هزینه امکانات و تجهیزات را می‌دهیم! حتی با تصمیمات جدید هیئت دولت، پول بیمار را نیز از جیب می‌دهیم... دانشجو چه درآمدی دارد که میبایست برخلاف نص صریح قانون اساسی، هزینه تحصیل در یک دانشگاه دولتی را تا حد زیادی از جیب بدهد؟

از کمبود خوابگاه دانشجویی خبر دارید؟ از کمبود فضای سلف دانشجویی و سرویس‌ها و هرگونه امکانات رفاهی چطور؟

چرا باید به دندانپزشکی، دانشجویان دندانپزشکی و متخصصین به چشم عدد نگاه شود؟! چرا از وضعیت دندانپزشکان جوان تازه فارغ التحصیل و دانشجویان بالینی، دندانپزشکان طرحی و تعهدی کسی حالی نمی‌پرسد؟ به جای افزایش تعداد، دل افراد فعلی را به دست آورید! رسیدگی به مشکلات همین دندانپزشکان جوان، انقلابی در افزایش کیفیت خدمات دندانپزشکی کشور ایجاد خواهد کرد.

چرا کسی نمی‌پرسد که اکثریت دندانپزشکان جوان پس از تاسیس مطب به دلیل هزینه‌های بسبار بالا ورشکست می‌شوند و در یک دوراهی قرار می‌گیرند: ۱- مهاجرت کنند! ۲- در کلینیک‌ها و با حداقل تعرفه تحت استثمار قرار گیرند! 

 دندانپزشکان تعهدی عملا شرح وظایف مشخصی ندارند و دانشگاه‌ها برنامه ریزی برای استفاده از این پتانسیل نداشته‌اند! تنها با اینگونه پذیرش‌های بدون برنامه، با آینده جوانان نخبه کشور بازی شده است.

آیا تا به حال از کمبود بیمار در دانشکده‌های دندانپزشکی چیزی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید که تعرفه‌های دولتی جدید ابلاغ شده برای دانشکده‌ها موجب افزایش چند برابری تعرفه‌ها در اکثر دانشکده‌ها و کاهش شدید نرخ مراجعه کنندگان شده است؟!

آیا می‌دانید که تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی پس از انقلاب چندین برابر شده و طی دهه هشتاد و نود، در هر استانی حتی استان‌های فاقد امکانات حداقلی آموزشی - درمانی، دانشکده دندانپزشکی تاسیس شده است؟! این افزایش بی رویه، تنها دانشگاه‌ها را به ماشین فارغ‌التحصیلی دندانپزشکان کم کیفیت و کم سواد بدل ساخته است...

نگرانیم! با وضعیت فعلی نیز آینده دندانپزشکی در ایران تیره و تار است حالا فکر کنید که به همین میزان هر ساله ده درصد اضافه شود! رسما سلامت دهان و دندان مردم به بازیچه گرفته خواهد شد و به جای پیشگیری محوری، شاهد درمان محوری خواهیم بود...

از تصمیم اشتباه خود برگردید! به خاطر خداوند متعال و به خاطر آینده ایران عزیزمان... به خاطر بهداشت دهان و دندان مردم عزیز کشورمان...

و من الله توفیق

مجمع شورای صنفی دانشجویان دانشکده‌‌های دندانپزشکی علوم پزشکی کشور (۴۴ دانشکده دندانپزشکی) به نمایندگی از ۱۶ هزار دانشجوی دندانپزشکی

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت