تاریخ : 1401,چهارشنبه 01 تير17:36
کد خبر : 436132 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

حمله به منزل رئیس کل بانک مرکزی لبنان برای بازداشت وی

نیروهای امنیتی لبنان، شب گذشته به منظور اجرای حکم احضار رئیس بانک مرکزی لبنان، به منزل او حمله کردند تا وی را بازداشت کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، یک منبع آگاه قضایی و یک منبع آگاه امنیتی اعلام کردند که نیروهای سرویس امنیتی دولت لبنان، سه‌شنبه شب، به منظور اجرای حکم احضار قضایی «ریاض سلامه» رئیس کل بانک مرکزی به منزل او حمله کردند.

این منابع در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند: « قاضی غاده عون این احضاریه را ماه فوریه، پس از عدم حضور سلامه برای بازپرسی به عنوان بخشی از تحقیقات مربوط به اتهامات او مبنی بر سوء عملکرد و فساد صادر کرد».

طبق حکمی که دادستان کل منطقه جبل لبنان صادر کرده،  نیروهای امنیتی این کشور باید ریاض سلامه را بازداشت و به دادستانی ببرند.

این قاضی در مارس گذشته نیز، پس از اتهام وارده به برادر کوچکتر سلامه مبنی بر پولشویی، ریاض را به تحصیل مال نامشروع متهم کرده بود.

رئیس کل بانک مرکزی لبنان، پیشتر ارتکاب هرگونه تخلف قانونی را رد و تحقیقات علیه خود در لبنان و خارج از کشور را دارای انگیزه سیاسی توصیف کرده بود.

این چندمین تلاش دستگاه‌های امنیتی لبنان برای دستگیری ریاض سلامه است. در اواسط فوریه نیز دستگاه امنیتی لبنان با مراجعه به دفتر سلامه در بانک مرکزی و چند مکان اختصاصی مربوط به او، در پی جلب وی برآمد که این تلاش هم بی نتیجه بود.

برادر او، «رجا سلامه» نیز به مدت دو ماه بازداشت بود و در ۱۲ می گذشته با قرار وثیقه‌ای معادل ۳.۷ میلیون دلار آزاد شد. او نیز مانند برادرش همه اتهامات وارده را رد می‌کند.

پرونده‌های فساد رئیس بانک مرکزی لبنان در این کشور و همچنین در فرانسه، لوکزامبورگ، آلمان و سایر کشورها باز است و او در سال گذشته میلادی به اختلاس بیش از 300 میلیون دلار از بانک مرکزی لبنان متهم شده است.

 تشدید بحران اقتصادی در لبنان و سقوط شدید لیر، هجمه به رئیس بانک مرکزی این کشور را افزایش داده است و برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، سلامه تصمیم آمریکا برای فروپاشی اقتصادی در لبنان را اجرا کرده است.

بسیاری از مقامات سیاسی لبنان، از جمله حسان دیاب، نخست وزیر سابق، بخش بزرگی از مشکلات مالی  ازجمله کاهش ۹۰ درصدی ارزش واحد پول ملی این کشور را متوجه سیاست‌های پولی سلامه دانستند.