تاریخ : 1401,چهارشنبه 08 تير13:39
کد خبر : 436769 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

درباره مصوبه کنکور۱۴۰۲ :

از شورای عالی انقلاب فرهنگی بپرسید، درباره مصوبه کنکور ۱۴۰۲

وزیر علوم در بازدید از حوزه کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ درباره علت عدم ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور ۱۴۰۲ گفت: درباره مصوبه کنکور ۱۴۰۲ باید از شورای عالی انقلاب فرهنگی بپرسید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  پنجاه و دومین دوره آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ از صبح امروز چهارشنبه ۸ تیر با آزمون گروه آزمایشی هنر آغاز شد.

دکتر محمدعلی زلفی گل در حاشیه بازدید از حوزه دانشگاه صنعتی امیر کبیر کنکور سراسری ۱۴۰۱ در جمع خبرنگاران درباره علت عدم ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور ۱۴۰۲ گفت: درباره مصوبه کنکور ۱۴۰۲ باید از شورای عالی انقلاب فرهنگی بپرسید. وزارت علوم و سازمان سنجش مجری مصوبات هستند.

وی در پاسخ به اینکه تغییرات کنکورها باید یک سال قبل به اطلاع داوطلبان برسد و هنوز مصوبه کنکور ۱۴۰۲ ابلاغ نشده است و فرصت اجرای مصوبه از سوی دستگاه مجری گفت: درست اش این است که یکسال قبل اعلام شود اما یک هفته یا ۱۰ روز جابجایی مشکل چندانی ایجاد نمی کند و ما سعی می کنیم خودمان را آماده کنیم برای برگزاری شایسته کنکور. ما طبق آنچه در اختیار داریم عمل می کنیم و اگر ابلاغ جدیدی اعلام شود بر اساس آن عمل می کنیم.

وزیر علوم درخصوص جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی گفت: در این جلسه در خصوص تغییرات ضرایب برخی از دروس تصمیم گرفته شد. وزارت بهداشت پیشنهاداتی ارائه داده بود و برخی از کارگروه ها نیز در وزارت علوم مواردی را عنوان کرده بودند که برخی از ضرایب بررسی و تصویب شود.

آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

تعداد داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر است که در روزهای ۸ تا ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ در کنکور شرکت می‌کنند. کنکور سال ۱۴۰۱ در ۴۱۷ شهر و بخش و شهرستان کشور و ۱۷ حوزه خارجی در ۱۵ کشور دنیا و تعداد ۶۱۵ حوزه امتحانی اصلی و تعداد ۲ هزار و ۹۱۱ حوزه فرعی برگزار می‌شود.

داوطلبان گروه آزمایشی هنر در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۶۱ هزار و ۳۷۸ نفر بودند که از این میان ۱۱۰ هزار و ۸۲۱ داوطلب زن و ۵۰ هزار و ۵۵۷ داوطلب مرد هستند.

طرح اصلاح و تکمیل سیاست‌های سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها مصوب ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

در این جلسه سهم کنکور از سنجش توان علمی دانش‌آموزان از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش یافت و بر این اساس ۶۰ درصد سهم سنجش توان علمی دانش‌آموزان نیز بر اساس سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان آنان تعیین می‌شود.

سیاست‌های جدید به تدریج و در مدت ۴ سال عملیاتی خواهد شد به این نحو که در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم دانش‌آموزان، در سال ۱۴۰۴ نتایج تحصیلی سال‌های یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۵ نتایج تحصیلی و معدل سال‌های دهم تا دوازدهم تعیین کننده سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه خواهد بود.

بر این اساس کنکور سالی ۲ بار و تنها از دروس تخصصی هر رشته برگزار خواهد شد و سهمی ۴۰ درصدی در سنجش توان علمی داوطلبان ورود به دانشگاه دارد. همچنین دانش‌آموزان مجاز خواهند بود برای بهبود معدل و سوابق تحصیلی خود، تا ۱۰ بار در امتحانات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان شرکت کنند.