تاریخ : 1401,چهارشنبه 08 تير13:55
کد خبر : 436771 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

کرونا، گرانی و تعطیلی مراکز آموزشی دانشجویان را منزوی کرده است!

به طور حتم وقتی برنامه‌های آموزشی آنلاین مناسبی وجود نداشته باشد، کنترل و مدیریت دانشجویان نیز سخت می‌شود؛ از این رو احتمال عدم حضور بعضی از دانشجویان در کلاس‌های آنلاین که البته به ضرر خودشان تمام می‌شده است، از دیگر مشکلات و باگ‌های سیستم آموزشی آنلاین است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، این روزها که تب و تاب بیماری کرونا کم‌تر از دو سال گذشته شده است، دانشجویان با حضور در دانشگاه، شرایط بهتری را تجربه می‌کنند؛ اما هنوز هم آثار منفی کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی به‌طور مشخص احساس می‌شود. با توجه به این‌که در کشور عزیزمان ایران، شرایط و زیرساخت‌های مناسب برای آموزش آنلاین وجود ندارد، دانشجویان بیشتر از هر قشر دیگری از محدودیت‌های تحصیلی شکل گرفته، ضربه خوردند. همان‌طور که می‌دانید همه‌ی دانشجویان از خدماتی مانند پرینت ارزان، صحافی پایان نامه و حتی پرینت رنگی، به‌طور مستمر استفاده می‌کنند که با وجود کرونا و خانه‌نشین شدن‌شان تا حد زیادی همه‌ی این موارد تحت‌الشعاع قرار گرفت. حال به همین منظور در ادامه به بررسی مشکلات سیستم‌ آموزش آنلاین و گرانی‌های ایجاد شده در این حوزه خواهیم پرداخت و بررسی خواهیم کرد که چرا باید قیمت پرینت رنگی و پرینت سیاه و سفید تا این اندازه بالا باشد.

 

نقص‌های سیستم آموزش آنلاین

همان‌طور که می‌دانید، کرونا سبب استفاده از سیستم آموزش آنلاین نه تنها در ایران، بلکه در همه‌ی دنیا شد، اما با توجه به عدم بهینه‌سازی زیرساخت‌های این روش آموزشی در کشور ما مشکلات زیادی نمایان شد، که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

  • عدم استفاده همه‌‌ی دانشجویان از سیستم آنلاین

دانشجویان و دانش آموزانی که عادت به حضور در کلاس و جزوه‌ نویسی داشتند بیشترین ضربه را از تعطیلی دانشگاه‌ها متحمل شدند. این دسته از افراد چون عادت به یادگیری از طریق مطالعه کتاب و یا پرینت سیاه و سفید جزوه خود داشتند، حالا باید خود را با شرایط جدید تطبیق می‌دادند، از طرفی هم مطمئناً اجرای آموزش آنلاین نیاز به گوشی‌های پیشرفته و هوشمند دارد که طبیعتاً امکان این‌که همه‌ی دانشجویان از این قابلیت بهره‌مند باشند، وجود نداشته است؛ بنابراین از جمله مشکلاتی که در سیستم آنلاین وجود داشت، عدم دسترسی همه‌ی دانشجویان به کلاس‌های آنلاین بوده، که نتیجه‌ای جز کلافگی و منزوی شدن بسیاری از دانشجویان در بر نداشته است.

  • عدم برنامه ریزی مناسب برای تشکیل کلاس‌ها

اهمیت یک برنامه‌ریزی درست بر هیچ‌کس پوشیده نیست و این موضوع برای کلاس‌های آنلاین از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل در نظر گرفتن یک برنامه مدون برای برگزاری کلاس‌ها باید توسط افراد متخصص انجام شود؛ چرا که در غیر این صورت، سبب عدم حضور بسیاری از دانشجویان در کلاس‌های آنلاین شده و ادامه‌دار شدن این مورد ممکن است دانشجویان را از درس و کلاس دل‌زده کند. با این حال اگرچه این روش آموزشی، نیاز به پرینت ارزان را برای دانشجویان کاهش داد؛ اما با افزایش قیمت‌ها برای این منظور هزینه‌های دانشجویی سر به فلک کشید.

  • اینترنت ضعیف و عدم دسترسی به کلاس‌ها

از دیگر مشکلات آموزش آنلاین در ایران، سرعت پایین اینترنت است. مسلماً وقتی قرار است به صورت آنلاین به تدریس اساتید گوش داده شود، باید از یک اینترنت مناسب استفاده شود؛ این در حالی است که وضعیت اینترنت در ایران ثبات نداشته و دانشجویان با مشکلات مختلفی مانند تأخیر و عدم اتصال به کلاس‌ها مواجه هستند. این ضعف تا به این لحظه که با شما صحبت می‌کنیم، همچنان پابرجاست و سطح کیفی آموزش‌های آنلاین را به شدت کاهش داده است.

  • عدم مدیریت دانشجویان به دلیل نبود برنامه‌های آموزش آنلاین

به طور حتم وقتی برنامه‌های آموزشی آنلاین مناسبی وجود نداشته باشد، کنترل و مدیریت دانشجویان نیز سخت می‌شود؛ از این رو احتمال عدم حضور بعضی از دانشجویان در کلاس‌های آنلاین که البته به ضرر خودشان تمام می‌شده است، از دیگر مشکلات و باگ‌های سیستم آموزشی آنلاین است.

بررسی گرانی‌های زندگی دانشجویی در دوران کرونا

در کنار مسائل و مشکلات مربوط به سیستم آموزش آنلاین در دوران کرونا، بحث گرانی‌های پیش آمده در بخش‌های مختلف، سبب بهم‌ریختگی اوضاع دانشجویان شد که مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • افزایش قیمت پرینت

گرانی‌های اخیر مربوط به زندگی دانشجویان که به قیمت کاغذ نیز سرایت کرده، سبب افزایش قیمت پرینت شده است. در واقع تا قبل از زیاد شدن قیمت‌ها، دانشجویان می‌توانستند از پرینت ارزان بهره ببرند؛ اما در حال حاضر دیگر امکان استفاده از چنین قابلیتی وجود ندارد و این مشکلات هزینه‌های زیادی را روی دست دانشجویان گذاشته است. این موضوع شامل پرینت رنگی نیز می‌شود که برای بسیاری از دانشجویانی که در رشته‌های هنر تحصیل می‌کنند، گران تمام شده است تا جاییکه قیمت پرینت یک رو نسبت به سال گذشته در بعضی از مراکز تا بیش از 10 برابر بیشتر شده است.

  • هزینه‌های صحافی پایان نامه

همان‌طور که می‌دانید همه‌ی دانشجویان باید برای دستیابی به مدرک تحصیلی، پایان نامه یا سمینارهای مختلف را پشت‌سر بگذارند و در این خصوص به صحافی پایان‌نامه نیز احتیاج خواهند داشت؛ اما با افزایش قیمت‌ها، کار برای فراهم کردن این موارد توسط دانشجویان سخت‌تر از گذشته شده است و صدای این قشر از جامعه را درآورده است. البته در این خصوص مراکزی وجود دارند که خدمات ارزنده‌ای را ارائه می‌دهند که با این حال تعدادشان بسیار محدود است.

  • تایپ فوری

گران شدن کاغذ سبب افزایش قیمت در همه‌ی بخش‌های خدماتی به‌خصوص دانشجویان شده است که تایپ فوری نیز از این قاعده مستثنی نیست. همان‌طور که می‌دانید نیاز به تایپ برای دانشجویان در اولویت قرار دارد؛ اما با توجه به گرانی‌های اخیر، هزینه‌های در نظر گرفته در این خصوص، به شدت افزایش یافته و کار دانشجویان را دشوار کرده است؛ تا جایی که بعضی از دانشجویان به شخصه تایپ‌های مورد نیازشان را انجام می‌دهند.

  • سیمی کردن کتاب

دانشجویان برای این‌که کتاب‌ها و جزوه‌های‌شان را برای طولانی مدت نگه‌داری کنند، مجبور به استفاده از خدمات سیمی کردن کتاب هستند که گرانی‌های در نظر گرفته شده، دست و بال این افراد را در این خصوص نیز بسته است. در حال حاضر کم‌تر دانشجویی به خود جرأت استفاده از این امکان را می‌دهد؛ مگر این‌که از یک مرکز خدمات‌رسانی با قیمت ارزان طرف باشد که معمولاً به سختی یافت می‌شود.

نتیجه گیری

حال با توجه به موارد عنوان شده در این مقاله، حتماً متوجه شده‌اید که مشکلات دانشجویان پس از همه‌گیری کرونا، چقدر افزایش یافته و گرانی‌های اخیر نیز به شدت این معضلات افزوده است؛ اما همه‌ی این موارد دلیل بر این‌که دانشجویان به هیچ‌عنوان علاقه‌ای به استفاده از خدمات پرینت ارزان، پرینت رنگی و صحافی پایان نامه نداشته باشند، نخواهد بود و طبیعتاً برای این منظور به‌دنبال یک مرکز معتبر هستند. به طورکلی دانشجویان با توجه به این‌که شغل و درآمدی ندارند، نیاز مبرم به چنین خدماتی خواهند داشت که باید از طریق مراکز معتبر و مجاز سرویس‌دهی شوند. این در حالی است که با افزایش هرچه بیشتری قیمت‌ها، خصوصاً در بخش کاغذ، ناامیدی و منزوی شدن دانشجویان بیش از گذشته خواهد شد. با این حال توصیه می‌کنیم از خدمات مجموعه‌هایی که در تلاش هستند تا بهترین امکانات را با قیمت مناسب برای دانشجویان فراهم کنند، بهره ببرید.


منبع : https://iusnews.ir/fa/news-details/436771/