تاریخ : 1401,چهارشنبه 15 تير18:21
کد خبر : 437399 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

همه چیز درباره شرایط تحصیل رشته پزشکی در جمهوری چک

مطالعه پزشکی در چک دارای قدمتی طولانی از قرن چهاردهم است. دانش‌آموزان از سراسر دنیا به خاطر تحصیل در رشته پزشکی به جمهوری چک جذب می‌شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشکده‌های پزشکی در چک فرصتی عالی برای دانشجویان بین المللی از سراسر جهان ارائه می دهند. این دانشکده ها، رویای تحصیل پزشکی در خارج از کشور و اخذ مدرک بین المللی پزشکی را فراهم کرده اند. امکانات تحصیل پزشکی در جمهوری چک به عنوان بهترین برنامه های پزشکی به زبان انگلیسی در اروپا شناخته می شوند.

دانشگاه های چک در کل اروپا شهرت زیادی دارند. دانشگاه هایی مانند دانشگاه چارلز در پراگ، دانشگاه ماساریک و دانشگاه پالاتسکی که محبوب ترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در چک هستند، جزو 1000 دانشگاه برتر جهان هستند. مجموعه آسپیان، نماینده رسمی بهترین دانشگاه های جمهوری چک در ایران، در این مقاله به بررسی تحصیل پزشکی در این کشور می پردازد.

 

تحصیل پزشکی در جمهوری چک

اکثر دانشکده های پزشکی در جمهوری چک ، برنامه 6 ساله پزشکی عمومی، برنامه 5 ساله دندانپزشکی و یک برنامه 5 ساله داروسازی را ارائه می دهند. این برنامه ها همگی به زبان های انگلیسی و چکی برگزار می شوند. علاوه بر این، یک برنامه لیسانس برای پرستاری و یک برنامه کارشناسی ارشد در بینایی سنجی وجود دارد که به زبان انگلیسی نیز تدریس می شوند.

دانشجویان پزشکی از کشورهای مختلف مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلستان، نروژ، سوئد، ایران، مالزی و نیجریه برای تحصیل پزشکی در جمهوری چک می آیند و رویای پزشک شدن خود را برآورده می کنند.

 

شرایط تحصیل پزشکی در چک

مطالعه پزشکی در چک دارای قدمتی طولانی از قرن چهاردهم است. دانش‌آموزان از سراسر دنیا به خاطر تحصیل در رشته پزشکی به جمهوری چک جذب می‌شوند.

پذیرش تحصیلی در رشته پزشکی در چک بر اساس دیپلم دبیرستان (ترجیحاً با نمره خوب در زیست شناسی، شیمی و فیزیک)، تسلط به زبان انگلیسی (و یا مدرکی که این تسلط را ثابت کند)، امتحان ورودی(در بیشتر دانشگاه های خوب) و سپس مصاحبه است. آزمون ورودی در دانشگاه و توسط برخی از نمایندگی های رسمی در خارج از جمهوری چک(مانند مجموعه آسپیان) برگزار می شود.

 

مهلت درخواست بستگی به هر دانشکده پزشکی دارد. آخرین فرصت معمولا اواخر اردیبهشت است. شرایط برای بیشتر دانشکده های پزشکی به این صورت است که ابتدا درخواست به صورت آنلاین انجام شده و پس از تایید اولیه و پرداخت هزینه پردازش پرونده، نسخه های چاپی ارسال شوند.

 

اعتبار دانشکده های پزشکی در جمهوری چک

دانشکده های معتبر پزشکی در چک ، مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران هستند. اکثر دانشکده های پزشکی در چک توسط وزارت آموزش ایالات متحده برای شرکت در برنامه های کمک مالی دانشجویی فدرال تایید شده اند و در فهرست راهنمای موسسات تحصیلات تکمیلی منتشر شده توسط وزارت آموزش ایالات متحده فهرست شده اند. آنها همچنین به روشی مشابه با ایالات متحده، توسط وزارت آموزش و پرورش کانادا تأیید شده اند.

از میان بهترین دانشگاه های جمهوری چک که رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را ارائه می دهند، می توان به سه دانشگاه چارلز، ماساریک و پالاتسکی اشاره کرد.

 

برترین دانشگاه های پزشکی در جمهوری چک

  1. دانشگاه چارلز

دانشگاه چارلز در سال 1348 میلادی توسط امپراتور چارلز چهارم تأسیس شد و یکی از قدیمی ترین دانشکده های پزشکی در اروپاست. این دانشگاه دولتی است و دوره های تدریس پزشکی برای دانشجویان خارجی، به زبان انگلیسی ارائه می شود.

دانشگاه چارلز دارای پنج دانشکده پزشکی است که سه دانشکده آن در پراگ، یکی در پیلسن و دیگری در هرادک کرالووه واقع شده اند. این دانشکده ها مؤسسات مستقلی هستند که از جایگاه برابر برخوردارند و هر کدام دارای امکانات پزشکی خاص خود هستند. همه آنها برنامه های تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و اعتبار معتبر بین المللی دارند.

برنامه درسی دوره های آموزش زبان انگلیسی کاملاً با استانداردهای بین المللی مطابق بوده و توسط اتحادیه اروپا تأیید شده است. هر پنج دانشکده پزشکی، از سنت تاریخی تدریس پزشکی در دانشگاه چارلز پیروی می کنند. با این وجود، تفاوت هایی بین دانشکده ها در مورد رویکرد آنها به روش های تدریس وجود دارد. سه دانشکده پزشکی اولیه در پراگ قبلاً دانشکده های مستقل با تمرکزهای کمی متفاوت بودند. دانشکده های پیلسن و هرادک کرالووه پس از جنگ جهانی دوم تأسیس شدند. شما می توانید برای تمامی دانشکده های پزشکی چارلز درخواست دهید، اما باید برای هر دانشکده یک درخواست جداگانه تکمیل کنید. هر دانشکده شرایط ورودی و آزمون ورودی خاصی دارد. هزینه تحصیل رشته پزشکی در دانشکده های مختلف دانشگاه چارلز، سالیانه بین 12500 تا 15000 یورو است.

 

  1. دانشگاه ماساریک

یکی از تحسین ‌شده‌ ترین دانشگاه‌ های اروپای مرکزی، دانشگاه ماساریک در برنو، جمهوری چک است. جای تعجب نیست که در حال حاضر بیش از 7000 دانشجوی بین المللی دانشگاه ماساریک را به عنوان خانه دوم خود انتخاب کرده اند که از این تعداد 900 دانشجو در رشته پزشکی تحصیل می کنند.

دانشکده پزشکی ماساریک برای دوره های مرتبط با علوم زیستی شناخته شده است. این دانشکده شهرت جهانی بسیار خوبی برای برنامه های مدرک زبان انگلیسی در پزشکی عمومی و دندانپزشکی به دست آورده است. دانگاه ماساریک در حال حاضر به روزترین مدرک پزشکی در چک را ارائه می دهد.

دانشکده پزشکی ماساریک، با پذیرش دانشجو از سرتاسر جهان، مجموعه ای پر جنب و جوش از فرهنگ ها را گرد هم می آورد.  مدت تحصیل در رشته پزشکی در دانشکده پزشکی ماساریک 6 سال و شهریه آن حدود 11000 یورو در سال است. متقاضیان تحصیل در دانشکده پزشکی ماساریک، لازم است ابتدا در آزمون ورودی این دانشگاه شرکت کنند.

 

  1. دانشگاه پالاتسکی

دانشگاه پالاتسکی در اولوموتس در سال 1573 به عنوان یک موسسه دانشگاهی دولتی تاسیس شد. اولوموک، یک شهر کوچک دانشجویی با حدود 100000 سکنه است. دانشکده پزشکی عمومی و دندانپزشکی پالاتسکی دارای اعتبار بین المللی است و تعداد زیادی از فارغ التحصیلان آن در بریتانیا، ایالات متحده، کانادا و کشورهای اسکاندیناوی مشغول به کار شده اند.

در سال 2017، 20395 دانشجو در این دانشگاه تحصیل کردند. 8 دانشکده در دانشگاه پالاتسکی وجود دارد، از جمله دانشکده پزشکی که یکی از دانشکده های پزشکی پیشرو در جمهوری چک است. دانشجویانی که متقاضی تحصیل در این دانشکده پزشکی هستند، لازم است در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنند.

شهریه مناسب و هزینه کم زندگی، باعث شده تا این دانشگاه، از انتخاب های مناسب برای دانشجویان بین المللی به حساب بیاید. هزینه تحصیل پزشکی در این دانشگاه تقریبا برابر 11000 یورو در سال است.

 

تحصیل در بهترین دانشکده های پزشکی در چک

مجموعه آسپیان، نماینده رسمی بهترین دانشکده های پزشکی چک، در کشور ایران است. این مجموعه با بهره گیری از تیم اساتید حرفه ای، ابتدا متقاضیان تحصیل رشته های گروه پزشکی را در مسیر آماده شدن برای آزمون های ورودی دانشگاه های برتر چک، همراهی می کند. پس از آن، مجموعه مشاوران متخصص آسپیان، متقاضیان را در تمامی مراحل از اخذ پذیرش و ویزا تا انتخاب محل زندگی، یاری می نماید.


منبع : https://iusnews.ir/fa/news-details/437399/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%DA%86%DA%A9/