تاریخ : 1401,چهارشنبه 22 تير02:07
کد خبر : 438003 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

نشریات دانشجویی در ماهی که گذشت؛

دعوای سلبریتی ها تا برپایی جشن در زمان حادثه متروپل +جزئیات

فستیوال کنسرت‌هایشان در سراسر کشور به ویژه تهران برقرار است و در جشنواره‌ها رقصیدند و همدیگر را بوسیدند و کیلومترها برای عروسی افراد معلوم‌الحال سفر کردند، این سرود است که به عنوان جشن تلقی می‌شود و در برابر مردم قرار می‌گیرد و یا بهتر است بگوییم در برابر مردم قرارش می‌دهند. آن هم به کمک عوامل داخلی و خارجی به اتفاق یک‌دیگر.»

به گزارش سرویس باشگاه نشریات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشریات دانشجویی را می‌توان یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی با بدنه دانشگاهی دانست. چرا که عملا این نشریات هستند که به عنوان رسانه‌ی مکتوب نقش ایفا می‌کنند و می‌توان آنرا از جریان ساز ترین رسانه ها در فضای دانشگاهی قلمداد کرد اما تا حدودی این رسانه ها در عصر حاضر و چندین سال اخیر کار را به پیام رسان ها و پلتفرم های اجتماعی داده اند. حال هر از چند گاهی این ارتباط روندی نزولی و حتی صعودی هم داشته است، اما نشریات دانشجویی نشان داده‌اند در صورتی‌که بتوانند ذائقه دانشجویان را به‌خوبی شناسایی کنند، با استقبال دانشجویان رو به ‌رو خواهند شد.

از این رو در ادامه به بررسی نشریات دانشجویی در ماه گذشته پرداختیم که نشریات دانشجویی در ماه گذشته بیشتر بر چه موضوعاتی تمرکز داشته اند:

رویکرد فرهنگی شماره جدید نشریه دانشجویی تسنیم

نشریه دانشجویی تسنیم به صاحب امتیازی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد در شماره دویست و دهم خود، بیشتر رویکرد فرهنگی داشته و به مسائلی همچون حواشی جشنواره کن، شهادت شیرین ابوعاقله خبرنگار شجاع فلسطینی و تبیین الگوهایی از حضور اجتماعی زنان پرداخته است. همچنین این نشریه به موضوع دوقطبی‌سازی‌های مبتنی بر حادثه متروپل و همخوانی سرود سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی اشاره کرده است.

در بخشی از این یادداشت با تیتر «آبادان_آزادی» آمده است: «در روزهایی که بازیگران و خوانندگان و سلبریتی‌ها فقط ژست غمگین بودن دارند و فستیوال کنسرت‌هایشان در سراسر کشور به ویژه تهران برقرار است و در جشنواره‌ها رقصیدند و همدیگر را بوسیدند و کیلومترها برای عروسی افراد معلوم‌الحال سفر کردند، این سرود است که به عنوان جشن تلقی می‌شود و در برابر مردم قرار می‌گیرد و یا بهتر است بگوییم در برابر مردم قرارش می‌دهند. آن هم به کمک عوامل داخلی و خارجی به اتفاق یک‌دیگر.»

جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.

بررسی موضوعات سیاسی روز در نشریه دانشجویی بی‌تعارف

نشریه دانشجویی بی‌تعارف به صاحب امتیازی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) در شماره پنجاه و هفتم خود به موضوعات سیاسی نظیر بررسی علل وجود گرد و غبار در آسمان ایران همچون سدسازی‌های ترکیه، نقد عملکرد مسئولین و صدا و سیما در ماجرای متروپل، ضرورت بیان نقد سازنده نسبت به عملکرد مجلس شورای اسلامی، افزایش سرسام‌آور اجاره بهای مسکن، بررسی ابعاد مختلف پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام و همچنین روایتی از خرداد1342 پرداخته و در قسمت فرهنگی نشریه، به اظهارات رادیکال سلبریتی‌های ایرانی اشاره کرده است.

در بخشی از این یادداشت با عنوان «سست‌ترین خانه‌ها» آمده است: « سلبریتی ایرانی در یک جشنواره سخنرانی می‌کند و می‌گوید که ایران سراسر خفقان و ترسو فلاکت است. آیا این قانون ساده را نشنیده است که مشکلات درون خانه را جار نزن؟ نشنیده‌اند که غریبه دلش نسوخته است؟ از آن بدتر از همان جایی می‌آید که سراسر فلاکت می‌نامد، زمانی که کسی نقص دارد سعی در پوشاندن آن می‌کند، نه آنکه جارش بزند و به اصطلاح، خودش را بدتر ضایع کند.»

جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.

پرداخت به موضوعات ناظر بر حوزه رسانه‌ای در نشریه دانشجویی طنین

نشریه دانشجویی طنین به صاحب امتیازی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی(ره) در شماره ششم خود به موضوعات ناظر بر حوزه رسانه‌ای نگاه ویژه‌تری داشته و مطالب نشریه را  با بررسی نظرات موافقان و مخالفان طرح ممنوعیت واردات کالاهای لوکس شروع کرده است. این نشریه، برای بررسی جنبش ایرانیزه شده می تو مصاحبه‌ای با یکی از بازیگران سینما و تلویزیون داشته و همچنین در یادداشتی به بررسی ابعاد مثبت و منفی پیدایش نویسندگان اینستاگرامی پرداخته است.

نشریه طنین در ادامه، یادداشتی با موضوع واقعیت مجازی و چالش‌هایش دارد که در بخشی از این یادداشت با عنوان «متاورس، در مسیر تکامل زیست دوفضایی» آمده است: «متاورس همان ویژگی‌های منفی ارتباطات مجازی امروز را در ابعاد گسترده‌تر به همراه دارد. در کنار آن شکل‌گیری اقتصادی گسترده در مقابل حاکمیت‌ها و ایجاد بستری برای کنش‌گری بدون کنترل دولت چالش‌هایی است که می‌تواند در مقابل این پدیده سد ایجاد کند.»

جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.

محوریت هفته قوه قضائیه در نشریه دانشجویی حق گستر

نشریه دانشجویی حق گستر به صاحب امتیازی انجمن علمی حقوق دانشگاه یزد در دومین شماره خود به طور ویژه، هفته قوه قضائیه را محور موضوعاتش قرار داده است. این نشریه در یادداشتی به بیان ویژگی‌هایی از شهید بهشتی پرداخته و در ادامه مصاحبه‌ای با فرزند یکی از شهدای هفتم تیر با موضوع واقعه هفتم تیر و انجمن دفاع از قربانیان تروریسم داشته است. نشریه حق گستر همچنین به موضوع عوام‌گرایی و تاثیر واکنش‌های مردم بر سیاست کیفری و نقش رسانه در این حوزه اشاره کرده است.

در بخشی از این یادداشت که با عنوان «عوام‌گرایی در رویه قوه قضائیه» آمده است:« اگر مردم آگاهی یابند که بیشتر پاسخ‌های قضائی رسمی به جرم،دباوجود هزینه‌های گزاف اقتصادی و اجتماعی، از کارایی و اثربخشی برخوردار نیست، سطح انتظارهای خود را از ابزارهای قضائی تعدیل کرده، از پاسخ‌های مبتنی بر مبانی علمی که اثربخشی بیشتری دارند، حمایت خواهند کرد.»

جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.

بررسی مفاهیم و مطالب فلسفی و ادبی در نشریه دانشجویی وقایع اتفاقیه

نشریه دانشجویی وقایع اتفاقیه به صاحب امتیازی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در نود و چهارمین شماره خود، بیشتر به سراغ مفاهیم و مطالب فلسفی و ادبی رفته و از بیان موضوعات سیاسی یا فرهنگی روز دوری کرده است. وقایع اتفاقیه از ارزش زیستن سخن گفته و مطالبی را در نقد تلاش‌های دائمی برای کار کردن و اشتغال انسان منتشر کرده است. این نشریه همچنین به موضوع نیاز ضروری و فوری به بطالت و فراغت پرداخته و آن را ستایش کرده است.

در بخشی از این یادداشت که با عنوان «چرا «اسب بهتر است یا موتور سیکلت» جواب مشخصی ندارد؟» آمده است:« مفهوم زمان و شتاب در زندگی انسان در طول مسیر دستخوش تغییر می‌شود و مثلا در برخی سنین تندتر و در برخی کندتر می‌شود و الزاما تجربه یک نفر قابل تعمیم نیست.اما مهم است که اگر در هسته مرکزی نگاه نوع بشر، ژنوم زندگی و معنا، جایگزین کار و رفاه شود اندک اندک بقیه ابعاد هم مسیر اصلاح را آغاز می‌کنند.»

جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.

گزارش از زهرا پلویی