تاریخ : 1401,شنبه 01 مرداد00:48
کد خبر : 438897 - سرویس خبری : یادداشت

مهدی مزارعی؛

استحاله مذهبیون

حذف گشت ارشاد میتواند به اولین دستاورد بزرگ مخالفان حجاب تبدیل شود و تاثیر روانی منفی بر جامعه میگذارد و جبهه مخالف را برای کنش بیشتر تا لغو قانون حجاب جری‌تر کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از مهدی مزارعی*// آنچه که تا کنون موضوع حجاب را از گزند نابودی محفوظ داشته، نه اقدامات ایجابی حکومت بوده و نه اقدات سلبی‌اش؛ تنها یک دلیل اساسی دارد "خواست عموم مردم" سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان نوک پیکان نهاد های فرهنگی در مسئله ترویج فرهنگ عفاف و حجاب چه دستاوردی داشته که اقدامات سلبی گشت ارشاد داشته باشد. حجاب باور مشترکی است که ریشه در مقوله فرهنگ ایرانی و عقیده اسلامی‌ دارد و بیش از انکه الزامی قانونی باشد، کنشی ایدئولوژیک به باور های عمومی مردم است اگر حجاب را صرفا چادر معنا نکنیم بیشتر متوجه گزاره فوق خواهیم شد.

آنچه که ترکیه را به بی حجابی مطلق و ایران را به بی حجابی نسبی کشاند، قانون "کشف حجاب اجباری" نبود، بلکه اِعمال سیاست هایی تجدد طلبانه و تغییر ایدئولوژی مردم نسبت به مسئله حجاب با استفاده از ابزار های رسانه؛ روزنامه، کانون های فرهنگی، کاباره، کلوب های شبانه، سینما و ... بود، که این موضوع مبیّن ان است که مبارزه با حجاب‌ با باتوم و گلوله کارساز نیست بلکه رسانه اسباب ان است در نتیجه همانگونه که رضا‌خان با برخورد سخت نتوانست کشف حجاب را عملی کند جمهوری اسلامی هم نمیتواند حجاب را با اقدامات سخت صیانت کند چرا که مسئله حجاب محوری‌ترین استراتژی دشمن در جنگ نرم است.

اما چرا پویش من محجبه و مخالف گشت ارشادم خطرناک تر از چهارشنبه های سفید یا حجاب بی حجاب است؟

در طی سال های اخیر صف بندی مشخصی مابین مخالفان و موافقان حجاب ترسیم شده که باز هم وزن موافقان به مخالفان می چربد، در نتیجه نظریه پردازان جبهه مخالف، تنها راه پیروزی را استحاله موافقان حجاب میداند نه تغییر ایدئولوژی ان ها؛ چراکه تغییر ایدوئولوژی کسانی که در شرایط فعلی همچنان موافق حجاب اند براحتی کار ساز نبست استحاله موافقان زمینه انشقاق در صفوف انها را فراهم میکند و جبهه مخالفان را به برتری عددی میرساند که پویش حذف گشت ارشاد اولین اقدام در راستای استحاله جبهه موافقان است.

حذف گشت ارشاد میتواند به اولین دستاورد بزرگ مخالفان حجاب تبدیل شود و تاثیر روانی منفی بر جامعه میگذارد و جبهه مخالف را برای کنش بیشتر تا لغو قانون حجاب جری‌تر کند.

چراکه این جریان در پی حذف هر نهاد سرزنش‌گر و نهی از منکر بد حجابی است، اگر انتقادی به گشت ارشاد وارد است، انتقاد به شیوه عملکرد آن است نه ماهیت گشت ارشاد؛ ما معتقدیم اگر گشت ارشاد، ابزار اقدامات تامینی و به معنی اخص کلمه نهادی ارشادی‌باشد‌ نه انتظامی بسیار بسیار کارامد تر از‌ قبل‌ ایفای نقش‌میکند.

فعال دانشجویی