تاریخ : 1401,شنبه 01 مرداد19:35
کد خبر : 438972 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

دیدگاه فعالین دانشجویی درباره مسئله حجاب؛

چرا حجاب یک مساله بی‌اولویت نیست؟/ از فردای حجاب اختیاری چه خبر؟

با حجاب اجباری و گشت ارشاد مخالفید؟ تا کجا؟ حدش را می‌دانید ؟ یا به آن فکر نکردید؟ فکر کنیم از فردا حجاب در کشور آزاد است، پوشش ها چقدر فرق میکند؟ فقط سرها بی روسری می‌شود ؟ مانتو باشد یا نباشد؟ مثلا اگر گفته شد روسری نباشد ولی مانتو باشد و یک عده دوست داشتن آزادی‌شان محدود نشود و مانتو هم نمی‌خواستند بپوشند، چه کسی باید برخورد کند؟ آیا باید جریمه بشوند؟ یا این سطح هم آزاد باید باشد؟

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مساله بدحجابی امروز به عنوان یک معضل در جامعه بخصوص در کلانشهری مانند تهران مطرح است. به نظر می رسد که با وجود همه تاکیداتی که در این زمینه صورت گرفته است اما هنوز مساله بدحجابی و آسیب ها و معضلاتی که برای جامعه بوجود می آورد، به صورت صحیح تبیین نشده است. از این رو عده ای موافق حضور گشت ارشاد و عده ای نیز مخالف حضور گشت ارشاد و برخورد با بی حجابان در سطح جامعه هستند.

در روزهای اخیر نیز فعالین دانشجویی در شبکه های مجازی پیرامون حجاب به بیان دیدگاه های خود پرداختند که در ادامه دیدگاه های آن ها را می خوانید:

فردای حجاب اختیاری چه می شود؟

محمدرضا باقری فعال سابق دانشجویی و مجری برنامه صبحگاهی شبکه سوم سیما با اشاره به مقوله حجاب و گشت ارشاد این سوال را طرح کرده است که اگر با حجاب اجباری و گشت ارشاد مخالف هستید حداقل حدی را برای حجاب بیان کنید و در این سوال مطرح کرده است: هدف از گشت هم معلوم نیست، اگر میخواهید پوشش درست بشود، خب تذکر که دادید و حجابش را درست کرد، چرا سوار ون می کنید؟ یا حالا مثلا طرف را بردید وزرا، یک کاغذی هم سیاه کرد، چه میشود؟ مشخص نیست.

با حجاب اجباری و گشت ارشاد مخالفید؟ تا کجا؟ حدش را می‌دانید ؟ یا به آن فکر نکردید؟ فکر کنیم از فردا حجاب در کشور آزاد است، پوشش ها چقدر فرق میکند؟ فقط سرها بی روسری می‌شود ؟ مانتو باشد یا نباشد؟ مثلا اگر گفته شد روسری نباشد ولی مانتو باشد و یک عده دوست داشتن آزادی‌شان محدود نشود و مانتو هم نمی‌خواستند بپوشند، چه کسی باید برخورد کند؟ آیا باید جریمه بشوند؟ یا این سطح هم آزاد باید باشد؟

اگر فردای لغو حجاب اجباری هر سطح از محدودیتی در نظر گرفته شود، آزادتر از آن هم ممکن است؛ می‌بینید، این ماجرا پایان ندارد، مگر اینکه کلا پوشش‌ آزاد شود، یعنی اگر کسی برهنه هم آمد بیرون کسی با او کار نداشته باشد.. (متن کامل یادداشت را از اینجا بخوانید)

استحاله مذهبیون

مهدی زارعی در یادداشت خود با عنوان "استحاله مذهبیون" به حذف گشت ارشاد به عنوان اولین دستاورد بزرگ مخالفان حجاب پرداخته است و در ادامه عنوان کرده است: در طی سال های اخیر صف بندی مشخصی مابین مخالفان و موافقان حجاب ترسیم شده که باز هم وزن موافقان به مخالفان می چربد، در نتیجه نظریه پردازان جبهه مخالف، تنها راه پیروزی را استحاله موافقان حجاب میداند نه تغییر ایدئولوژی آن ها؛ چراکه تغییر ایدوئولوژی کسانی که در شرایط فعلی همچنان موافق حجاب اند براحتی کار ساز نبست استحاله موافقان زمینه انشقاق در صفوف انها را فراهم میکند و جبهه مخالفان را به برتری عددی میرساند که پویش حذف گشت ارشاد اولین اقدام در راستای استحاله جبهه موافقان است.

حذف گشت ارشاد میتواند به اولین دستاورد بزرگ مخالفان حجاب تبدیل شود و تاثیر روانی منفی بر جامعه میگذارد و جبهه مخالف را برای کنش بیشتر تا لغو قانون حجاب جری‌تر کند.

چراکه این جریان در پی حذف هر نهاد سرزنش‌گر و نهی از منکر بد حجابی است، اگر انتقادی به گشت ارشاد وارد است، انتقاد به شیوه عملکرد آن است نه ماهیت گشت ارشاد؛ ما معتقدیم اگر گشت ارشاد، ابزار اقدامات تامینی و به معنی اخص کلمه نهادی ارشادی‌باشد‌ نه انتظامی بسیار بسیار کارامد تر از‌ قبل‌ ایفای نقش‌میکند.... (متن کامل را از اینجا بخوانید)

هفت نکته درباره حجاب

هدی محمدی فعال فرهنگی در یادداشتی به هفت نکته درباره حجاب پرداخته و تصریح کرده است: حاکمیت به این مسئله که با این شیوه ارشاد (بخوانید سرکوب) خلق نفرت می‌کند و خودش را از چشم ملت می‌اندازد بی تفاوت است. در این بین حاکمیت به این مسئله هم بی توجه است که صرفا خودش از چشم مردم نمی افتد بلکه هر کس شبیه حاکمیت است از سوی جامعه مورد این سوظن قرار می‌گیرد.

آنچه می‌بینیم نتیجه سرکوب است، وقتی «سرکوب‌شونده» قدرت مبارزه با سرکوب‌گر را ندارد، نسبت به هر کس که شبیه یا موافق سرکوب‌گر است؛ احساس خشم می‌کند، این خشم را یک روز در بی‌آر‌تی بروز می‌دهد، یک روز در مترو، یک روز در خیابان، با چه؟ با تجاوز به حقوق شهروندی، با وهم کنشگری، با دروغی به نام دوربین ما اسلحه ما! با گل آویز شدن و زد و خورد و شاید یک روز با سلاحی که خسارت‌هایش جبران ناپذیر بشود!... (متن کامل را از اینجا بخوانید)

این مردم عیال خدایند

حامد عسکری شاعر و نویسنده در یادداشتی با نگاه از زاویه ادبیات و شعر به مقوله حجاب و موضوع گشت ارشاد پرداخته و گفته است: گشت ارشاد اشکال اساسی و‌ بنیادی دارد، آن سالهایی که مترو بودم جلسه‌ای داشتیم که: «چکار کنیم مردم هل ندهند روی پله برقی ندوند وارد واگن بانوان نشوند، به سالمندان جا بدهند» هرکسی طرحی گفت از تیزر و پوستر و... و حقیر عرض کردم : دوسه تا قطار بخریم...

برای بار هزارم ...جناب جمهوری اسلامی ، از معمولی ترین مسائل ابربحران نساز ... یک همچین رفتارهایی را به حساب سرکار الف و استوار ب و گروهبان پ نمی نویسند این رفتار مستقیم پای تو‌ نوشته می‌شود، شخص معنا ندارد.

شما می‌گویید توبیخشان می‌کنیم، من عرض می‌کنم ذبح شرعی گوشت خرگوش را حلال نمی‌کند.

این خیلی مساله ساده‌ایست، به خدا با این فرمان که میروی مردم دیگر برای پلیسشان تب نمی‌کنند و طبیعی است که پلیس هم برای مردمش نمیرد...

با این فرمان خانواده‌ها توی بوستانها شب نمی‌گویند: خدارا شکر پلیس هست تا دو شب بمانیم، میگویند اوه اوه بریم ماموربازاره...اصلا گیریم کل ماجرا دروغ، زن پیازداغ زیاد کرده، نفوذی بوده، پول گرفته، قبول؟؟ از این بالاتر؟ مهم این چندثانیه ویدئو ست، مهم روایت اول است، هزارتا سند و‌ مصاحبه و لینک و توجیه بیار نمی‌توانی ذهنیت مردم را عوض کنی... (متن کامل را از اینجا بخوانید)

چرا حجاب یک مسألهٔ فرعی فقهی و بی‌اولویت نیست؟

مجتبی عرب از فعالان اسبق دانشجویی در یادداشتی با عنوان چرا "حجاب یک مسألهٔ فرعی فقهی و بی‌اولویت نیست؟" عنوان کرده است: از قرآن یاد بگیریم که اتفاقا حد الهی زنا، حد الهی تهمت زنا به کسی زدن، شایعه پراکنی، حکم حریم خصوصی مؤمنین، حکم پایین بردن نگاه مردان، حکم پایین بردن نگاه زنان، حکم حجاب زنان، تشویق به همسردادن افراد بی همسر، حکم تربیتی فرزندان خردسال و نحوهٔ نگاهداشت گوهرهٔ حیا در آنها، مستثنای حجاب که پیرزن ناامید از ازدواج است، زیربناهای یک ساخت سیاسی متفاوت است که از اتفاق احکامی به شدت سیاسی هستند.

در واقع سیاست دینی، حکومت اسلامی و رهبری الهی آن استوار بر یک ایدئولوژی فکری- سیاسیِ صرف نیست، بلکه استوار بر یک ساخت عمیق ایمانی- نورانی- فرهنگی است. این ساخت هم به شدت با تقویت زیربنای عفت و حیا گره خورده و در ادامه زیرساخت حیا و عفت هم به شدت به آن فرائض و احکام وابسته است.

چیزی که روشن است ما در این ساخت با یک سبک زندگی کاملا متفاوت روبرو هستیم.

پس تعجب نکنید اگر دیدید جریان کفر بین المللی و جریان نفاق داخلی - اعم از غرب گرا یا هر مدل منافق داخلی دیگر- مدت‌ها در سست‌سازی زیربناهایی مثل حجاب سرمایه‌گذاری فکری، تبلیغی، نافرمانی مدنی ، کمپین اجتماعی و... می‌کند... (متن کامل را از اینجا بخوانید)

گزارش از سجاد باقری