تاریخ : 1401,سه شنبه 11 مرداد14:11
کد خبر : 440012 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

هشدار آمریکا به طالبان: توافق دوحه را نقض کردید

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای درباره کشته شدن «ایمن الظواهری» سرکرده القاعده اعلام کرد، طالبان توافق دوحه را به شدت نقض کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازفارس، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بعد از سخنان جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور درباره کشته شدن ایمن الظواهری سرکرده القاعده در افغانستان در این باره بیانیه صادر کرد و طالبان را خطاب قرار داد.

طبق گزارش وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در این بیانیه تصریح کرد: «رئیس‌جمهور بایدن سال گذشته به مردم آمریکا متعهد شد که پس از خروج نیروهای آمریکایی، ایالات متحده به حفاظت از کشور ما و اقدام در برابر تهدیدات تروریستی برآمده از افغانستان ادامه خواهد داد. رئیس‌جمهور تصریح کرد که ما در حفاظت از میهن تردید نخواهیم کرد».

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «عملیاتی که عدالت را برای ایمن الظواهری رهبر القاعده اجرا کرد، ما به این تعهد عمل کرده‌ایم و در آینده هم در برابر هر گونه تهدیدات به این کار ادامه خواهیم داد. در این مورد توانستیم این کار را انجام دهیم و در آینده نیز در موقعیتی قرار خواهیم گرفت که این کار را انجام دهیم. در نتیجه مهارت و حرفه‌ای بودن همکاران جامعه اطلاعاتی و ضد تروریسم که من و رئیس‌جمهور عمیقاً از آنها سپاسگزاریم».

این مقام ارشد دولت جو بایدن در ادامه بیانیه خود، مقامات طالبان را مخاطب قرار داد و آنها را به نقض شدید توافق دوحه بین آمریکا و طالبان متهم کرد.

بلینکن در بیانیه نوشت: «طالبان با میزبانی و پناه دادن به رهبر القاعده در کابل، توافق دوحه و اطمینان‌‎بخشی‌های مکرر خود به جهان را مبنی بر اینکه اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان برای تهدید امنیت کشورهای دیگر توسط تروریست‌ها استفاده شود، به شدت نقض کردند».

هشدار آمریکا به طالبان: توافق دوحه را نقض کردید
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا

وزیر خارجه آمریکا با لحنی تند خطاب به رهبران طالبان تصریح کرد: «آنها همچنین به مردم افغانستان و تمایل خود برای به رسمیت شناختن و عادی سازی با جامعه بین‌المللی خیانت کردند. در مواجهه با عدم تمایل یا ناتوانی طالبان در پایبندی به تعهدات خود، ما به حمایت از مردم افغانستان با کمک‌های بشردوستانه قوی و دفاع از حمایت از حقوق بشر آنها به ویژه زنان و دختران ادامه خواهیم داد».

وزیر خارجه دولت دموکرات بایدن در پایان بیانیه اعلام کرد: «پس از مرگ الظواهری، جهان مکان امن‌تری است و ایالات متحده به اقدامات قاطعانه علیه کسانی که کشور، مردم ما یا متحدان و شرکای ما را تهدید می‌کنند، ادامه خواهد داد».

بامداد سه‌شنبه بود که بعد از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره احتمال کشته شدن ایمن الظواهری در افغانستان، یک مقام ارشد دولت آمریکا با تایید انجام حمله پهپادی به هدفی در کابل، گفت در این حمله یک عضو ارشد سازمان تروریستی «القاعده» از بین رفت.

ساعتی بعد، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با برگزاری نشست خبری در کاخ سفید به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی این کشور پرداخت و گفت: «أیمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم. الظواهری باعث کشته‌شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود».

بایدن با بیان این ادعا که به هیچ یک از اعضای خانواده الظواهری آسیب نرسیده و به غیرنظامیان نیز تلفات وارد نشده است، تصریح کرد: «ما دیگر هرگز اجازه نخواهیم داد که افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شود».

کشته شدن ایمن الظواهری در شرایطی انجام شده که خروج سال گذشته نظامیان آمریکا از افغانستان بعد از ۲۰ سال اشغالگری واشنگتن و متحدانش در این کشور، همچنان خبرساز است و منتقدان بایدن بارها از شیوه فاجعه بار خروج آمریکایی‌ها از افغانستان انتقاد کرده‌اند.