تاریخ : 1401,شنبه 22 مرداد15:00
کد خبر : 440882 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

سازمان ملل: سومالی در آستانه یک فاجعه است

سازمان ملل درباره خطر بروز گرسنگی و قحطی در سومالی هشدار داد و اعلام کرد، صدها هزار سومالیایی در فاصله یک قدمی قحطی هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک اظهار کرد: پس از چهار دوره خشکسالی پیاپی (در سومالی) احتمالا دور پنجم پس از بدترین موج خشکسالی ۴۰ سال اخیر، فاجعه‌بار است.

دوجاریک گفت: سومالی در آستانه یک فاجعه است و صدها هزار تن در این کشور در یک قدمی قحطی هستند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل افزود: نبود امنیت غذایی شدید برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ تایید شد و این مساله بر بیش از ۲۱۳ هزار تن در سومالی تاثیر گذاشت.

او در ادامه گفت: به همکارانمان در حوزه انسانی اطلاع دادیم که ۷.۱ میلیون سومالیایی شدیدا از ناامنی غذایی رنج می‌برند و حدود ۶.۴ میلیون تن دیگر نیز از آب آشامیدنی محروم بوده و به سرویس بهداشتی دسترسی ندارند.

دوجاریک ادامه داد: از ژانویه گذشته دستکم ۵۰۰ کودک به دلیل سوءتغذیه و بیماری در سومالی فوت کردند. ارزیابی‌ها حاکی از این هستند که حدود ۱.۵ میلیون کودک زیر پنج سال در سومالی از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند.

اخیرا هشدارها درباره وخامت شرایط انسانی در سومالی و بروز قحطی در نتیجه نبود کمک‌های بشردوستانه افزایش پیدا کرده‌اند.

حسن شیخ محمود، رئیس جمهور سومالی اواخر ژوئیه گذشته در سخنرانی در موگادیشو هشدار داد که وضعیت این کشور به سمت بدتر شدن می‌رود و احتمال دارد به همان قحطی که هشدار می‌دادیم، برسد چرا که در برخی مناطق چندین مورد فوتی گزارش و ثبت شده‌اند.