تاریخ : 1401,یکشنبه 23 مرداد21:44
کد خبر : 441022 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

معاون وزیر علوم:

اختصاص ۱.۸ درصد ظرفیت دانشگاه ها به دانشجویان خارجی

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس برنامه ششم باید ۱.۸ درصد ظرفیت دانشگاه ها به دانشجویان خارجی اختصاص یابد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، هاشم داداش پور بعدازظهر یکشنبه در آیین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی گرگان، اظهارکرد: در سفرهای استانی رئیس جمهور در مجموع ۵۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حوزه عمرانی دانشگاه‌های کشور مصوب شده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشته‌های دانشگاه علوم کشاورزی، گفت: در سال ۹۷ در رشته مرتع و آبخیزداری تعداد شرکت کنندگان در مقطع ارشد ۵۰۹ نفر و ظرفیت پذیرش ۵۶۸ نفر بود و ۴۶۰ نفر پذیرفته شده و این آمار در سال گذشته به ۳۳۷ شرکت کننده، ۳۹۰ نفر ظرفیت پذیرش رسید که در نهایت ۲۰۵ نفر پذیرش شدند.

وی بیان کرد: در مقطع کارشناسی ارشد رشته جنگل هم در سال‌های ۹۷ و ۱۴۰۰ تعداد شرکت کنندگان، ۲۹۶ و ۱۶۹ نفر و ظرفیت پذیرش هم در این بخش ۲۴۰ و ۱۸۷ نفر بود که در نهایت ۲۰۴ و ۱۳۲ نفر پذیرفته شدند.

داداش پور با اشاره به کاهش تعداد دانشجویان در رشته‌های مرتبط کشاورزی، اضافه کرد: این مساله برای آینده کشور که در سال ۲۰۲۰ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کشاورزی بود و براساس اعلام سازمان جهانی غذا در تولید ۲۰ محصول کشاورزی رتبه سوم تا نوزدهم را دارد، نگران کننده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم بیان کرد: طی این سال‌ها نتوانستیم انگیزه لازم را بین دانشجویان ایجاد کرده و ظرفیت‌های رشته‌های علوم کشاورزی را گسترش دهیم.

وی با اشاره به تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، گفت: تا اسفند سال گذشته ۹۴ هزار و ۴۰۸ دانشجو خارجی داشتیم و در مهر ماه ۱۰۸ هزار نفر دانشجو غیرایرانی مهمان ما بودند.

داداشی پور افزود: براساس داده‌های وزارت علوم، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، یک درصد از کل دانشجویان این دانشگاه خارجی بوده و با توجه به برنامه ششم توسعه که موظف هستیم ۱.۸ ظرفیت دانشگاه‌ها را به حوزه دانشجویان خارجی اختصاص دهیم، توجه ویژه ای به این بخش داشته باشیم.