تاریخ : 1401,دوشنبه 24 مرداد04:11
کد خبر : 441066 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

به مناسبت نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل؛

اهداف شعارهای چندسال اخیر نشست سالانه اتحادیه دانشجویان مستقل +جدول

اگر به شعار های چند سال اخیر این اتحادیه دانشجویی در نشست های سالیانه نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که از حدود سال ۹۳ تا تا ۹۸ این شعار ها حول محور هایی همچون شفافیت، نوگرایی و رویکردی جهادی است ولی از سال ۹۸ به بعد شاهد تغییری محسوس در شعار های اتحادیه هستیم به گونه ای که در این سال ها پرداختن به مسئله عدالت و عدالت خواهی جزو اولویت های این اتحادیه دانشجویی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بیست و سومین نشست سالیانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور با “حیات عدالت، حکمرانی با درایت و صداقت” از تاریخ 23 تا 29 مرداد 1401 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال برگزاری است. زینب شوندی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور درخصوص نشست امسال گفته است: معتقدیم به‌عنوان یک جریان دانشجویی فلسفه و رسالت حضور ما در اجتماع، پیگیری و مطالبه تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است که در این بین آن آرمانی که جمهوری اسلامی برای آن قد علم کرد و بلند شد آرمان عدالت بود که نسبت به سایر آرمان‌ها در وضعیت نامناسب‌تری قرار دارد.

وی افزود: علی رغم کارنامه شگفت انگیزی که جمهوری اسلامی نسبت به سایر نظام های حکمرانی در جهان دارد، متاسفانه به آن وضعیت مطلوبی که از خود انتظار دارد نرسیده و به همین خاطر خط مشی ما در سال گذشته مساله عدالت بود. از مساله حذف ارز ترجیحی تا مساله نظام مالیاتی که به علت ارتباط با عدالت مورد پیگیری اتحادیه قرار گرفت.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن مستقل کشور گفت: با اینکه هیچ حکومتی بدون همکاری مردم توانایی تحقق آرمانی را ندارد، اما باید توجه داشت که عدالت صرفا با خواست مردم محقق نمی‌شود؛ بلکه باید ساختارهای ضد عدالت را از بین ببریم و این امر به تعریف و توقع ما از حکومت بستگی دارد که به‌طور خلاصه در شعار ما بیان شده است. ما حکومتی را مطلوب می‌دانیم که دو مولفه درایت و صداقت را دارا باشد.

در نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل چه گذشت؟ | خبرنامه  دانشجویان ایران

 در ادامه قصد داریم تا اندکی با تاریخچه اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور آشنا شویم.

پس از روند افول ایجاد شده در انجمن های اسلامی و باتوجه به اینکه روند انتقادی آن ها به سمت دولت سازندگی به دلیل کم وجهی به مبانی عدالت گرایانه از یک سو و مجلس چهارم از سوی دیگر، افزایش یافته بود، باعث شد تا روند اختلافی در انجمن های اسلامی دانشجویان که از انتخابات مجلس دوم کلید خورده بود، افزایش یافته و اولین انشقاق دانشجویان مسلمان را با تأسیس «جامعه اسلامی دانشجویان» ثبت نماید. این اختلافات در سطح دیگر نیز در انجمن های اسلامی و برخی از آن ها با این استدلال که مسئولین دولت از انقلابیون و مورد تائید امام و رهبری اند، پس نمی بایست با آن ها مخالفت کرد، باعث گردید تا در مقابل اشتباهات و انحرافات سکوت اختیار کرده و برچسب ضدولایت فقیه را به انجمن های اسلامی دانشجویان بزنند و به دلیل عدم همخوانی در روش و با کمک دولت و جناح حاکم، تشکل «اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویی و فارغ التحصیلان» را به عنوان دومین انشقاق دانشجویان مسلمان، در دانشگاه ها تشکیل دهند.

نکته ای که می توان از آن به عنوان مهمترین دلیل تغییر رویکردها و به مرور زمان تغییر بنیان های فکری در دفتر تحکیم وحدت به آن اشاره کرد، همراه شدن با جریان های سیاسی خارج از دانشگاه بود و حتی حضور در عرصه قدرت و به نوعی دنبال نمودن منافع فردی و حزبی، تا جایی که حتی آشکارا در محدود نمودن اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) نیز در یک قالب مشخص گام برداشته شد، حرفی که رضا حجتی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در روز ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۷۹ در گفتگو با ایسنا بر زبان جاری ساخت حقیقتی تلخ از روزگار دفتر تحکیم وحدت بود. در جایی که می گفت:
اما به نظر می رسید برخلاف ظاهر بسیار متفاوت دو گفتمان توجیه گرا و ساختارشکن که دو جریان فکری کاملا متفاوت جنبش دانشجویی در طول دهه ۷۰ پرچمدار آن ها بودند، هر دوی آن گفتمان ها به دلیل یک تحلیل اشتباه مشترک مبنی بر عدم تفکیک بین حکومت و حاکمیت اقدام به روش های توجیه گرایانه و یا ساختارشکنانه کرده بودند.

رفتارهای متناقض با آرمان های دفتر تحکیم و وابستگی به جریان های سیاسی- فکری باعث گردید برخی از انجمن های اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت (همچون انجمن های اسلامی دانشجویان علوم پزشکی اهواز و شهید چمران اهواز، علوم پزشکی همدان و بوعلی سینا همدان و...) که حتی از حق رأی اضافه در دفتر تحکیم وحدت برخوردار بودند به همراه برخی از انجمن های اسلامی دانشجویانی که از ابتدای تأسیس عضو دفتر تحکیم وحدت نبودند (همچون انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های شاهد، سمنان، علوم پزشکی بابل، علوم پزشکی ایلام، علوم پزشکی سبزوار و...) که روی هم ۱۸ انجمن اسلامی دانشجویان را تشکیل می دادند، توانستند در ۱۳ آبان ۱۳۷۸ در قالب «اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور» اعلام موجودیت نمایند.
اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور هر ساله نشستی برگزار کرده و در آن علاوه بر انتخاب اعضای شورای مرکزی خود، مواضع خود را در خصوص مباحث مهم کشور در غالب یک شعار بیان مینماید.

در ادامه شعار های این اتحادیه در سالیان گذشته را مرور میکینیم:

اگر به شعار های چند سال اخیر این اتحادیه دانشجویی در نشست های سالیانه نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که از حدود سال 93 تا تا 98 این شعار ها حول محور هایی همچون شفافیت، نوگرایی و رویکردی جهادی است ولی از سال 98 به بعد شاهد تغییری محسوس در شعار های اتحادیه هستیم به گونه ای که در این سال ها پرداختن به مسئله عدالت و عدالت خواهی جزو اولویت های این اتحادیه دانشجویی قرار گرفته است.

پیام مرادی دبیر اسبق سیاسی اتحادیه انجمن های مستقل درخصوص هجدهمین نشست سالانه این اتحادیه ضمن بیان معنای حکومت و حاکمیت تصریح کرده بود: در هجدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، به تعاریف این واژه‌ها توجه خواهد شد.

مرادی خاطرنشان کرد: ما یک تجربه چهل ساله در انقلاب داریم و باید نگاهی به گذشته داشته باشیم. هجدهمین نشست این اتحادیه، نقطه آغاز تمرکز ما بر این موضوع است و باید ببینیم در رسیدن به اهداف انقلاب چقدر توفیق داشته‌ایم.

این فعال دانشجویی ادامه داد: ما در طول این چهل سال تلاش کرده‌ایم با ایجاد روندها، رویه‌ها، ساختارها و نهادها اهداف انقلاب را محقق کنیم، ولی به نظر می‌رسد در برخی از حوزه‌ها دچار یک عدم جهش در کارآمدی شدیم و در رسیدن به اهداف انقلاب، پیشروی نداریم.

گلرو مفرد دبیر اسبق اتحادیه انجمن های مستقل درخصوص نوزدهمین نشست سالانه این اتحادیه با شعار «نوگرایی در حکومت، جوان گرایی، شفافیت» گفته بود:  جوان‌گرایی در میان مسئولان باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر شفافیت در ارکان مختلف نظام جاری و ساری شود، فسادها و بسیاری از رانت‌ها حذف می‌شود.

زینب شوندی دبیر سیاسی اتحادیه  نیز در خصوص بیست و سومین نشست سالانه این اتحادیه گفته است: متاسفانه در بدنه حکمرانان جامعه که محدود به جریان خاصی نیست، ساده انگاری به مسائل وجود دارد و شاهد این هستیم که حتی برخی افراد عدالتخواه نیز اکنون در مقام مسئول، همان روش‌هایی را به کار گرفتند که به آن منتقد بودند. این امر نشان‌دهنده آن است که مسائل کشور وارد پروسه پیچیده ای شده که به سادگی قابل حل نیست و نیازمند بدنه حکمرانان با درایت و یک تدبیر پیچیده‌تر و متناسب با مشکلات پیچیده است. برای مثال اکنون و بعد از یکسال دولت آقای رییسی، باید دید که تدبیر سفرهای استانی دولت چه نتیجه‌ای در پی داشته‌است.

وی ادامه داد: مشخصه دیگری که از حکومت برای تحقق عدالت توقع داریم، صداقت است. بخاطر داریم که افرادی که اکنون در دولت مسئولیت دارند به کرات وعده کوتاه کردن رانت از امر مردم را می‌دادند؛ اما متاسفانه در حال حاضر از آن وعده پرطمطراق کوتاه کردن دست ابربدهکاران بانکی از منابع بانکی به انتشار یک لیست مبهم و مختصر اکتفا شد. مساله ای که ما از آن به‌عنوان صداقت در حکمرانی یاد میکنیم، همین شفافیت‌هایی است که رخ نمی‌دهد. در این راستا از مسئولین کشوری همچون نماینده شورای نگهبان، دادستان کل کشور در این نشست دعوت کردیم. همچنین در تلاشیم از حضور نماینده‌ای از نظام بانکی کشور نیز استفاده ببریم.

شوندی در پایان خاطر نشان کرد: علی رغم پیش‌بینی بهبود ارتباطات دولت با تشکل‌های دانشجویی، اما هر چه جلوتر رفتیم متوجه شدیم حلقه مفقودی آن سازمان‌مند بودن و منظم بودن این ارتباطات است. بایستی این ساختار از نمایشی بودن خارج شود؛ چرا که علاوه بر تحقق مطالبه‌گری تشکل‌ها، بهبود عملکرد خود مسئولین را نیز به دنبال دارد.

گزارش از محمد رمضانی