تاریخ : 1401,دوشنبه 24 مرداد18:40
کد خبر : 441105 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

چرا دانشگاه الزهرا(س) را دانشگاه سبز می نامند؟

دانشگاه الزهرا(س) به استناد رتبه بندی های معتبر ملی و بین المللی در زمره پرچم داران دانشگاه های سبز ایران و جهان بوده است و همواره دغدغه رسیدن به نقطه ایده آل توسعه پایدار و حفظ زیست بوم را داشته و خواهد داشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روابط عمومی دانشگاه الزهرا(س)، به بهانه انتشار خبر نادرست قطع درختان کهنسال در دانشگاه الزهرا(س) برآن شدیم که این دانشگاه را از زاویه یک دانشگاه سبز معرفی و ظرفیت های مثبت زیست محیطی و دغدغه و تلاش های مسئولین دانشگاه را در سنوات حال و گذشته برای حفظ و توسعه آن بیان کنیم.

درخشش دانشگاه الزهرا(س) در میان برترین دانشگاه های سبز ایران در چندین دوره

بر اساس نتایج منتشر شده‌ رسمی چندین دوره نظام رتبه بندی گرین متریک (ملی و جهانی) ، دانشگاه الزهرا(س) همواره به شاخص‌های مسئولیت اجتماعی در قبال محیط زیست توجه داشته و اقدامات اجرایی موثری را در حوزه توسعه پایدار داشته است؛ به گونه ای که نه تنها در سال ۲۰۲۰ با ارتقای ۱۰۴ رتبه در جایگاه جهانی، در میان ۵ دانشگاه برتر کشور قرار گرفته، بلکه با تلاش مضاعف در سال ۲۰۲۱ موفق به بهبود ۸۷ پله ای در جایگاه جهانی خود، شده و در بین ۴ دانشگاه برتر کشور در میان ۴۲ دانشگاه ایرانی شرکت کننده در این رتبه بندی شده است.

این اخبار علاوه بر سایت های رسمی رتبه بندی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، استانداری تهران بزرگ و سایت دانشگاه الزهرا(س) بر روی سایت بسیاری از خبرگزاری های داخلی و خارجی قرار می گرفته و سبب مباهات دانشگاه بود.

استفاده از ظرفیت علمی دانشکده علوم زیستی و تشکیل کمیته ها و کارگروه های متعدد مدیریت سبز

تشکیل کمیته هایی چون کمیته آموزش وفرهنگی، کمیته پژوهش و ترویج، کمیته فضای سبز و.... به منظور فرهنگ سازی و آگاه سازی کارکنان، اساتید و دانشجویان در خصوص مدیریت سبز، انجام پژوهش ها و استفاده از پژوهش های صورت گرفته به منظور ارتقاء سطح مدیریت سبز و موارد مشابه با توجه به وجود ظرفیت عالی دانشکده علوم زیستی با قدمت ۴۰ ساله در دانشگاه الزهرا(س)، حضور اساتید برجسته و دانشجویان و دانش آموختگان موفق در رشته های این دانشکده به ویژه گروه علوم گیاهی از دیگر اقدامات مهم دانشگاه الزهرا(س) است. برگزاری هرساله روز درختکاری، برپایی نمایشگاه های مرتبط، برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی از جمله اقدامات کمیته های مذکور است.

دانشگاه الزهرا(س) دارای ۴ درخت بسیار قدیمی است. درخت چنار در دانشگاه الزهرا(س) به قدمت چنار معروف امام زاده صالح واقع در تجریش است.

این چنار قدیمی در بخش شمالی دانشگاه واقع شده و تحت نظارت و حفاظت ویژه دانشگاه است و خوشبختانه همچنان زنده و شاداب است.  دانشگاه مترصد ثبت پلاک شهرداری برای این چنار و دیگر درختان قدیمی است.

 فرآیند خشکه زنی ( خشکه گیری) و هرس سبک درختان حذف شاخه های بیمار، در راستای شاداب کردن و زیبا سازی درختان به ویژه درختان قدیمی و بلند از جمله کارهای معمول و مفید شهرداری ها و دیگر مراکز و سازمان هاست.

برخلاف اتهام و ادعای غلط برخی رسانه ها در روزهای گذشته، نه تنها هیچ درختی دردانشگاه الزهرا(س) قطع نگردیده است بلکه انجام فرآیند خشکه زنی و هرس سبک درختان اتفاقا با هدف شادابی درختان کهنسال در راستای حفاظت از آنان صورت گرفته است. که حتی این کار با اطلاع و نامه نگاری در تاریخ ۲۸/۴/۱۴۰۱ با شهرداری منطقه ۳ تهران صورت گرفته است . (شماره نامه ۶۷/۲/۰۱ ) و دانشگاه برای این کار مجوز لازم را اخذ کرده است.

 خشکه گیری و هرس درختان امری ضروری برای رفع خطر شاخه های خشک و جلوگیری از بروز حوادث احتمالی ناشی از شکسته شدن آنها در هنگام وزش بادهای شدید و باران های تند است.

خشکه زنی و هرس چند درخت در دانشگاه به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه و آسیب به دانشجویان و پرسنل دانشگاه زیر نظر و با تایید مدیران و کارشناسان ناحیه یک شهرداری منطقه ۳ انجام شد و در سیستم یکپارچه مکاتبات اداری مورخ ۲/۵/۱۴۰۱ مجوز خشکه زنی و هرس سبک (سربرداری محدود) توسط ایشان صادر گردید و به دانشگاه اجازه این اقدام داده شده و دانشگاه مرتکب کاری خلاف نشده است .( این موضوع در گزارش روابط عمومی شهرداری نیز بیان شده است)

کسب مجوز کمیسیون ماده ۷ از شهرداری برای قطع و ریشه زنی درختان است که دانشگاه الزهرا(س) چنین تصمیمی را نداشته و بنابر این نیازی به گرفتن چنین مجوزی نبوده است. 

رعایت استاندارد ها، استفاده از تیم متخصص و حضور ناظر شهرداری

در انجام فراینده خشکه گیری ۳ درخت دانشگاه الزهرا(س) از تیم ویژه و پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری ها کمک گرفته شد تا کوچکترین آسیبی به درختان وارد نشود و این اقدام با رعایت اصول قانونی و تخصصی توسط تیمی کاملا آشنا انجام گرفته و کارشناس مسئول امور شهری و محیط زیست ناحیه یک منطقه ۳ شهرداری نیزبه عنوان ناظر کار درمحل حضور داشته است .

و مهمتر اینکه در دو نوبت بازدید شهردار ناحیه یک و شهردار منطقه ۳ از دانشگاه، در روزهای ۱۸ و ۱۹ مرداد ۱۴۰۰، اقدام دانشگاه را کاملاً قانونی و طبیعی دانسته و تأیید بر ادامه کار طبق مجوز صادر شده داشته اند.

بنابراین دانشگاه سبز الزهرا(س) اخبار منتشر شده درخصوص قطع درختان را قویا تکذیب می نماید و اعلام می دارد همچنان در جهت حفظ این سرمایه بزرگ از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.