تاریخ : 1401,شنبه 05 شهريور21:16
کد خبر : 442269 - سرویس خبری : آخرین اخبار زنان

لزوم اجرای بالغ همسری در تمام جنبه‌های زندگی مشترک

نشست خبری انسیه خزعلی معاون زنان رئیس‌جمهور روز شنبه پنجم مردادماه برگزار شد. در این نشست که مناسبت یک سالگی حضور خزعلی در معاونت زنان ریاست جمهوری برگزار شد، وی به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، نشست خبری انسیه خزعلی معاون زنان رئیس‌جمهور روز شنبه پنجم مردادماه برگزار شد. در این نشست که مناسبت یک سالگی حضور خزعلی در معاونت زنان ریاست جمهوری برگزار شد، وی به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

بیمه زنان خانه‌دار در مسیر طرح جوانی در حال پیگیری است

خزعلی در پاسخ به خبرنگار فارس درباره گلایه زنان خانه دار از مبلغ بیمه این قشر گفت: بیمه زنان خانه دار از مواردی بوده است که همه دولتها شعار آن را دادن اند اما نتوانستند انطور که می‌خواهند ان را عملیاتی کنند چون نیاز به پشتوانه مالی زیادی دارد و بیش از 80درصد زنان ما را افراد خانه دار تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: «سهم دولت از مبلغ پرداختی زنان خانه دار برای بیمه باید افزایش پیدا کند و خود بحث بیمه نیز نیاز به فراگیری بیشتری در این قشر دارد. در مسیر جوانی جمعیت این موضوع در حال عملیاتی شدن است. در اولین قدم زنان روستایی با سه فرزند بیمه می‌شوند، بعد از آن نوبت زنان روستایی با فرزند کمتر و بعد زنان شهری است.»

ازدواج بالغانه و بالغ همسری باید مورد توجه باشد

معاون اموز زنان رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره دخترانی که در سن زیر 14سال مادر شده‌اند و راهکارهای معاونت برای مقابله با این مشکل گفت: «تحقیقاتی را انجام داده‌ایم و در حال پیگیری این ماجرا در مناطقی که این موضوع شایع هست، هستیم. اما باید بدانیم که این موضوع مختص ایران نیست و به عنوان مثال در هر ایالت آمریکا سن ازدواج متفاوت است.»

خزعلی افزود: «تلاش ما باید این باشد که از ازدواج پیش از بلوغ جلوگیری کنیم. «بالغ همسری» باید در جنبه‌های مختلف یک زندگی از جمله جنبه‌های فکری، جسمی، اقتصادی، مدیریتی و هرآنچه لازمه ورد به یک زندگی مشترک است جاری بشود.»

خزعلی با گفتن این موضوع که در بحث ازدواج نباید فقط برخی آسیبها را بیان کرد و کلان را مسکوت گذاشت، گفت:  «سن ازدواج اکنون سن بالایی است. از ظلم و اجحاف در حق دختران در ازدواج زیر سن قانونی باید جلوگیری کرد اما من مراجعینی از دختران 17ساله دارم که می‌گویند چرا به ما کودک می‌گویند؟ درحالی که ما بالغ هستیم و با اختیار خودمان ازدواج را انتخاب کرده‌ایم. من اگر بخواهم ازدواج زیر 18سال را محکوم کنم باید خودم را محکوم کنم، چون زیر 18سال ازدواج کرده‌ام. اما الان معتقد نیستم که زمانی که ازدواج کردم بالغ نبودم و قدرت مدیریت زندگی را نداشتم. به همین خاطر است که به « ازدواج بالغانه» و «بالغ همسری» تاکید می‌کنم چون ممکن فردی در بیست و چندسالگی هم بالغ نباشد.»

ارشاد باید موجب رشد و احترام باشد

انسیه خزعلی درباره موضوع گشت ارشاد و بحث برخوردهای پلیس امنیت اجتماعی با زنان بدحجاب گفت: «قطعا کار فرهنگی در مسئله حجاب وعفاف در راس امور است و این مسئولیت همه دستگاه‌های فرهنگی است. 27دستگاه متولی حجاب و عفاف هستند و این موضوع فقط مختص معاونت زنان نیست. وظیفه معاونت مشارکت در سیاستدگذاری است. ارشاد به معنی به رشد رساندن است. رشدی که مطلبی را در جامعه نهادینه و امنیتی را برای زنان فراهم کند. لذا نوع عملکرد و رفتار هم باید با همین رشد و تعالی و احترام و کرامت  همراه باشد.»

ورود زنان به ورزشگاه با فشار فیفا نبود

انسیه خزعلی درباره سوال یکی از خبرنگاران که از بحث ورود زنان به ورزشگاه و تداوم آن پرسید گفت: « در حضور زنان در بازی استقلال و مس کرمان هیچوقت فشار فیفا دخیل نبود اما ادامه این حضور در حیطه اختیارات من نیست و مربوط به وزارت ورزش است.»

لایحه منع خشونت در دستور کار مجلس است

سوال دیگر خبرنگاران در این نشست خبری درباره لایحه منع خشونت علیه زنان بود که خزعلی درباره آن گفت: «این لایحه از حیطه اختیارات معاونت زنان خارج و به مجلس شورای اسلامی سپرده شده است. تا جایی که اطلاع دارم این لایحه با نامی متفاوت و با قید 2فوریت در دستور کار مجلس قرار دارد.»

تسهیل امور برای زنان سرپرست خانوار

خزعلی در پاسخ به سوالی درباره تسهیلات به زنان سرپرست خانوار گفت: «ایجاد صندوق ضمانت اشتغال زنان سرپرست خانوار برای دهک‍های سه تا پنج مورد تصویب قرار گرفته است. تا قبل از این زنان سرپرست خانوار به دلیل ضمانت‌های متعدد درخواستی امکان استفاده از وام‌های پیش‌بینی شده را نداشتند.»

وی افزود: «به طور کلی سه کار برای زنان سرپرست خانوار انجام گرفته است. تدوین برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار که در 4بخش مددجویی، آموزش، استغال و حمایت‌های اجتماعی و حقوقی انجام گرفته است که در حال بررسی در کمیسیون مربوطه است. دربخش پشتوانه مالی و اقتصادی، صندوق ضمانت ایجاد شده و در بخش عملیاتی در 15استان اعتباراتی اختصاص داده شده تا زنان کارآفرین تسهیلاتی را دریافت کنند و زنان سرپرست خانوار جویای کار را تحت پوشش بگیرند.»

اقدامات یک ساله معاونت زنان

خزعلی در بخشی از سخنان خود از برنامه‌هایی که در یکسال گذشته در معاونت زنان ریاست جمهوری انجام شده است گفت: «سلامت جسمی و روانی زنان برای ما مهم است. به همین خاطر اورژانس اجتماعی در مناطق محروم موردتوجه قرار گرفته است و تلاش کرده‌ایم در برابر خشونت و آزارهایی که ممکن است به زنان وارد شود حساسیت نشان دهیم. بازدید از مراکز بازپروری اعتیاد زنان و بررسی وضعیت زنان در بند نسوان زندان‌ها که اعتباراتی برای مهارت‌آموزی و مهدکودک فرزندان آنها اختصاص می‌یابد از جمله کارهای دیگر است.»

خزعلی افزود: « در بخش جمعیت تلاش ما براین بوده است که بخشی از کارها که قابلیت اجرا داشته‌‍اند را به میدان بیاوریم. مثل حمایت از 4قلوها که تلاش کردیم برای آنها مسکن یا زمین تهیه کنیم. در کارهای دیگری که مسیر اجرایی شدن آن را آماده کردیم،  اصلاح آموزش‌های پیش از ازدواج در نظام مشاوره بود. در این اصلاح برای هر زوج تا یکسال بعد از ازدواج به صورت رایگان و تا 4سال بعد برای دهک‌های یک تا پنج به صورت رایگان مشاوره در دسترس قرار می‌گیرد. تا قبل از این مشاوره‌ها به زمانی که زوجین به متارکه نزدیک بودند موکول می‌شد که صحیح نیست. همچنین می‌دانیم که در برنامه ششم توسعه قرار بود طلاق 20درصد کاهش پیدا کند اما متاسفانه 4درصد افزایش پیدا کرده است که این اصلا قابل پذیرش نیست. لذا باید برای قبل و بعد از ازدواج خدمات مشاوره‌ای در دسترس باشد.»

در ادامه این نشست خبری، خدیجه کریمی، مدیرکل ارتباطات بین‌الملل معاونت امور زنان و فاطمه مومن، مدیرکل اداره حقوقی معاونت زنان ریاست جمهوری از اقدامات خود در این معاونت گفتند.