تاریخ : 1401,جمعه 11 شهريور22:07
کد خبر : 442895 - سرویس خبری : باشگاه نویسندگان

ملیکا اخوان

موانع ادامه تحصیل معلمان

چنین به نظر می‌رسد که وضعیت کنونی دانش بشری و مشکلات و موانع آن، توجه مسئولان و مدیران کشور را به خود جلب کرده و برنامه هایی برای توسعه حرفه ای و سازماندهی نیروی انسانی در دستور کار قرار گرفته است که یکی از آنان دغدغه های مربوط به ادامه تحصیل معلمان و مسائلی است که در حین انجام این مهم، برای آنان پیش می آید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» یادداشت از ملیکا اخوان، عضو فعال معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی پردیس نسیبه تهران*/// در اعتراض به روند ضد و نقیض ادامه تحصیل دانشجومعلمان در مقطع کارشناسی ارشد و ممانعت های مکرر برخی ادارات در مواجهه با درخواست مجوز ادامه تحصیل ایشان، در یادداشتی بیان کرد:

کیفیت آموزش از جمله دغدغه‌های عمده در سراسر جهان است. در این زمینه معلمان، کلید بهبود عملکرد به حساب می آیند؛ بنابراین توسعه حرفه ای و پیشرفت علمی آنان، زمینه‌ساز پیشرفت جامعه اسلامی و ارتقای سطح علمی آن می باشد. نظر به این موضوع، اهمیت ادامه تحصیل معلمان، به نحوی احسن نمایان می شود.

چنین به نظر می‌رسد که وضعیت کنونی دانش بشری و مشکلات و موانع آن، توجه مسئولان و مدیران کشور را به خود جلب کرده و برنامه هایی برای توسعه حرفه ای و سازماندهی نیروی انسانی در دستور کار قرار گرفته است که یکی از آنان دغدغه های مربوط به ادامه تحصیل معلمان و مسائلی است که در حین انجام این مهم، برای آنان پیش می آید. از جمله ی این موانع و مسائل، می توان به کوتاهی در واگذاری تسهیلات به معلمان برای ادامه تحصیل و اجبار آنان برای تحصیل در رشته هایی اشاره کرد که بدان علاقه ندارند و یا نیازی از آنان برآورده نمی کند. همین عوامل، به نوعی کاهش رغبت معلمان به ادامه تحصیل را منجر می شود. برای مثال بر مبنای پیگیری های صورت گرفته میتوان اذعان کرد که ادارات محل خدمت علی رغم ابلاغ یک بخشنامه واحد ، هرکدام رویکردی جداگانه و بعضا متناقض دارند. از سویی دیگر در سراسر کشور، دبیرانی هستند که با وجود  علاقه مندی به ادامه تحصیل در رشته های علوم تربیتی، موفق به انجام این کار نمی شوند. این در حالی است که بخش زیادی از واحد های درسی اخذ شده توسط آنان در دانشگاه فرهنگیان، به علوم تربیتی اختصاص می یابد.

حال، پرسش اینجاست که چه چیزی می تواند زمینه ساز رفع این موانع، در روند ادامه تحصیل معلمان باشد؟ آیا این امکان وجود دارد که با اعمال نوعی چارچوب و قانون در راستای کاهش دغدغه های مربوط به خروج نیرو، معلمان را در مسیری سوق داد که بدان علاقه دارند و به همین واسطه مشوقی بود که انگیزه ی آنان را در انجام رسالت شریف خویش در جای جای نظام مقدس آموزش و پرورش افزایش می دهد؟ امید است که با جلب عنایات مسئولان محترم ذی ربط بتوان در ره رسیدن به جامعه ای پویاتر، باری دیگر گامی بلند برداشت.