تاریخ : 1401,شنبه 12 شهريور15:05
کد خبر : 442931 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

بودجه تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها تا پایان هفته جاری‌ پرداخت می شود

معاون مالی و اداری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حدود ۵۰ درصد از بودجه تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تا پایان هفته جاری واریز می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، علی خطیبی امروز و در سومین روز از اجلاس سراسری رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اظهار داشت: ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه تعمیر و تجهیز تا پایان هفته جاری به حساب دانشگاه‌ها واریز می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین ۱۷۰ میلیارد تومان از بودجه این بخش آخر مرداد به حساب دانشگاه‌ها واریز شده است و بر این اساس ۵۰ درصد از بودجه تعمیر و تجهیز تحقق پیدا کرده است.

خطیبی در خصوص آموزش عالی کشور سوالاتی مطرح کرد و گفت: این حوزه با مسائلی روبرو است.

معاون مالی و اداری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سهم آموزش عالی از ۲ و نیم درصد تا ۴ درصد از بودجه کلی کشور است، ترکیب مناسب ورودی و خروجی منابع و نیازها چیست و اقتصاد آموزش عالی چطور باید اداره شود؟

وی گفت: دانشگاه‌ها ۴ هزار میلیارد تومان تملک دارایی در سال جاری دارند، سوال این است این تملک دارایی به کدام سمت و سو باید هدایت شود؟ امروز ۲ میلیون متر مربع فضای دانشگاهی نیمه کاره داریم اگر با همین بودجه بخواهیم پیش برویم اتمام این پروژه‌ها ۱۱ سال طول می‌کشد.

خطیبی تصریح کرد: ترکیب رشته‌ها هم مهم است امروز ۵۷۰ هزار نفر دانشجوی روزانه داریم، آیا ترکیب رشته فعلی کفایت می‌کند یا باید رشته‌های دیگر را توسعه بدهیم؟ سوال دیگر توزیع اعتبارات آموزش عالی است که اکنون بر اساس سرانه دانشجویی صورت می‌گیرد ولی آیا ممکن است این روند را تغییر داد؟ و بودجه ریزی را بر اساس معیارهای دیگر تعریف کنیم؟

به گفته وی از سال ۹۳ تا ۹۹ سهم دانشجویان شهریه پرداز و تحصیل رایگان به ترتیب ۲۳ درصد شهریه پرداز و بقیه رایگان بودند و در سال ۹۹ دانشجویان شهریه پرداز به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

خطیبی یا اشاره به کل بودجه آموزش عالی گفت: مجموع بودجه آموزش عالی در سال ۱۴۰۱، حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان است که ۹۳ درصد آن برای حقوق و دستمزد کارکنان هزینه شده است. اگر به همین شکل پیش برود، آموزش عالی با تبدیل شدن به آموزش و پرورش فاصله‌ای ندارد، یعنی اعتباری از سازمان برنامه و بودجه بگیرد و بعد دستمزد بدهد و تمام. در حالیکه آموزش عالی منابع زیادی دارد که مولد نیست و برای مولد سازی آن باید تلاش کرد.

وی خاطرنشان کرد: بررسی درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد ۷۵ درصد درآمد اختصاصی از منابع غیر از حوزه تخصصی دانشگاه شامل اجاره ساختمان، فروش اموال منقول، برگزاری دوره‌های آزاد، شهریه و سود سپرده است. آموزش عالی باید وابستگی کمتری به بودجه دولتی داشته باشد، تا بتواند کارهای جدی و تحقیقاتی انجام دهد. درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها باید افزایش یابد.