تاریخ : 1401,شنبه 19 شهريور12:42
کد خبر : 443545 - سرویس خبری : ورزشی

واکنش‌ها به بازگشت کارلوس به تیم ملی؛

موافقان و مخالفان کی‌روش چه می‌گویند؟

با رسمی شدن حضور کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی، شاهد واکنش‌های مثبت و منفی نسبت به این اتفاق هستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان بعدازظهر دیروز حضور سرمربی پرتغالی روی نیمکت ایران به جای دراگان اسکوچیچ قطعی شد. به مرور زمان و با رسمی‌شدن این موضوع کم کم شاهد واکنش‌های ارکان مختلف فوتبال ایران به مهمترین خبر سال این ورزش پرطرفدار هستیم. پیشکسوتان، مدیران و اشخاص مختلف در این خصوص موضع‌گیری کردند که در ادامه آنها را می‌بینید؛

پرویز برومند، ملی‌پوش سابق فوتبال ایران در خصوص کی‌روش گفت: گفتند قراردادش ماهی ۵۰ هزار یورو است اما ماهی صد دلار هم برای او زیاد است!

امیر هاشمی‌مقدم، بازیکن اسبق تیم ملی در خصوص حضور کی‌روش به جای اسکوچیچ گفت:  احساس کاملا دوگانه ای از این اتفاق وجود دارد که برای اسکوچیچ غم انگیز و بابت بازگشت کی روش امیدوارکننده است.

حسین بادامکی: کمتر از ۳ ماه تا آغاز بزرگ‌ترین فستیوال فوتبال باقی مانده و باید به مصاف ۳ تیم خوب دنیا برویم. باید همه همدل و متحد باشیم تا انشالله در نهایت مردم ایران که فوتبال را دوست دارند خوشحال شوند. کی‌روش امروز سرمربی ماست و حرف زدن در این خصوص که تصمیم تغییر، درست بوده یا غلط بی‌مورد است و وظیفه تک‌تک ما حمایت از بازیکنان تیم ملی و کادرفنی‌ست. در این شرایط خاص اقتصادی، فوتبال و موفقیت تیم ملی از انگشت‌شمار دلخوشی‌های مردم است و امیدوارم همه پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال ایران کنار تیم ملی باشند.

ناصر محمدخانی:کارلوس کی‌روش مربی کارنامه داری است که شناخت خوبی هم از فوتبال ایران دارد اما او استاد دفاع کردن است. امیدوارم تیم ملی ایران در جام جهانی قطر فقط دنبال دفاع کردن نباشد. ما در حال حاضر کلی لژیونر در اروپا داریم که اغلب هم به خاطر برنامه ریزی کی‌روش در گذشته بوده است. او باید از این پتانسیل بالا و بازیکنان تهاجمی خوبی که در اختیار داریم استفاده حداکثری داشته باشد تا بیشتر به دروازه رقیبان نزدیک شویم.

 

مجید نامجومطلق:مهدی تاج با این شعار انتخاباتی وارد صحنه شد و جدا از اینکه تصمیم درست یا اشتباهی گرفت، حداقل از این بابت خوشحالم که یک نفر قبل از انتخابات وعده داد و به وعده‌اش عمل کرد. معمولاً نمی‌بینیم کسی بعد از انتخابات به وعده‌هایش عمل کند. امیدوارم این تغییر اتفاقات خوبی را برای تیم ملی رقم بزند. هر چند من در گذشته چند بار به این موضوع اشاره کردم که اسکوچیچ در مسابقات مقدماتی جام جهانی، تیم ملی را از یک منجلاب نجات داد و نباید زحمات او نادیده گرفته شود.

 

ای اس پی ان: ن دسته از هوادارانی که امیدوار هستند ایران زیر نظر کارلوس کی‌روش در جام جهانی قطر فوتبالی روان و پویا ارائه کند، احتمالاً دوباره مأیوس خواهند شد اما بعید است که ارائه چنین فوتبالی، عاقلانه‌ترین برنامه برای آن رقابت‌ها باشد. در عوض این تیم فردی را روی کار آورد که دوران کاری‌اش پُر است از تیم‌هایی که منظم و سرسخت هستند و در همین حال قابلیت استفاده از حداکثر نیروی هجومی‌اش را هم دارد. هرچه نباشد این همان برنامه روشی است که در جام جهانی 2018 روسیه هم جواب داد.

 

با اعلام مهدی نبی، مبلغ قرارداد پنج دستیار خارجی کارلوس کی روش در تیم ملی، جمعا ماهی 30 هزار یورو است.

 

شجاع خلیل‌زاده، سروش رفیعی و وحید امیری سه بازیکنی هستند که هرکدام بنا به دلایلی حضورشان در لیست مدنظر کی‌روش برای اردوی اتریش مبهم است. سه بازیکنی که در دوره حضور اسکوچیچ در تیم ملی عضو ثابت اردوها بودند.

 

با وجود اعلام مهدی تاج مبنی بر اتمام قرارداد کی‌روش در پایان جام جهانی و حضور سرمربی ایرانی(نکونام) با مدیریت فنی کی‌روش در جام ملت‌ها، امشب مهدی نبی، نایب‌رییس اول فدراسیون در این باره گفت: نظر هیات رییسه این بود که آقای کی روش را تا جام ملت‌های آسیا در اختیار داشته باشیم و تلاش می کنیم این اتفاق رخ بدهد.

 

اخباری شنیده می شود مبنی بر اینکه برخی از دستیاران قدیمی و آشنا برای کی روش، در کادرفنی او حضور خواهند داشت. یکی از این افراد، روجر دی سا مربی 57 ساله متولد آفریقای جنوبی و موزامبیک است. او سابقه هدایت چند تیم در کشور کیپ تاون را در کارنامه دارد.

 

نایب رئیس فدراسیون فوتبال از حضور کارلوس کی‌روش و دستیارانش در ایران طی روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته خبر داد. هم‌چنین با اعلام نبی، سرمربی پرتغالی لیست بازیکنان برای اردوی اتریش را 24 ساعت قبل از اعزام تیم اعلام خواهد کرد.

 

ژوزه مورایس، سرمربی پرتغالی سپاهان در نشست خبری پیش از بازی این تیم با آلومینیوم اراک در خصوص شایعات مبنی بر جلسه او و ساپینتو با کارلوس کی‌روش گفت: نه من جلسه‌ای با کی‌روش نداشتم.

 

توجه به برگشتن کارلوس کی‌روش به ایران همه در انتظار واکنش او به البسه تیم ملی هستند. کی‌روش به کیفیت لباس شاگردانش در تیم ملی بسیار حساس است و باید دید از زمانی که او در تمرین و اردوی تیم ملی حضور پیدا می‌کند چه واکنشی به البسه ایرانی خواهد داشت.

 

حمید مطهری سرمربی نساجی در نشست امروز: حضور کارلوس کی روش را تبریک می‌گویم. اما با توجه به زمان کم می توانستیم از مربیان خوب داخلی استفاده کنیم. مربیان داخلی که با توجه به شناخت از بازیکن داخلی و لژیونرها سرمربی تیم ملی شوند. آقایان قلعه نویی، گل محمدی و دایی شایستگی آن را داشتند.

 

طبق اعلام مهدی تاج، در صورت راهیابی ایران به جمع شانزده تیم نهایی جام جهانی، دوازده درصد از پاداش این صعود به کارلوس کی‌روش تعلق خواهد گرفت. هم‌چنین او دو برابر پاداش مصوب برای بازیکنان و اعضای کادرفنی برای برد و مساوی در هر بازی تیم ملی در این تورنمنت دریافت خواهد کرد.

 

کارلوس کی‌روش که در انتهای دوران حضورش روی نیمکت تیم ملی به دلیل اختلافات متعدد با فدراسیون از مدیر رسانه پرتغالی استفاده می‌کرد در شرایطی به تیم ملی باز می‌گردد که بسیار بعید است همکاری قبلی‌اش را تکرار کند.

 

محمدرضا ساکت، مدیر وقت تیم‌های ملی در زمان سرمربیگری کارلوس کی‌روش به عنوان یکی از موافقین اصلی بازگشت مرد پرتغالی به تیم ملی به هیئت رییسه فدراسیون برگشته است.

 

وحید امیری یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان تیم ملی در چهارسال دوم حضور کی‌روش در ایران بود؛ وینگر چپ تیم ملی در جام جهانی روسیه امیدوار است با رهایی از بند مصدومیت بار دیگر این قاب را تکرار کند.

 

آرین قاسمی، چهره همیشه همراه کارلوس کی‌روش در تیم ملی؛ او که هشت سال در کنار سرمربی پرتغالی حضور داشت، بار دیگر به عنوان مترجم به تیم ملی برمی‌گردد.

 

مهدی محمدنبی به عنوان یکی از عوامل اصلی توافق با کی‌روش، در دوره اول حضور سی‌کیو روی نیمکت ایران در جام جهانی به عنوان مدیر تیم حاضر بود. او که در آن مقطع دبیرکل فدراسیون بود، حالا به عنوان نایب‌رییس به فدراسیون برگشته و باید دید آیا بعد از استعفای استیلی، بار دیگر سرپرست تیم ملی خواهد شد؟

 

جواد خیابانی که در سال‌های آخر حضور کی‌روش در ایران یکی از مخالفین سرسخت او بود و حتی بعد از مصاحبه جنجالی کی‌روش در جام ملت‌های ۲۰۱۹ در  تلویزیون و روی آنتن زنده اشک ریخت، صبح امروز در یک برنامه تلویزیونی، حضور کارلوس کی‌روش را در ایران غنیمت شمرد! او در ادامه گفت: فکر می‌کنم حضور دوباره مربی پرتغالی در ایران اتفاق خوبی است، او تیم را می‌شناسد، شرایط را می‌داند و مربی با تجربه‌ای است که قدرت خوبی در هدایت تیم دارد.

 

اصغر حاجیلو: ما آدم‌های خوش استقبال و بد بدرقه هستیم. وقتی ویلموتس از تیم ملی رفت، خیلی از کارشناسان می‌گفتند که احتمال کمی وجود دارد که این تیم به جام جهانی برود اما اسکوچیچ با تیم ملی به جام جهانی صعود کرد. ما پس از اتمام رقابت‌های مقدماتی جام جهانی می‌توانستیم پایان همکاری خود را با اسکوچیچ اعلام کنیم اما با این کاری که فدراسیون فوتبال انجام داد، ثابت کردیم که به تعهدات خود پایبند نیستیم. ما معرفت را سلاخی کردیم. ما در دنیا به قدرشناسی معروف هستیم اما با این کار تمام معادلات عوض شد. اگر امکانش بود، از اسکوچیچ عذرخواهی می‌کردم و می‌گفتم ذات مردم ایران، قدرشناسی است و این تصمیم افرادی است که همیشه هستند.

 

مسعود اقبالی: از روز اول گفتم و امروز هم همان حرف‌ها را تکرار خواهم کرد،‌ من موافق حضور کی‌روش در تیم ملی فوتبال ایران بوده و هستم. اگر نگاهی به همین چند وقت اخیر داشته باشیم رفتارها و اتفاقاتی که افتاد در نهایت منجر به آن شد که اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی قدرت و صلابت خود را از دست بدهد و دیگر آن شخصیتی که سرمربی تیم ملی باید داشته باشد را نداشت.

 

سیبیل‌های از بناگوش در رفته‌ی کی‌روش مربوط به دوران جوانی اوست و تصاویر بسیاری از او با این شمایل وجود دارد، البته کی‌روش خیلی زود متوجه شد که سیبیل چندان با صورتش سازگار نیست و آن‌را با اولین ماشین اصلاح درو کرد و دیگر هرگز به استایل سابق بازنگشته است.

 

 علیرضا فغانی دیروز در استوری اینستاگرامش از دراگان اسکوچیچ تشکر کرد و او را جنتلمن فوتبال ایران نامید.
فغانی یکی از مخالفین کارلوس کی‌روش البته نه به صورت کاملاً واضح به شمار می‌رود، آخرین برخورد این دو مربوط به جام ملت‌های عرب، با مجازات کی‌روش و دریافت کارت از سوی فغانی انجامیده است، البته با توجه به اینکه پس از این کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران است، این رویارویی دیگر انجام نخواهد شد.

 

مهدی تاج(در نشست مطبوعاتی) : این لغت‌های ارباب و نوکر، در شان یک رسانه نیست. ما اگر بخواهیم با رسانه رفیق باشیم باید ادبیات دو جانبه درست شود. من برای این ادبیات متاسفم. در مجموع اعتقادم این است که باید رفتارمان با آقای کی‌روش همان رفتار مناسبی باشد که قبلا بوده است. ایشان هم باید رفتارش با همه ارکان مناسب باشد. این حق ما است. ما یک نفر را استخدام می‌کنیم که برایمان کار کند نه اینکه مدیریت‌مان کند‌. استخدام یک نفر برای کار کردن است.

 

کارلوس کی‌روش در دوره‌ی قبلی که هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت، علاوه بر قرارداد آبرومندی که با فدراسیون ایران به عقد رسانده بود، طی یک قرارداد تبلیغاتی با بانک سامان نیز، مبلغ نسبتاً خوبی از این بانک دریافت می‌کرد.قراردادی که در آن زمان با انتقادات زیادی همراه شده بود اما در دنیای امروز عقد قراردادهای تبلیغاتی با چهره‌‌های مطرح بسیار رواج دارد.
نکته بسیار مهم در خصوصی انعقاد این قرارداد توسط بانک سامان با کارلوس  محبوبیت مربی پرتغالی است که مسئولین این بانک را مجاب به عقد قرارداد تبلیغاتی با سرمربی تیم ملی کرده بود، باید دید در ادامه راه و پس از بازگشت او به نیمکت تیم ملی، آیا او دوباره به آن سطح از علاقه‌مندی عمومی بازخواهد گشت؟

 

دو تصویر از کارلوس کی‌روش و کریستیانو رونالدو .این دو در زمان حضور کیروش در منچستر رابطه بسیار خوب و نزدیکی با یکدیگر داشتند اما این رابطه در تیم ملی پرتغال به تیره‌گی گرایید.آخرین ملاقات این دو نفر در مسابقه ایران برابر پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۸ بوده و نگاه کارلوس  به شاگرد سابقه‌ش قابل توجه است.

 

 

تلاش برای برافراشتن پرچم ایران عبارتی است که کی‌روش در بسیاری از مصاحبه‌هایش به آن اشاره کرده و همین موضوع در کنار تعصبش به نتایج تیم ملی باعث شده تا محبوبیت قابل توجهی در ایران داشته باشد.

 

کی‌روش که بلافاصله پس از پایان جام ملت‌های آسیا و همکاری‌اش با ایران، هدایت کلمبیا را برعهده گرفت، در شرایطی روی نیمکت ایران در جام جهانی می‌نشیند که کلمبیایی‌ها جایی در این تورنمنت ندارند.