تاریخ : 1401,یکشنبه 20 شهريور18:38
کد خبر : 443707 - سرویس خبری : فرهنگی اجتماعی

حجت الاسلام سعید کرمی مطرح کرد؛

حلقه‌های میانی، گام دوم انقلاب را دنبال می‌کند/ نقطه وصل مردم با حاکمیت

در یک نگاه کلی، حلقه‌های میانی در گام دوم انقلاب را می توان با تأسیس بسیج در آغازین روزهای انقلاب اسلامی مقایسه نمود که اکنون با تکیه بر نظریه دیده‌بانی، تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب را دنبال می‌کند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آنچه در ادامه میخوانید یادداشتی از حجت الاسلام سعید کرمی، مدیر فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها درخصوص اهمیت طرح حلقه های میانی است: با گذشت سه سال از طرح نظریه «حلقه‌های میانی» در باب «رابطه حاکمیت و مردم» در خردادماه 98 توسط رهبر معظم انقلاب (مدّظلّه) و مرور فعالیت‌های صورت گرفته در باب این نظریه راهبردی، با وجود حرکت‌های تبیینی فاخر حول این نظریه، هنوز ابعاد اجتماعی و کاربردی آن کمتر مورد توجه مجموعه‌های فرهنگی کشور بوده است. با درک این مهم و با توجه به ظرفیت بالای جوانان مؤمن و انقلابی دانشگاه‌های کشور، مجموعه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، طرح ملی «حامیم» را در تابستان 1401 با هدف توانمندسازی نیروهای مؤمن و انقلابی در سراسر کشور به اجرا در آورد.

هدف اصلی این نظریه، بسط حکمرانی و افزایش سرمایه اجتماعی نظام و واقعیت دادن به مردم‌سالاری دینی است. در این نگاه، حلقه‌های مردمی یا همان واسطان میان حاکمیت و مردم، صرفاً به فعالیت‌های جهادی و خیریه اکتفا نمی‌کنند، بلکه با رویکرد مسئله شناسی وحل مساله و با تدوین نقشه جامع مسائل پیش روی خود، به دیده‌بانی پیشرفت ملّی و منطقه‌ای خود می‌پردازند. در یک نگاه کلی، حلقه‌های میانی در گام دوم انقلاب را می توان با تأسیس بسیج در آغازین روزهای انقلاب اسلامی مقایسه نمود که اکنون با تکیه بر نظریه دیده‌بانی، تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب را دنبال می‌کند. این جریان مردمی با توجه به شناختی که از حاکمیت و مردم دارد، قرار است به عنوان امین و مشاور مردم و حاکمیت، ضمن پیگیری مطالبات و برنامه‌های متقابل توده مردم و نظام با تولید فکر و ایده و راهکار به تحقق شرایط مطلوب یاری رساند.

از این رو، همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «حضور جوانان جهادی در میدان پرخطر کرونا»، «حضور فعال در قبال مسائل بین‌المللی مانند قضیه نشریه موهن فرانسوی، انفجار در دانشگاه کابل و مسائل فلسطین و یمن»، «اظهارنظر و موضع‌گیری در قضیه اف‌اِی‌تی‌اف»، «تقویت مصوبه راهبردی مجلس در موضوع هسته‌ای» و «واکنش به مشکلات خصوصی‌سازی‌ها که بعضی از آن‌ها نیز به نتیجه رسید» از مصادیق تحسین‌برانگیز اقدامات تشکل‌های دانشجویی است که می توان از مصادیق برکات حلقه های میانی برشمرد.

اهل ایمان ذیل امام جامعه، می‌توانند حلقه میانی باشند

یکی از نکات مهم در طرح حامیم این است که بدانیم مخاطب طرح حامیم یا همان حلقه‌های میانی، گروه و قشر خاصی نیست. زیرا بر اساس آیه شریفه «والمؤمنون والمؤمنات بعضهم أَولیاء بعض» علاوه بر ولایت طولی در نظام آفرینش، ولایت عرضی نیز در میان مؤمنان برقرار است و تمامی اهل ایمان، ذیل امام جامعه می‌توانند حلقه میانی شمرده شوند. با این بیان، حلقه‌های میانی دانشگاهیان، طرحی به وسعت جمعیت دانشجویی کشور است و هر یک به تناسب جایگاه خود، نقش حلقه‌میانی را در بسط حکمرانی اسلامی ایفا می‌کند. هرچند در این میان، دانشجویان فعال، دغدغه‌مند و انقلابی، محور این حرکت عمومی و شکل دهنده این شبکه فراگیر هستند.

فعال سازی حلقه‌های میانی، وظیفه اصلی مسئولان دفاتر نهاد رهبری است

راهبری، سازمان‌دهی و فرماندهی جریان‌های دانشجویی که بتوانند با نگاه انقلابی، بار تمدنی انقلاب را به دوش بکشند، بر عهده روحانیت است؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها تأکید فرمودند: «استمرار حرکت صحیح و انقلابیِ کشور و جامعه، بدون حضور مستمر روحانیت امکان‌پذیر نیست». به همین دلیل، وظیفه اصلی دفاتر نهاد در سراسر کشور را می‌توان «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت‌افزایی»، «راهنمایی و حضور در عرصه‌ خدمات اجتماعی» و «آماده سازی دانشجویان برای پذیرفتن بار انقلاب» توصیف نمود که به لطف خداوند تاکنون دفاتر نهاد پیش قراولان این امر بوده‌اند.

توانمندسازی حلقه‌های میانی، شرط تحقق نقشه جامع پیشرفت کشور است

از آنجا که طرح حامیم یک طرح شتاب دهنده است و به طور عمومی وظیفه شبکه سازی نیروهای انقلابی را بر عهده دارد؛ و از سویی این ظرفیت را دارد تا در تحقق نقشه جامع پیشرفت کشور کمک کند، نیازمند نگاه تخصصی و معرفتی نیز است. چنانکه در طول دهه‌های اخیر، یکی از توصیه‌های جدی مقام معظم رهبری به جوانان دانشجو و به ویژه تشکل‌های دانشجویی، ضرورت تقویت مبانی معرفتی بوده است. به این معنی که اگر بخواهید یک انقلابی تراز را معرفی کنید، این عنصر کسی است که در قدم نخست مبانی محکمی داشته باشد. در حقیقت، در منظومه فکری ایشان، بین «جوان مؤمن انقلابی» و تعابیر «از بن دندان معتقد» و «برخورداری از مبانی محکم»، پیوند جدی برقرار است.

چنانکه ایشان در بیانی می فرمایند: ``یک نکته، «عمق بخشیدن به معرفت دینی» در بین دانشجویان است. بر روی این هم من اصرار دارم و بارها هم این گفته شده؛ منتها بدنه‌ دانشجویی، بدنه‌ متبدّلی است و به شما هم باید عرض بکنیم. کافی نیست که ما از لحاظ عاطفی و احساسی، به دین و مظاهر دینی علاقه‌ای داشته باشیم یا علاقه‌ای نشان بدهیم. یک وقت هم که وقت استفاده‌ از تعلیم و معرفت دینی است، بمانیم و نتوانیم وظیفه‌مان را تشخیص بدهیم یا از آن ایمان، پشتوانه‌ای برای عمل پیدا کنیم؛ این کافی نیست. باید کار معرفتی عمیق انجام بگیرد.`` (بیانات در دیدار دانشجویان نمونه‌ و نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی (25/07/1385))

از این رو، با توجه به اقتضائات متفاوت جنبش دانشجویی و تأکیدات مقام معظم رهبری بر تقویت بنیه معرفتی دانشجویان، طرح حامیم با رویکرد توانمندسازی حلقه‌های میانی دانشجویی و با محوریت کتاب‌های طرح کلی اندیشه اسلامی، همرزمان حسین (ع) و خط امام (ره)، در تمامی استان‌های کشور شروع به فعالیت کرد و از همان آغاز، خوشبختانه مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت.

با این بیان، حامیم می‌کوشد ضمن توانمندسازی حلقه‌های میانی دانشجویی، زمینه را برای انسجام، هم افزایی و کنشگری این جریان مبارک فراهم نماید. و این آغاز راه است.