تاریخ : 1401,یکشنبه 27 شهريور14:33
کد خبر : 444240 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

نقش پر رنگ چین در واردات لوازم یدکی ماشین در ایران

متاسفانه آمار دقیقی از واردات لوازم یدکی خودرو در دسترس نیس اما تخمین زده می‌شود نیمی از کل واردات قطعات خودرو را لوازم خودروهای چینی به خود تخصیص داده‌اند. با توجه به حجم واردات و همچنین حاشیه سود آن، بخشی از واردات این کالا به صورت قاچاق بوده که مسئولین را ناچار به برنامه ریزی و اجرای برای جلوگیری از قاچاق لوازم یدکی خودرو کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چین، کشوری که راه صد ساله را در یک شب نه ولی در چند شب طی می کند. رشد روز افزون اقتصاد این کشور آسیایی، حال آن را یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا تبدیل کرده است. نیروی انسانی زیاد و هزینه تولید کم چین را به عنوان یک صادر کننده موفق در دنیا معرفی کرد. چین پس از ایالات متحده دومین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که به زودی رتبه نخست در اختیار آن‌ها خواهد بود.

پس از تصمیم کشورهای اتحادیه اروپا مبنی بر خروج کارخانه‌جات صنعتی که موجب آلایندگی می‌شوند، از این قاره سبز و کاهش تولیداتی مانند فولاد، چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد دنیا شناخته می‌شود. تولیدات فولاد چین در سال 2021 میلادی 996 میلیون تن بوده که در مقایسه با هند دومین تولیدکننده فولاد 800 میلیون تن بیشتر این محصول آلیاژی را تولید کرده است. بسیاری از این تولیدات در صنایع داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از آن‌ها جز محصولات صادراتی این کشور هستند. تولیدات صنعتی چین در سال های اخیر رشد زیادی را تجربه کرده و امروزه چین را می توان یکی از صنعتی‌ترین کشورهای حال حاضر دنیا معرفی کرد.

حوزه‌های بزرگ و پرسود دیگری مانند تکنولوژی و خودروسازی نیز برندهای موفقی از چین را به خود می بیند. برندهایی که به صورت مستقل یا همکار با برندهای بزرگ دنیا فعالیت می‌کنند. شرکت خودروسازی جیلی یکی از این کمپانی‌هاست که با همکاری کمپانی ولوو به توسعه محصولات خود می پردازد.

پس از اعمال محدودیت‌ها بر ایران همکاری بین این دو کشور افزایش یافت تا محصولات چینی بیش از پیش در ایران مورد استفاده قرار گیرند. کالاهای صنعتی درصد بالایی از واردات را تشکیل داده‌اند که خود نشان دهنده رشد بالای کشور چین در تولید کالاهای صنعتی است. در سال 1400 رقم 1.065 میلیون دلار محصولات الکترونیکی از چین وارد شده و میزان واردات در بخش ماشین آلات 1.050 میلیون دلار بوده است.

در مقایسه واردات سال 1399 و 1400 واردات تلفن همراه در سال 1400 معادل 162 میلیون دلار بوده است که این میزان نسبت به سال قبل خود 71 درصد رشد داشته است. همچنین در واردات ذرت سال 1400 میزان واردات معادل 3.3 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 1399 افزایش 34 درصدی را تجربه کرد. واردات از کشور چین به محصولات صنعتی و خوراکی ختم نمی‌شود و کالاهای زیادی در این سال‌ها وارد شده‌اند که شامل قهوه، پیرهن مشکی مردانه، میخ، لوازم آرایشی و بهداشتی و ... بوده است.

بزرگترین بازاری که در سال‌های اخیر شاهد حضور پررنگ چینی‌ها بود بازار خودرو است. ممنوعیت واردات موجب شد تا خودروهای چینی با برندها و کیفیت‌های مختلف در بازار ایران عرضه شوند. برند هایی نظیر لیفان، جک، چری و ... که در ابتدا با بدنامی در ایران شروع کرده و سپس با افزایش کیفیت محصولات، افزایش سطح رفاهی خودروها و همچنین ظاهر بروزتر توانستند در بازار جایگاهی مناسب را کسب کنند.

محصولات جدیدی همچون لاماری ایما، دیگنیتی، فیدلیتی، ریسپکت و T8 جدیدترین خودروهای وارداتی در بازار ایران هستند. به تازگی کمپانی آرین پارس موتور در مراسمی اولین خودروهای لاماری را به خریداران تحویل داد. اما ورود خودروهای جدید چینی به بازار ایران می تواند یک فرصت برای واردکنندگان لوازم یدکی خودرو باشد تا با وارد کردن این کالا بتوانند نیاز بازار را رفع کنند. ورود خودروهای چینی به بازار ایران موجب شد تا اصلی‌ترین کالای وارداتی در ایران لوازم یدکی خودرو باشد.

لوازم یدکی خودرو خارجی یکی از کالاهایی است که بخش داخلی توان تامین بازار را ندارد و واردات آن به طور گسترده انجام می‌شود. خودروهای جدید نیاز به قطعات مصرفی و غیرمصرفی دارند که پر کردن این خلا حاشیه سود زیادی برای واردکنندگان خواهد داشت. از سوی دیگر خودروهای چینی قدیمی بازار ایران نیز همچنان نیاز به لوازم یدکی دارند که در حال حاضر با کمبود این کالا رو به رو هستند.

این کمبود ها موجب شده تا بسیاری از مالکین خودروها در خرید و تعویض لوازم ماشین خود دچار مشکل شوند. در حال حاضر خرید لوازم یدکی خودروهای وارداتی به یکی از معضلات صاحبین این خودرو تبدیل شده است که با وجود حجم زیاد واردات در بعضی از خودروها با کمبود قطعات رو به رو هستیم. این کمبود مختص به چند خودرو نیست و متاسفانه تعداد این خودروها که گاها خودروهای ایرانی هم در این بین دیده می‌شوند زیاد است.

متاسفانه آمار دقیقی از واردات لوازم یدکی خودرو در دسترس نیس اما تخمین زده می‌شود نیمی از کل واردات قطعات خودرو را لوازم خودروهای چینی به خود تخصیص داده‌اند. با توجه به حجم واردات و همچنین حاشیه سود آن، بخشی از واردات این کالا به صورت قاچاق بوده که مسئولین را ناچار به برنامه ریزی و اجرای برای جلوگیری از قاچاق لوازم یدکی خودرو کرد.

به گزارش گسترش نیوز با اجرای شناسنامه‌دار کردن لوازم یدکی و جلوگیری از ورود کالای قاچاق وارداتی، در این بازار شاهد افزایش 10 تا 30 درصدی در قیمت‌ها خواهیم بود. با حذف و جمع آوری کالاهای قاچاق وارداتی و همچنین با افزایش قیمت ارز نیز این کالاها دچار افزایش قیمت خواهند شد اما در حال حاضر بازار لوازم یدکی دچار رکود شده و در سه ماهه پاییز با اجرای طرح وضعیت این بازار مشخص خواهد.


منبع : https://iusnews.ir/fa/news-details/444240/نقش-پر-رنگ-چین-در-واردات-لوازم-یدکی-ماشین-در-ایران/