تاریخ : 1401,سه شنبه 03 آبان15:47
کد خبر : 448111 - سرویس خبری : یادداشت

حمزه دستیار؛

چرا رهبری از لفظ «درخت تناور» جمهوری اسلامی استفاده کرد؟

در قسمتی از این یادداشت آمده است: در سازماندهی اغتشاشات اخیر در کشور ما  از یک روش آزموده   و حساب شده ضد امنیتی به نام «جنبش ریشه چمنی » بهره برده شد ، جنبش هایی نو که در برخی کشورها مثل  عراق(جنبش جوکریسم)  پیاده شدند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از حمزه دستیار*// رهبر انقلاب اسلامی نشان داده اند همواره در استفاده از کلیدواژه‌ها و عبارات در بیانات خویش، هوشمندی و دیپلماسی ویژه ای دارند و همین موضوع جلب توجه تحلیل گران و مفسران  به ادبیات سخنرانی های ایشان شده است.

ایشان در سخنرانی خود  در دیدار با اعضای کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اینگونه به موضوع اغتشاشات   اخیر ورود کردند:  «ایستادیم و پیش رفتیم؛ غلط می‌کند کسی فکر کندن درخت تناور جمهوری اسلامی را هم بکند.»

عبارت درخت تناور در این بیان دقیقاً یک کلیدواژه سیاسی _ امنیتی است که اگر هر کسی متوجه دلیل کاربرد آن نشده باشد، پشت پرده صهیونیستی  حوادث اخیر به خوبی متوجه شدند، اما چرا ؟

در سازماندهی اغتشاشات اخیر در کشور ما  از یک روش آزموده   و حساب شده ضد امنیتی به نام «جنبش ریشه چمنی » بهره برده شد ، جنبش هایی نو که در برخی کشورها مثل  عراق(جنبش جوکریسم)  پیاده شدند.

جنبش های ریشه چمنی برخلاف جنبش های کلاسیک فاقد تنه و ریشه قوی می باشد یعنی رهبری و ایدئولوژی  ندارند ، در این شیوه  به تنهایی یک چمن نمیتواند کاری کند اما هنگامی که زیاد شود مخمل سبزی را ایجاد میکنند.

این جنبش ها فاقد  رهبر یا لیدر، فاقد گفتمان و کلان روایت و متکی به  کثرتی از افراد با مطالبات ناهمگن  هستند، یعنی هر کس روایت  و مطالبه خود را دارد، آزادی اندیشه،  پوشش، تمایلات جنسی، سرنگونی نظام ، حقوق زنان و... 

برخلاف آن اما در جنبش های کلاسیک که به درخت شباهت دارد،  یک گفتمان یا ایدئولوژی(ریشه درخت)، یک رهبر مقبول و مشروع (تنه درخت) و  درنهایت شاخه و برگ هایی  وجود داشت که جنبش را سازماندهی می کرد، مثلا انقلاب اسلامی ایران با کلان روایت اسلام، رهبری امام و همراهی شخصیت های برجسته دوران انقلاب از شهیدان مطهری و بهشتی  و شریعتی تا رهبر معظم انقلاب و ... در کنار حضور مردمی این  درخت  را تشکیل  می دادند.

جنبش های ریشه چمنی صرفاً کاربرد اغتشاش، خرابکاری، توقف حرکت کلی نظام و  اختلال در روند حکمرانی را سبب می شوند و در واقع همان جوکریسم و یا آنارشیسم است، این افراد حتی اگر به مرحله براندازی  هم برسند چون برای فردای براندازی برنامه ای نیست، صرفا یک کشور بزرگ را  به انحطاط و  تجزیه خواهند کشاند.

شاید برای شما جالب باشد که چرا اغتشاش گران تجمعات خود را برای  روز شنبه هر هفته تبلیغ می کنند؟ این موضوع دقیقا  همان کاریست که در اعتراضات روزهای شنبه در فرانسه  اتفاق افتاد. شاید یادتان باشد رهبری در یک سخنرانی در جواب ترامپ  (راهپیمایی هر جمعه در تهران) فرمودند: «  جمعه نیست و شنبه است، تهران نیست و پاریس است.»
دشمن میخواست  تجربه جنبش های ریشه چمنی را به ایران اسلامی بکشاند که با درخت تناور انقلاب اسلامی مواجه شد.

* نویسنده و پژوهشگر سیاسی