تاریخ : 1401,چهارشنبه 18 آبان14:56
کد خبر : 449888 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

ابزارهای دانشجویی (بخش یازدهم)؛

معرفی ۸نرم افزار کاربردی رشته پرستاری و پزشکی +جزئیات

اکثر کسانی که به شغل شریف پرستاری علاقه مند هستند می بایست بدانند که این رشته یکی از شاخه های علوم پزشکی است و افراد باید دارای مدرک معتبر باشند. زیرا وظیفه ی یک پرستار فقط مراقبت از بیماران نیست. آن ها باید دارای تمامی مهارت هایی باشد که یک پرستار به آن نیاز دارد..

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رشته پرستاری از جمله رشته هایی است که با وجود مشقت های فراوان در بین داوطلبان گروه علوم تجربی به علت علاقه و بازار کار رشته پرستاری، بسیار محبوب است و هر ساله متقاضیان زیادی خواهان کسب رتبه قبولی در این رشته می باشند.

اکثر کسانی که به شغل شریف پرستاری علاقه مند هستند می بایست بدانند که این رشته یکی از شاخه های علوم پزشکی است و افراد باید دارای مدرک معتبر باشند. زیرا وظیفه ی یک پرستار فقط مراقبت از بیماران نیست. آن ها باید دارای تمامی مهارت هایی باشد که یک پرستار به آن نیاز دارد..

معرفی ۸نرم افزار کاربردی  رشته پرستاری و پزشکی +جزئیات

گوشی‌های موبایل هوشمند چند سالی است وارد زندگی روزمره ما شده است و بر اساس آمارهای اعلام شده غریب به ۴۰ میلیون گوشی هوشمند در ایران وجود دارد، از طرفی بستر  باز برنامه نویسی در سیستم عامل اندروید این سیستم عامل را گزینه مناسبی برای برنامه نویسی و ارائه نرم افزارهای مختلف از جمله نرم افزارهای آموزشی و پزشکی ساخته است.

اعضای جامعه علوم پزشکی نیز از این امکان بی بهره نمانده و به مرور به برنامه ها و نرم افزار های تخصصی پزشکی دسترسی یافته اند. در این بین نرم افزارهایی کاربردی تر و موفق تر خواهند بود که بصورت تخصصی و موضوعی معرفی شده و از پشتوانه علمی و فنی مناسبی برخوردار باشند.

به همین دلیل درادامه این گزارش نرم افزارها و اپلیکیشن های آموزشی پرستاری و پزشکی معتبر را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

1- شبیه ساز احیای قلبی ریوی CPR

معرفی ۸نرم افزار کاربردی  رشته پرستاری و پزشکی +جزئیات

شبیه ساز احیای قلبی ریوی CPR آمبومگاکد یک نرم افزار آموزشی پیشرفته ویژه مربیان و آموزش دهندگان CPR است و به شما این امکان را می دهد تا عملیات احیای قلبی ریوی را روی یک مانکن در محیط مجازی ایجاد و نمایش دهید.

این برنامه به مربیان آموزشی احیای قلبی ریوی کمک می کند تا محدوده وسیعی از وضعیت های مختلفی را که امکان بروز آنها در حین عملیات CPR وجود دارد شبیه سازی کرده و در حین آموزش به فراگیران ایجاد و مدیریت نمایند. تهیه و استفاده از این فایل آموزشی به کلیه پرستاران بویژه پرستاران بخش های ویژه و اورژانس و تکنسین های فوریت های پزشکی و هوشبری توصیه می گردد.

مهمترین قابلیت های این شبیه ساز احیای قلبی ریوی عبارت است از:

•    تعریف وضعیت زمینه ساز بروز ایست قلبی ریوی از قبیل بیماریهای حاد قلبی و … قبل از شروع CPR
•    این نرم افزار شبیه ساز به آسانی به شما اجازه می دهد تا به عنوان مربی مورد جدید بیماری را در حین کار اضافه کنید، حذف کنید و یا از ابتدا بر اساس یکی از موارد بیماری های موجود عمل کنید.
•    این برنامه قابلیت تنظیم و پیکربندی با طیف وسیعی از جنبه های متناسب با شرایط دقیق محل شما (شرایط CPR) را دارد. همچنین شما می توانید داروهای مورد استفاده در CPR ، و نوع دفیبریلاتور در دسترس را تغییر دهید.

2-نرم افزار آشنایی با سیستم قلب و عروق

معرفی ۸نرم افزار کاربردی  رشته پرستاری و پزشکی +جزئیات

این نرم افزار دارای بخش های آشنایی مقدماتی با سیستم قلب و عروق، بیماری های قلبی، تست های تشخیصی حیاتی قلب، صداهای قلبی، اخبار قلب، دانستنی های قلب و گالری قلب و … می باشد؛ که توسط کارشناس پرستاری جواد شیخ زاده و همکاران تهیه شده است.

3- اپلیکیشن اندروید آریتمی های قلبی

معرفی ۸نرم افزار کاربردی  رشته پرستاری و پزشکی +جزئیات

اپلیکیشین اندروید آشنایی با آریتمی های قلبی یکی از این نرم افزارهای کاربردی است که مورد نیاز شدید شاغلین و دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی از جمله پرستاران شاغل در بخش های ویژه می باشد. از طرفی آشنایی با آریتمی های قلبی نیاز به تکرار مداوم و مشاهده ریتم ها دارد که متاسفانه تصاویر کتاب ها گویا نیستند و مشاهده استریپ متحرک آریتمی کمک بیشتری

در آشنایی با آریتمی ها می تواند انجام دهد. قابلیت مشاهده زنده آریتمی بصورت استریپ متحرک یکی از امکانات بسیار مفید این نرم افزار آموزشی است.
اپلیکیشن آموزشی آشنائی با آریتمی های قلبی یکی از این نرم افزارهای کاربردی است که توسط آقای حسن وفایی نیا کارشناس پرستاری طراحی و عرضه شده و مورد نیاز شاغلین و دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی از جمله پرستاران شاغل در بخش های ویژه می باشد..

با توجه به نیاز جامعه پزشکی به آموزش های روزآمد و در دسترس و فراوانی گوشی های هوشمند این نرم افزار به صورت نسخه اولیه طراحی گردیده است و روی برخی از گوشی های هوشمند تست گردیده است. نسخه اولیه این نرم افزار آموزشی در مارکت های آندروید ایرانی (کافه بازار- پلازا و…) عرضه شده و مورد تائید می باشد.

4- نرم افزار تفسیر گازهای خون شریانیABG

معرفی ۸نرم افزار کاربردی  رشته پرستاری و پزشکی +جزئیات

نرم افزار آموزشی تفسیر گازهای خون شریانی ABG علاوه بر آموزش مقدماتی مقادیر نرمال پارامترهای ABG به شما این امکان را می دهد تا  با وارد کردن پارامترهای اصلی ضمن تست اطلاعات خود، تفسیر صحیح نمونه ABG وارد شده را مشاهده نمائید.

خصوصیات نرم افزار آموزشی تفسیر گازهای خون شریانی:

نرم افزار آموزشی تفسیر ABG علاوه بر آموزش مقدماتی مقادیر نرمال پارامترهای ABG به شما این امکان را می دهد تا با وارد کردن پارامترهای اصلی ضمن تست اطلاعات خود، تفسیر صحیح نمونه ABG وارد شده را مشاهده نمائید. همچنین شما می توانید حالت های مختلفی از انواع اسیدوز، آلکالوز و هیپوکسمی را با تغییر مقدار پارامترهای ABG ایجاد کنید. این نرم افزار به دو زبان انگلیسی و فرانسوی قابل تنظیم بوده و جواب تفسیرهای آن قابل پرینت می باشد.

5- اپلیکیشن آشنایی با سیستم مغز و اعصاب

معرفی ۸نرم افزار کاربردی  رشته پرستاری و پزشکی +جزئیات

این برنامه دارای بخش های آشنایی مقدماتی با ساختمان و عملکرد سیستم عصبی، تست های تشخیصی اعصاب، بیماریهای عصبی و … است.
حجم این برنامه حدود ۱۳ مگابایت بوده و قابل نصب روی تمام گوشی های موبایل دارای سیستم عامل اندروید می باشد.

6- نرم افزارمرجع تغذیه و رژیم درمانی

معرفی ۸نرم افزار کاربردی  رشته پرستاری و پزشکی +جزئیات

اپلیکیشن اندروید مرجع تغذیه و رژیم درمانی یکی از این نرم افزارهای اندروید است که دارای بخش های پنجاه ماده غذایی مفید، نبایدهای کاهش وزن، کوچک کردن شکم، افزایش قوای جنسی،غذاهای حاوی آنتی اکسیدان، غذاهای مفید برای مو و پوست و بخش های مفید دیگر است که توسط آقای جواد شیخ زاده و آقای سعید عیسی پور تهیه و منتشر شده است.

حجم این برنامه حدود ۵ مگابایت بوده و قابل نصب روی تمام گوشی های موبایل دارای سیستم عامل آندروید می باشد.

7- شبیه ساز ونتیلاتور ساوینا

معرفی ۸نرم افزار کاربردی  رشته پرستاری و پزشکی +جزئیات

شبیه ساز ونتیلاتور ساوینا جهت آموزش تنظیمات و کار با دستگاه جدید ونتیلاتور دراگر آلمان مدل ساوینا تهیه شده و برای پرستارانی که در بخش مراقبت های ویژه کار می کنند و نیز دانشجویانی که به این دستگاه دسترسی ندارند ولی علاقه به کار کردن و یاد گرفتن دستگاه ونتیلاتور را دارند، بسیار مناسب می باشد.

یکی از مهارت های پایه مورد نیاز پرستاران جهت کار در بخش های ویژه (ICU – CCU) آشنایی با اصول اولیه تهویه مکانیکی و کار با دستگاه ونتیلاتور است. به جرات می توان گفت که حدود نیمی از بیماران بستری در این بخش ها ممکن است نیاز به درمان های حمایتی تنفسی و استفاده از دستگاه ونتیلاتور پیدا کنند. این موضوع اهمیت دریافت آموزش های تکمیلی و تسلط کارکنان مراقبتی و پرستاران بخش های ویژه را دو چندان می کند.

8- شبیه ساز ونتیلاتور اویتا دراگر

معرفی ۸نرم افزار کاربردی  رشته پرستاری و پزشکی +جزئیات

این نرم افزار و شبیه ساز آموزشی جهت آموزش کار با سه مدل مختلف و رایج دستگاه ونتیلاتور evita dragger  طراحی شده است: Evita XL- Evita 4 edition- Evita 2 dura

بعد از انتخاب نوع دستگاه شما با توضیحاتی در مورد دستگاه ، به نمای ۳۶۰ درجه و سه بعدی دستگاه و شبیه ساز آن دسترسی خواهید داشت. در قسمت توضیحات با اشاره موس روی هر قسمت دستگاه شما با نام و عملکرد آن قسمت بطور مختصر آشنا خواهید شد. همچنین در صورت انتخاب شبیه ساز (سیمولاتور) پنجره جدیدی باز خواهد شد که ضمن نمایش صفحه کنترل و مونیتور دستگاه، اجازه تغییر پارامترهای مهم تنظیم دستگاه ونتیلاتور را به شما خواهد داد.

گزارش از شکوفه راشدی