تاریخ : 1401,سه شنبه 24 آبان00:23
کد خبر : 450499 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

دانشگاه‌ها منافع خود را در راستای منافع جامعه تعیین می‌کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد نگاه مسئله محور را از الزامات آموزش‌های تخصصی دانست و گفت: دانشجویان فنی ما امروز از صنایع احساس دوری دارند و صنعت نیز احساس خلا و کمبود نیرو می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» محمدمهدی طهرانچی ظهر دوشنبه در آئین افتتاح مدرسه عالی مهارتی قالب سازی دانشگاه آزاد تبریز اظهار کرد: این دانشگاه در ۴۰ سال پس از تولد خود اثرات مهمی در حوزه علمی کشور و منطقه داشته و باید توجه داشت که ۴۰ سالگی نقطه واسط گذشته و آینده است و در این نقطه باید با مرور تجارب و دستاوردهای گذشته برای آینده برنامه ریزی و هدف‌گذاری کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها امروز منافع خود را در راستای منافع مردم و جامعه تعیین می‌کنند و سیاست جهانی دانشگاه‌ها بر اثرگذاری در مسائل و نیازهای جامعه است و فعالیت برای جذب سرمایه‌های منطقه‌ای، ایجاد کسب و کار و تربیت نیروهای انسانی کارآمد بخشی از مسئولیت دانشگاه‌هاست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: وقتی دانشگاه‌های ما در خلأ و تنها از منظر عرضه دانش بدون توجه به کشش بازار فعالیت می‌کنند، خروجی چنین مجموعه‌هایی نیز جوانانی می‌شود که قدرت حل مساله را ندارند و این در حالی است که تربیت نیروهای خلاق و حلال مساله اولویت و نیاز اصلی آینده کشور است.

وی خاطرنشان کرد: دستیابی به این مهم بازنگری در آموزش‌های تخصصی و علمی، اجتماعی و مهارتی را می‌طلبد چرا که بی‌توجهی به جنبه‌های اجتماعی فعالیت‌های آموزشی را در موضوعات مختلف جامعه و غفلت از ابعاد مهارتی حوزه آموزش را در وضعیت صنعت کشور به وضوح مشاهده و لمس می‌کنیم.

طهرانچی ایجاد نگاه مساله محور را از الزامات آموزش‌های تخصصی دانست و افزود: دانشجویان فنی ما امروز از صنایع احساس دوری و صنعت نیز احساس خلأ و کمبود نیرو می‌کند و ایجاد مدرسه عالی قالب سازی در تبریز اولین قدم برای پر کردن این حلقه مفقوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: تربیت نیروی انسانی خلاق و قادر به حل مسائل صنعت قدم بعدی در این حوزه است چون اگر یک دانشجوی قادر به حل مساله در صنعت و جامعه تربیت کنیم بهتر از تحویل ده‌ها دانشجوی معمولی است که تنها آموزش‌های علمی و تئوریک را دریافت کرده‌اند و این کاری است که حتی کشورهای همسایه ما چون ترکیه نیز به جد روی آن متمرکز شده‌اند.