تاریخ : 1401,چهارشنبه 02 آذر15:08
کد خبر : 451506 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

بررسی حواشی اخیر در بزرگترین دانشگاه جنوب غرب کشور؛

تقابل با نیروهای انقلابی/ بن بست جریان انقلابی در دانشگاه شهید چمران اهواز

دانشجویان فرهنگی و متدین خاستگاهی در مدیریت دانشگاه ندارند و دانشجویان بسیجی به جای حمایت بویژه در این ایام که شاهد جنگ احزاب دشمن علیه نظام هستیم و دشمن روی دانشگاه سرمایه گذاری ویژه کردند، مورد غضب و بدرفتاری مدیریت دانشگاه هستند. به طوری که رضا نظری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز بارها در فضای توییتر نسبت به فضای انسداد و نبودن حمایت از دانشجویان بسیجی رسما هشدار داد.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دولت سید ابراهیم رئیسی با شعار حاکمیت مردم و نخبگان بر راس مناصب بر سرکار امد و یکی از شعار های این دولت مردمی؛ شایسته سالاری و حمایت از جوانان انقلابی بود. یکی از پیشران های اصلی محقق سازی این شعار و تقویت زیرساختی مدیریت نخبگانی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است.

اصولا کِشتی دولت اگر بخواهد حرکت کند و شتاب مناسب گیرد نیاز به وزیدن باد شرطه توسعه از مراکز آموزشی عالی است و این مستلزم میدان دادن به تفکر خلاق و انقلابی است و به تعبیر مقام معظم رهبری برای شکستن سدهای دشمن باید به دانشجویان انقلابی و مومن و بالاتر تفکر انقلابی که تشکیل شده از خلاقیت، تلاش و جهاد و اخلاق است، اطمینان کرد و میدان داد.

هر چند تصور می شد پس از 8 سال خون دل خوردن جوانان انقلابی در دولت تدبیر و امید روحانی، فضا برای کار فرهنگی و انقلابی گری مطلوب و مد نظر رهبری انقلاب فراهم شود، متاسفانه به دلیل انتخاب های سیاسی و غیردانشگاهی، دانشگاه شهید چمران اهواز به عرصه ای بدل شده که جوانان حزب اللهی در گوشه رینگ آن گیر افتادند. نهادهای انقلابی و حاکمیتی دانشگاه عملا مورد بی اعتنایی هستند طوری که در دوره های قبل بیشتر مورد توجه و احترام بودند. البته در خوزستان این معطوف به دانشگاه نیست در مرکز مهمی مانند بنیاد نخبگان خوزستان که می تواند زمینه رشد دانش بنیان را فراهم کند، همچنان طیف ناکارآمدی حضور دارد و این مساله عدم حمایت بنیاد نخبگان زمینه مهاجرت استعدادهای کشور را فراهم کرده است.

دانشگاه شهید چمران اهواز یکی از مهمترین دانشگاه ها در کشور است و نقش کلیدی در توسعه علم و دانش در جنوب غرب کشور و حتی موثر در دانشگاه های کشورهای همجوار است و می تواند مهملی برای تربیت نیروهای انقلابی باشد و این مزیت انتظار می رفت در دولت رییسی تقویت شود.

این درصورتی است که امروز اولویت اصلی دانشگاه شهید چمران اهواز تقابل با نیروهای و جریان های انقلابی است. دانشجویان فرهنگی و متدین خاستگاهی در مدیریت دانشگاه ندارند و دانشجویان بسیجی به جای حمایت بویژه در این ایام که شاهد جنگ احزاب دشمن علیه نظام هستیم و دشمن روی دانشگاه سرمایه گذاری ویژه کردند، مورد غضب و بدرفتاری مدیریت دانشگاه هستند.

کار به جایی کشید که رضا نظری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز بارها در فضای توییتر نسبت به فضای انسداد و نبودن حمایت از دانشجویان انقلاب رسما هشدار داد.

در شرایطی که اغتشاشگران برای اغتشاش و تعطیلی دانشگاه شهید چمران اهواز حساب ویژه باز کردند، مدیریت دانشگاه هیچ موضع و برنامه جدی و عملیاتی برای آرام کردن دانشگاه نداشته و نگرفتند و درباره حوادث اخیر سعی کردند، سکوت کنند و در حالی که رهبری انقلاب فرمودند خواص جبران کنند، در دانشگاه هیچ پاسخی به این ندای رهبری انقلاب داده نشد. مسئولان دانشگاه به خیال خود اینگونه خواستند فضا را آرام کنند. در صورتی که انتظار می رفت حداقل پس از روشن شدن فضای فتنه گونه و بیانات رهبری انقلاب؛ دانشگاه تکلیف خود را با آشوب گران دانشجونما مشخص کند که دریغ از یک موضع روشن و یک تذکر ساده!!

اگر مسئولان دانشگاه همان اوایل فتنه، به صحبت های دانشجویان بسیجی و حتی شورای تامین گوش می دادند اکنون دانشگاه پس از دوماه همچنان ملتهب نبود و شاهد رکیک ترین فحاشی ها نبودیم و چوب این نابلدی مسئولان دانشگاه را نظام متحمل شد.

در عرصه فرهنگی که عملا دانشگاه هیچ برنامه ای برای بصیرت افرینی و روشنگری در این فضای غبارالود را ندارد و هر چند انتظار می رفت در این فضا، مدیریت فرهنگی به جای تقابل با بسیج دانشجویی، به تشکیل کرسی های آزاداندیشی و گفتگومحور بپردازد و زمینه برای دفاع از انقلاب فراهم کند، هیچ برنامه ای برگزار نشد. جز اینکه مانع از ظهور و بروز دانشجویان بسیجی در دانشگاه شد.

در خصوص وضعیت فرهنگی آش آنقدر شور شده است که مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی طی یک موضع رسمی در خبرگزاری ها از تعطیلی امر به معروف و جولان بدحجابی در دانشگاه شکایت می کند و مع الاسف مدیریت دانشگاه به جای استقبال از این دانشجوی انقلابی و مطالبه گر، به مقابله با این دانشجوی خواهر بسیجی مبادرت می کند.

یا مجموعه بسیج دانشجویی دانشگاه در مورخه 4 ابان 1401 در واکنشی و طی بیانیه رسمی خطاب به وزیر علوم از فضای انسداد ایجاد شده و قفل شدن کارهای فرهنگی در دانشگاه شهید چمران انتقاد کرده و از وزیر علوم خواستار شکستن قفل سیاسی و اجتماعی شده است.

این توقف قطار انقلاب در دانشگاه معطوف به این بخش ها نیست و در مدیریت های دیگر دانشگاه نیز این روضه برپاست. بدنه میانی دانشگاه که تصمیم سازان اصلی هستند، همچنان در ید اختیار نیروهای اصلاح طلب متمایل به حزب منحله مشارکت است. سوال اصلی نیروهای انقلابی این دانشگاه اینجاست چرا پس از یکسال از استقرار دولت رئیسی نیروهای انقلابی پشت خط مانده و نیروهای اصلاح طلب جولان میدهند؟

نهادهای انقلابی در دانشگاه به سبب روحیه مشورت ناپذیر و غیر منعطف رئیس دانشگاه در حال آب رفتن هستند و این روحیه سبب ایجاد نارضایتی شدید در بدنه مدیریتی و پرسنل و اساتید شده است. حقوق پرسنل در بدترین شرایط ممکن قرار دارد و مزایایی رفاهی حذف شده و با وجود اینکه پرسنل دانشگاه از مجموعه های همراه و شریف و پایبند به نظام هستند، مجبور شدند چند بار تحصن صنفی داشته باشند که در تازه ترین تجمع در 30 آبان ماه تعداد زیادی از پرسنل به دلیل ناکارآمدی مدیریت دانشکاه به تجمع صنفی پرداختند.

در حوزه شعار سال و تولید و اشتغال دانش بنیان کارنامه دانشگاه تحقیقا"هیچ" است و هیچ ایده ی از دانشگاه در این زمینه وجود ندارد. این مدیریت روبه افول و تبدیل شدن دانشگاه به شوره زار ایده و ابتکار، فضای یاس و ناامیدی در سرتاسر دانشگاه پاشیده شده و بذر تحول و کار جهادی در دانشگاه خشکیده و  عملا پس از کمتر از یکسال همه خواهان بازگشت به دوره قبلی هستند.

دخالت رئیس دفتر در همه امور، ابهام در انتخاب پیمانکاران و قراردادهای رفاهی، نحوه واگذاری منازل کوی اساتید به برخی اساتید، نحوه ارتقا مرتبه علمی استاندار مسبوق خوزستان و.. مسایلی هستند که ذهن افکار عمومی جامعه دانشگاهی را رنج میدهد. امید است با اصلاح این روند تا دیر نشده وضعیت دانشگاه بهبود یابد و مسئولان وزرات بتوانند دانشگاه شهید چمران را از این مسیر روبه پایان نجات و دانشگاه را به سمت بهبودی و تحول سوق دهند.

گزارش از مسلم خلخال