تاریخ : 1401,پنجشنبه 03 آذر12:47
کد خبر : 451596 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

وب‌سایت دانشگاه تهران پنج زبانه می‌شود

رئیس مرکز حوزه ریاست دانشگاه تهران از پنج زبانه شدن وب‌سایت رسمی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: نسخه‌های چینی و روسی وب‌سایت دانشگاه تهران به زودی رونمایی می شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه تهران، مهدی شهبازی در اولین جلسه شورای سردبیری وب‌سایت چندزبانه دانشگاه تهران، با اشاره به تغییر پوسته وب‌سایت انگلیسی و ایجاد وب‌سایت عربی دانشگاه تهران طی یک ماه اخیر، گفت: وب‌سایت دانشگاه تهران در حال حاضر سه زبانه است که در افق پیش رو و با راه‌اندازی نسخه‌های چینی و روسی، وب‌سایت رسمی دانشگاه تهران پنج زبانه خواهد شد.

وی با معرفی دکتر حامد وفایی استادیار دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی و دکتر الهه کریمی استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به عنوان مسئولان راه‌اندازی وب‌سایت دانشگاه تهران به زبان‌های چینی و روسی، اظهار کرد: با توجه به راهبردهای جدید دانشگاه تهران برای گسترش فعالیت‌های دانشگاه در عرصه بین‌الملل و افزایش دانشجویان غیرایرانی، ضروری است تا راه‌اندازی نسخه‌های جدید وب‌سایت دانشگاه به زبان‌های مختلف در اولویت قرار داشته باشد.

رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران یکی از ساز و کارهای اصلی بین‌المللی‌سازی دانشگاه را انتشار اطلاعات به زبان‌های مختلف عنوان کرد و افزود: شورای سردبیری وب‌سایت چندزبانه (فارسی، انگلیسی، عربی، چینی و روسی) دانشگاه تهران با عضویت مسئولان این وب‌سایت‌ها تشکیل شد.

شهبازی درباره امتیازهایی که به اعضای هیأت علمی و کارکنان مشارکت‌کننده در زمینه مدیریت و ارتقای وب‌سایت چندزبانه دانشگاه تهران تعلق می‌گیرد، گفت: این مشارکت در ارتقای وب‌سایت دانشگاه، به عنوان یک مصداق از بند فرهنگی آئین‌نامه ترفیع و ارتقای اعضای هیأت علمی در نظر گرفته می‌شود و همچنین در ارتقای پایه و رتبه کارکنان نیز مؤثر است.

پایان چرخه حیات زیردامنه‌های راکد دانشگاه تهران

وی با تاکید بر ساماندهی دامنه‌هایی که در طول سالیان گذشته به عنوان زیردامنه وب‌سایت رسمی دانشگاه تهران به نشانی ut.ac.ir ایجاد شده‌اند، گفت: زیردامنه‌هایی که در حال حاضر غیرفعال بوده و یا غیرکاربردی هستند و درخواست‌کنندگان ایجاد آنها هم برنامه‌ای برای احیای این زیردامنه‌ها و بروزرسانی وبسایت‌های مربوطه ندارند، در تعامل با معاونت فناوری‌های دیجیتالی دانشگاه تهران ساماندهی می‌شوند.

رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی افزود: چنانچه زیردامنه‌های دامنه اصلی ut.ac.ir در یک بازه زمانی مشخص از زمان مکاتبه با درخواست‌کنندگان ایجاد آنها، فعال‌سازی نشوند، حذف خواهند شد؛ یعنی چرخه حیات زیردامنه‌های راکد به پایان می‌رسد.

محمدحسین حاج ابراهیمی، معاون مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران نیز بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان غیرایرانی و همچنین بورسیه دانشجویان مسلط به زبان‌های مورد نیاز وب‌سایت دانشگاه تهران به منظور کمک به ترجمه حرفه‌ای محتواها را در دستور کار این مرکز عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: ترغیب اعضای هیأت علمی زبان‌های تخصصی دایر در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران به منظور راه‌اندازی و مدیریت وب‌سایت دانشگاه به زبان‌های تخصصی مختلف، کمک بزرگی به دانشگاه تهران در مسیر بین‌المللی‌سازی می شود.