تاریخ : 1401,پنجشنبه 03 آذر15:47
کد خبر : 451624 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

۵فناوری برجسته و مهم در جام جهانی قطر ۲۰۲۲

ایده قطر این است که از انواع فناوری ها در داخل و خارج از زمین برای تسهیل در برگزاری جام جهانی و راحتی تماشاگران بهره ببرد، البته بقیه کشورها هم از قطر همین انتظار را دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جام جهانی 2022 قطر آغازشده و انتظارها برای دیدن مسابقات تیم ملی به پایان رسیده است. اما این جام جهانی برای تمام مردم دنیا تفاوت دارد، قطر که از سال 2010 به عنوان میزبان جام جهانی 2022 معرفی شد، با حجم گسترده‌ای از ساخت و ساز، تلاش کرد تا تعهد خود و فیفا به استفاده از فناوری‌های جدید را در این رویداد نمایش دهد.

ایده قطر این است که از انواع فناوری ها در داخل و خارج از زمین برای تسهیل در برگزاری جام جهانی و راحتی تماشاگران بهره ببرد، البته بقیه کشورها هم از قطر همین انتظار را دارند.

به طور کل همیشه در جام جهانی شاهد استفاده از تکنولوژی‌های خاص و فناوری های روز دنیا هستیم، این مسابقات که یکی از مهم‌ترین و پربیننده‌ترین رویدادها در جهان هستند، همواره برای طرفداران تیم‌های حاضر و دیگر مردم جهان اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد و از طرفی هم محل خودنمایی برای کشور میزبان است.

فناوری های زیادی در جام جهانی قطر مورد استفاده قرار گرفته اما ما در این مقاله به برترین آن‌ها شامل استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت بازی، فناوری کمکی برای طرفداران کم‌بینا، سیستم تهویه استادیوم‌ها و حتی خود توپ فوتبال بازی‌ها می‌شود.

این تکنولوژی‌های جذاب قرار است به کمک داوران، طرفداران و حتی تیم گسترده اجرایی این بازی‌ها بیاید تا آنطور که از قطری‌ها انتظار داریم، یک جام جهانی بسیار پیشرفته، مدرن، بدون نقص و با هیجان را دنبال کنیم.

سیستم عظیم تهویه استادیوم‌ها

اولین نگرانی فیفا برای اهدای میزبانی جام جهانی به قطر به مسائل طبیعی و محیط زیستی در این کشور بازمی‌گشت. قطر کشور بسیار گرمی است و در تابستان دمای آن تا 45 درجه هم افزایش می‌یابد. این در حالی است که بسیاری از مردم و حتی تیم‌های فوتبال به برگزاری مسابقه در این شرایط جوی عادت ندارند و قطعا انجام مسابقات در این دما باعث افت کیفیت آن می‌شود.

به این ترتیب قرار شد جام جهانی 2022 قطر در پاییز برگزار شود اما باز هم دمای هوا در قطر بالاست، پس قطر با استفاده از یک فناوری خاص در تلاش است تا دمای داخل استادیوم را برای برگزاری مسابقات کاهش دهد.

قطر هشت استادیوم برای مسابقات جام جهانی در نظر گرفته که همگی دارای فناوری خنک‌کنندگی و تهویه پیشرفته هستند. در نزدیکی هر استادیوم مراکز انرژی قرار دارند که در آن لوله‌های آب سرد پرفشار به سمت استادیوم می‌آیند. در داخل استادیوم این لوله‌های آب سرد با دمنده‌های هوا باعث می‌شوند هوای خنک به زمین چمن و سکوی تماشاگران دمیده شود.

با این وجود هرچند دمای قطر برای بسیاری از اروپایی‌ها گرم باشد اما حداقل فضای داخل استادیوم برای بازیکنان و تماشاگران خنک است.

تکنولوژی توپ فوتبال

این برای چهاردهمین بار است که آدیداس توپ ویژه جام جهانی را تولید می‌کند، آدیداس گفته که این توپ در موقع پرواز، سریع‌تر از هر توپ دیگری در تاریخ جام جهانی است.

همچنین سیستم تعلیق این توپ بیشترین دقت را در میان توپ‌های تولید شده تا به امروز دارد و قادر است نقطه ضربه را با دقت بالایی تشخیص دهد.

نام این توپ الریحلا (Al Rihla) نام دارد، به معنای “ماجراجویی” از زبان عربی و از فرهنگ، معماری، قایق‌های نمادین و پرچم قطر الهام گرفته شده است.

نباید فناوری نیمه خودکار بیرونی که دارای عنصری برای تشخیص آفساید است را فراموش کنیم، این فناوری بیش از 500 بار در هر ثانیه داده‌ها را به اتاق داور ویدیویی می‌فرستد تا به طور دقیق بتوان محل ضربه به را تشخیص داد.

سیستم آفساید‌گیری خودکار

فیفا در طول برگزاری مسابقات جام جهانی قطر طبق وعده خود از سیستم جدیدی برای تشخیص موقعیت توپ و بازیکنان برای کمک به داوران در تصمیم‌گیری لحظه‌ای، سریع و قابل تکرار در آفساید کمک می‌کند.

حسگر‌های توپ با کمک 12 دوربین ردیابی در دور استادیوم، هربار که توپ در موقعیت آفساید به بازیکن برسد، هشدار آفساید خودکار به کمک داوران ویدویی اداده می‌شود. در این حالت سرعت بررسی صحنه در VAR کاهش پیدا می‌کند و به سرعت مشخص می‌شود که بازیکن در آفساید بوده یا خیر؟

اپلیکیشن فیفا پلیر

برنامه FIFA Player که توسط فیفا با همکاری FIFPRO توسعه یافته، برای اولین بار در جام جهانی 2022 قطر استفاده می‌شود. این برنامه معیارهای عملکرد و تحلیلی، معیارهای عملکرد فیزیکی، معیارهای هوشی پیشرفته فوتبال مانند حرکت در عرض و بین بازیکنان، بررسی موقعیت بازیکن و میزان پرس بازیکنان رقیب به بازیکن مالک توپ را به شکل آنالیز دقیق نشان می‌دهد.

فناوری کمکی برای طرفداران نابینا

در جام جهانی قطر به منظور تسهیل استفاده افراد کم‌بینا و نابینا، برگزارکنندگان این رویداد از ابزاری به نام Bonocle استفاده کردند. این ابزار اولین پلتفرم سرگرمی بریل جهان است که با استفاده از فناوری‌های نوین، محتوای دیجیتال را به شکل بریل در اختیار نابینایان قرار می‌دهد. این ابزار دارای عملکردهای رمزگذاری برای حمایت از افراد دارای اختلالات بینایی است تا آنها بتوانند مانند بقیه از رویدادهای جام جهانی 2022 لذت ببرند.

فناوری دیگری به نام Feelix Palm در جام جهانی فوتبال در قطر استفاده می‌شود. این فناوری با استفاده از تکانه‌های الکتریکی، از طریق ارتباط‌دهنده‌های لمسی کف دست کار می‌کند تا پیام‌های بریل مانند را بدون محدود کردن حرکت فیزیکی یا شنوایی به افراد کم‌بینا منتقل کند.


منبع : آی‌تی‌رسان