تاریخ : 1401,جمعه 04 آذر16:49
کد خبر : 451717 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

لغو دیدار علی‌اف با پاشینیان

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان گفت دیدار وی با «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان که برای هفتم دسامبر (۱۶ آذر) در بروکسل برنامه‌ریزی شده بود، برگزار نخواهد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان گفت دیدار وی با «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان که برای هفتم دسامبر (۱۶ آذر) در بروکسل برنامه‌ریزی شده بود، برگزار نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «اینترفاکس» روسیه، علی‌اف مدعی شد پاشینیان گفته تنها در صورتی در این نشست شرکت می‌کند که امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز در آن حضور داشته باشد.

پیش‌تر رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان طی سخنانی در مراسم سی‌امین سالگرد تاسیس حزب «آذربایجان نوین» در مرکز «حیدر علی‌اف» گفت که فرانسه حامی ارمنستان است و آن‌ها یکدیگر را خواهر خوانده هم می‌نامند. الهام علی اف همچنین مدعی شد که اینک جمهوری آذربایجان به شریک ضروری برای بسیاری از کشورها تبدیل شده است. وی گفت: ما در سازمان پیمان امنیت جمعی دوستان بیشتری نسبت به ارمنستان داریم.

طی روزهای قبل رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در تماس با رئیس‌جمهور فرانسه از لزوم رویکرد بی‌طرفانه در عادی‌سازی روابط با ارمنستان سخن گفته بود.

سنای فرانسه چندی قبل با ۲۹۵ رای موافق، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از دولت فرانسه خواسته شده جمهوری آذربایجان را به دلیل حملات علیه ارمنستان در سپتامبر ۲۰۲۲ تحریم کند. این قطعنامه بر لزوم به رسمیت شناختن قره‌باغ و به کارگیری آن به عنوان ابزار مذاکره جهت برقراری صلح پایدار در منطقه تاکید می‌کند.

در این قطعنامه تاکید شده که اقدامات تهاجمی مکرر جمهوری آذربایجان علیه قره‌باغ کوهستانی امنیت و آزادی را به خطر می‌اندازد. این قطعنامه همچنین از جمهوری آذربایجان می‌خواهد نیروهای خود را از ارمنستان خارج کند و همچنین تضمین کند که وضعیت کریدور «لاچین» که منطقه را به ارمنستان متصل می‌کند، بدون تغییر باقی بماند.

علی‌اف همچنین پیش‌تر در دیدار با فرستاده ویژه اتحادیه اروپا ادعا کرد سخنان ایروان در مورد صلح واقعیت ندارد. نخست‌وزیر ارمنستان گفته بود که موضع روسیه در قبال مذاکرات ارمنستان با جمهوری آذربایجان موجب تضمین و امنیت حقوق ارامنه ساکن قره‌باغ  کوهستانی خواهد شد.

نیکول پاشینیان گفت ایروان در مذاکره با باکو، نه تنها از حقوق خود، بلکه حقوق ارامنه مستقر در قره باغ کوهستانی دفاع می‌کند و در حال پیشبرد مواضع خود در این زمینه است  وی افزود به نظر می‌‌رسد در جامعه بین‌المللی نیز تفاهمی مبنی بر این  وجود دارد که باید یک گفت‌وگوی شفاف بین نمایندگان قره‌باغ و جمهوری آذربایجان در مورد حق و حقوق ارامنه صورت گیرد