تاریخ : 1401,سه شنبه 15 آذر12:07
کد خبر : 452929 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

بررسی قیمت پروفیل مبلی با توجه به نقاط ضعف و قوت آن

به شکل استاندارد بر روی سطح لوله و پروفیل هیچ ماده یا لایه ی اضافه ای وجود ندارد. خود آلیاژ استیل نیز ماده ای که برای سلامت انسان و طبیعت مضر باشد در ترکیبات خود ندارد. به همین دلیل می توان گفت لوله و پروفیل مبلی ماده ای ایمن و عاری از هر گونه مواد مضر است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، پروفیل مبلی نوعی مقطع فولادی است که در اکثر مواقع به عنوان ماده اولیه ی تولید در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. این کاربرد به خصوص، باعث شده ویژگی ها و قیمت پروفیل مبلی اهمیتی دوچندان پیدا کند. در صورت مناسب نبودن ویژگی ها و قیمت این مقطع، علاوه بر این که هزینه ی مواد اولیه هدر می رود با تولید محصولی معیوب از این مقاطع ضرر بیشتری به تولید کننده وارد می شود. تنوع بالا ورق و دستگاه های تولید باعث شده پروفیل های مبلی هم مشابه هر محصول دیگری از لحاظ کیفیت تنوع داشته باشد. در ادامه توضیح خواهیم داد خواص و ویژگی ها یا به عبارت بهتر کیفیت پروفیل مبلی به چه شکل بر قیمت آن اثر می گذارد.

نقاط قوت پروفیل مبلی:

1.قیمت مناسب:

مقاطع درزدار در حقیقت ورق های فولادی هستند که بعد از برش خوردن به شکل نوار، با عبور از یک خط تولید طولانی کم کم به شکل لوله ای با درز باز در می آیند. در مرحله ی بعدی این درز با جوش به هم متصل شده و ورق به این شکل تبدیل به مقطعی فولادی و کاربردی می شود. قیمت ورق روغنی مناسب و مقرون به صرفه است، پروفیل مبلی فرآیند تولید کم هزینه و نسبتا ساده ای دارد و نتیجه ی این دو در کنار هم مقرون به صرفه و مناسب بودن قیمت پروفیل مبلی به عنوان محصول نهایی می شود

2.ایمن و عاری از مواد مضر:

به شکل استاندارد بر روی سطح لوله و پروفیل هیچ ماده یا لایه ی اضافه ای وجود ندارد. خود آلیاژ استیل نیز ماده ای که برای سلامت انسان و طبیعت مضر باشد در ترکیبات خود ندارد. به همین دلیل می توان گفت لوله و پروفیل مبلی ماده ای ایمن و عاری از هر گونه مواد مضر است.

3.فرآیندپذیر:

نورد سرد به ویژه مرحله ی آنیلینگ آن تاثیر چشم گیری بر انعطاف و میزان فرآیند پذیری ورق روغنی دارد. با توجه به این که پروفیل مبلی بهره مند از تمامی خواص و ویژگی های ورق روغنی است مقطعی کاملا مناسب و کاربردی برای انجام انواع فرآیندهای تخصصی فولاد است. فرآیندهایی چون خم و کشش که از جمله مهم ترین و کاربردی ترین فرآیندهای تخصصی برای این مقاطع هستند.

4.سازگار با محیط زیست:

پروفیل مبلی به شکل خام عاری از هرگونه ناخالصی است به همین دلیل بعد از استفاده ی طولانی مدت به راحتی می توان آن ها را بازیافت و مجددا استفاده نمود. درنتیجه نه تنها به کمک بازیافت آسیبی به طبیعت وارد نمی کند بلکه استفاده مجدد از نمونه های قدیمی مانع از مصرف بی رویه ی منابع طبیعی چون سنگ آهن و کربن به عنوان ماده ی اولیه ی تولید آن می شود.

بررسی قیمت پروفیل مبلی با توجه به نقاط ضعف و قوت آن

نقاط ضعف پروفیل مبلی:

1.تمایل زیاد آهن به تولید زنگ آهن:

آهن عنصری به شدت واکنش پذیر است به خصوص با قرار گیری در معرض اکسیژن به سرعت با آن ترکیب شده و تولید زنگ آهن می کند. زنگ آهن یا اکسید آهن ساختار پودری مانند و به شدت سستی دارد. تبدیل فولاد مقاوم به ساختار سست و ضعیف بی شک نقطه ضعفی بزرگ برای مقطعی به حساب می آید که اصلی ترین خاصیتش استحکام و مقاومت زیادی است که در برابر وزن و فشار دارد. پروفیل مبلی به شکل خام هیچ سطح محافظی ندارد و آهن مستقیما در معرض اکسیزن قرار دارد به همین خاطر به سرعت و در مدت زمان بسیار کوتاهی در برابر آب و رطوبت دچار زنگ زدگی می شود. به منظور حل این مشکل یک راهکار مفید و کاربردی وجود دارد و آن آبکاری است. دو آبکاری گالوانیزاسیون و نیکل- کروم متداول ترین روش های آبکاری پروفیل مبلی هستند. گالوانیزاسیون، آبکاری با فلز روی و نیکل-کروم آبکاری دولایه با این دو فلز است. روی مقاومت قابل قبولی به فولاد می بخشد اما سطح کدر و خاکستری رنگ آن باعث می شود برای تولید محصولات دکوراتیو مناسب نباشد اما آبکاری نیکل- کروم کاملا متفاوت است. هم مقاومت بسیار زیادی در برابر زنگ زدگی دارد و هم سطح براق و آینه گونه ای که کاملا مناسب برای محصولات دکوراتیو است. قیمت پروفیل سبک اصفهان گالوانیزه شده به واسطه ی قیمت کم فلز روی مناسب تر از قیمت پروفیل آبکاری شده با نیکل کروم است که هر دو فلز هایی گران قیمت هستند.

2.دشواری در جابجایی در ضخامت های کم:

پروفیل مبلی از جمله ظریف ترین مقاطع فولادی است. هم ضخامت کم و هم ابعاد بسیار کوچکی دارد. گرچه به نسبت این ضخامت کم و ابعاد کوچک مقاطع مقاومی هستند ولی ضخامت های خیلی کم آن ها به حدی ضعیف و ظریف است که زمان جابجایی امکان آسیب به آن ها وجود دارد. عموما این مقاطع را بندلی و به کمک جرثقیل جابجا می کنند در این شرایط امکان ایجاد آسیب به محل قرار گیری دور بندل وجود دارد. همچنین اگر حجم زیادی از این مقاطع روی هم قرار بگیرند فشار وزن پروفیل های رویی می تواند به مقاطع قرار گرفته در بخش های پایینی آسیب وارد کند.


منبع : https://iusnews.ir/fa/news-details/452929/