تاریخ : 1401,جمعه 18 آذر02:58
کد خبر : 453228 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

اعطای دانشنامه شهید علیمحمدی به همسرش

همزمان با گرامیداشت روز دانشجو طی مراسمی رسول جلیلی رئیس دانشگاه شریف دانشنامه شهید مسعود علیمحمدی را امضاء و به همسر وی اعطا کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، همزمان با گرامیداشت روز دانشجو طی مراسمی رسول جلیلی رئیس دانشگاه شریف دانشنامه شهید مسعود علیمحمدی را امضاء و به همسر وی اعطا کرد.

شهید مسعود علیمحمدی معروف به استاد علیمحمدی روز سوم شهریور سال ۱۳۳۸ در تهران به دنیا آمد. وی مدرک کارشناسی را از دانشگاه شیراز (۱۳۶۴) و کارشناسی ارشد (۱۳۶۷) و دکترای فیزیک با گرایش ذرات بنیادی را از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۷۱ کسب کرد. ایشان از دانشجویان نخستین دوره دکترای فیزیک در داخل ایران و نخستین شخصی بود که در ایران دکترای خود را در فیزیک دریافت کرده است.

شهید علیمحمدی ده‌ها مقاله «آی اس آی» (ISI) منتشر کرد و یکی از اولین دانشجویان پسادکترا در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی بود. تخصص اصلی او ذرات بنیادی، انرژی‌های بالا و کیهان‌شناسی بود و با پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) نیز طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ همکاری داشت. وی بامداد ۲۲ دی سال ۱۳۸۸ و در سن ۵۰ سالگی، به هنگام خروج از منزل بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور ترور شد و به درجه رفیع شهادت رسید.

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با همکاری انجمن فیزیک ایران به پاس بزرگداشت این دانشمند هسته‌ای که نقش موثری در زیرساخت‌های علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی داشته است، از سال ۹۰ جایزه‌ای به نام «جایزه شهید علیمحمدی» را به پایان‌نامه‌های برتر دکتری فیزیک که در داخل کشور به انجام رسیده باشند، اعطا می‌کند.