تاریخ : 1401,یکشنبه 20 آذر14:46
کد خبر : 453417 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

پایان‌نامه‌ها به سمت تجاری‌سازی هدایت می شوند

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: با هیات رئیسه جلسه داشته‌ایم تا در قالب هسته‌های نوآور و تیم‌های فناور تلاش کنیم پایان‌نامه‌ها به سمت تجاری‌سازی هدایت پیدا کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه تهران، همزمان با افتتاح بیست‌وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار در اولین روز هفته پژوهش و فناوری ۱۴۰۱، ۳۰ دستاورد فناورانه منتخب دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری با حضور وزیر علوم و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری رونمایی شدند که چهار دستاورد برتر متعلق به دانشگاه تهران بود.

دستیابی به پهپاد نقشه‌برداری خورشیدی (سولار)، تولید سیم از فلزات و آلیاژهای مختلف به ویژه آلیاژهای پیشرفته، آشکارساز نوری پهن باند گرافین/ سیلیکون و دستگاه آسیاب هیبریدی از دستاوردهای دانشگاه تهران بودند که امروز شنبه ۱۹ آذر ماه در غرفه ویژه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار رونمایی شدند.‌

این چهار دستاورد از سوی پژوهشگران دانشکدگان فنی، دانشکدگان علوم و دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران ارائه شده‌اند.

جدیدترین دستاوردهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه تهران همزمان با برگزاری بیست‌وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار در غرفه‌ دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به نمایش گذاشته شده است.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از غرفه دانشگاه تهران که دستاوردهای پژوهشی و فناورانه محققان دانشگاهی و فناوران پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در آن به نمایش گذاشته شده است، بازدید کرد.

وزیر علوم در جریان این بازدید با شنیدن توضیحات اساتید، دانشجویان و دست‌اندرکاران شرکت‌های دانش‌بنیان درباره دستاوردهای پژوهشی و فناوری، با تاکید بر تجاری‌سازی نتایج تحقیقات، گفت: انتظار می‌رود بر روی پژوهش‌هایی که منجر به ایجاد و توسعه کسب‌وکار می‌شود توجه ویژه صورت گیرد.

ساختار پژوهش و فناوری در دانشگاه تهران متداخل شد

همگرایی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و همچنین پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در زمینه عرضه دستاوردهایشان در یک غرفه مشترک، یکی از جلوه‌های نمایشگاه بیست‌وسوم است که دکتر مهدی فکور ثقیه، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران درباره آن می‌گوید: بر اساس تاکید و سیاست رئیس دانشگاه تهران، پژوهش و فناوری دانشگاه باید یک ساختار متداخل داشته باشد و جلوه این سیاست را می‌توانیم در نحوه حضور پارک علم و فناوری و معاونت پژوهش و فناوری در نمایشگاه دستاوردها که در تعامل تنگاتنگ با یکدیگر صورت گیرد، مشاهده کنیم.

وی افزود: طرح‌های کاربردی، موضوعات مرتبط با پژوهش‌های اساتید و دانشجویان و از طرفی دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در یک فضا عرضه شده‌اند.

خبر رئیس پارک علم و فناوری درباره تجاری‌سازی پایان‌نامه‌ها در پارک

علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز در آیین افتتاح غرفه دانشگاه تهران در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دارای همکاری خوبی با معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه است و تلاش می‌کنیم ارتباط ارگانیک بین معاونت پژوهش و فناوری و پارک علم و فناوری برقرار شود. صرفا تدوین پایان‌نامه کفایت نمی‌کند بلکه باید تلاش کنیم یافته‌های پژوهشی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به سمت فناوری سوق پیدا کند. در این راستا با هیات رئیسه دانشکده‌ها و دانشکدگان مختلف دانشگاه تهران جلسه داشته‌ایم تا در قالب هسته‌های نوآور و تیم‌های فناور تلاش کنیم که پایان‌نامه‌ها به سمت تجاری‌سازی هدایت پیدا کنند.