تاریخ : 1401,چهارشنبه 30 آذر20:45
کد خبر : 454815 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

۹۷درصد افراد جامعه بعد انقلاب باسواد شده اند

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: در سال ۵۵ آمار با سوادها ۴۸ درصد بود، اما امسال ۹۷درصد است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» علیرضا عبدی، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: ۷ دی ۱۳۵۸ فرمانی از امام خمینی صادر شد. پیام امام راحل راهبرد جدید برای توسعه سواد را مطرح کرد. در تمام جوامع از بهداشت مهم‌تر آموزش است.

او افزود: عمق نگاه امام در مسیر یک جریان انقلابی در این طرح دیده می‌شود؛ علم باید در اوج باشد.

وی ادامه داد: امام معتقد بود تمام مردم باید برای کمک و تحقق امر سوادآموزی به پا خیزند.

عبدی بیان کرد: در سال ۵۵ آمار با سوادها ۴٨ درصد بود، اما امسال ٩٧درصد است. علاوه بر رشد جمعیت، درصد و میزان آموزش نیز افزایش یافته است.

او گفت: یکی از نکات طلایی سواد آموزی تفاوت سواد زنان و مردان بود. در سال ۵۵ این تفاوت حدود ٢۴ درصد بود؛ اما امسال به ۶ درصد رسیده است. یعنی تفاوت بین زنان و مردان ١٧/۵ درصد کاهش یافته است. از میزان ٣۴ درصد بی سواد به ١١ درصد رسیده ایم.

عبدی بیان کرد: نهضت مشتاقانه درصدد است تا کاستی‌های یادگیری آموزش را کاهش داده و از بین ببرد. ما نیروی آموزشی رایگان می‌فرستیم تا جریان آموزش ادامه یابد.

او گفت: ما می‌توانیم بگوییم هر شخصی که وارد نهضت می‌شود، سواد یاد می گیرد. ما در نهضت سواد آموزی سه پایه داریم. در سواد به افراد تا پایه سوم را یاد می‌دهیم و در سواد انتقال تحکیم، چون امکان بازگشت به بی سوادی وجود دارد ما آموزش را تحکیم می کنیم. سواد تابعه ای سوادی است که افراد می‌توانند در زندگی و شغل خود بهره مند شوند. به عنوان مثال ١٢ کتاب درباره زنان و دختران عشایر چاپ کردیم که زنان می‌توانند با استفاده از آن باسواد شده و در زندگی استفاده کنند.

وی بیان کرد: نهضت آموزش غیر رسمی است. نهضت در چند سال آینده بی سواد‌ها را به طور کامل باسواد می‌کند.

عبدی اعلام کرد: طبق بررسی‌های انجام شده بر روی افراد ده تا۴٨ سال یک میلیون هفت صد هزار نفر بی سواد هستند و تعداد نوسوادان یا افرادی که تنها تا دوره ابتدایی تحصیل کرده‌اند دو میلیون و پنجاه هزار نفر است.سیستان و بلوچستان، خوزستان ،آذربایجان غربی، لرستان و هرمزگان بیشترین  شهرها از لحاظ بی سواد هستند.

او گفت: برای ورود به نهضت و دریافت کارنامه افراد باید شناسنامه داشته باشند.در آینده نزدیک سامانه سواد یار نیز طراحی خواهد شد.