تاریخ : 1401,یکشنبه 18 دي23:42
کد خبر : 456920 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

عزم دولت مردان اقتصادی رفع ریشه‌های تورم است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره نخستین نشست رییس جدید بانک مرکزی با اعضای این کمیسیون گفت: کار مشترک کمیسیون و بانک مرکزی در لایحه بودجه و احکام برنامه هفتم توسعه، رفع ریشه‌های تورم در کشور است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» محمدرضا پور ابراهیمی در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که با حضور محمدرضا فرزین رییس جدید بانک مرکزی برگزار شد به خبرنگاران گفت: رئیس کل بانک مرکزی امروز در نخستین نشست مشترک با اعضای کمیسیون اقتصادی برنامه‌های خود را ارائه کرد و نمایندگان نظرات خود را در این باره مطرح و مقرر شد چند اقدام با همکاری بانک مرکزی انجام شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم افزود: با توجه به اینکه ناترازی بودجه و نظام بانکی در کشور عامل اصلی ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی در اقتصاد کشور است، مقرر شد تصمیم‌های بنیادی در نظام اقتصادی کشور در چارچوب کار مشترک میان کمیسیون اقتصادی مجلس و بانک مرکزی در لایحه بودجه و احکام برنامه هفتم توسعه اتخاذ شود تا ریشه‌های تورم در اقتصاد کشور که موجب کاهش ارزش پول ملی می‌شود، رفع شود.

پورابراهیمی در ادامه نظرات دولت و بانک مرکزی در لایحه بودجه سال آتی و احکام برنامه هفتم توسعه در کاهش ناترازی بودجه و نظام بانکی را موثر دانست و اضافه کرد: در حوزه سیاست‌های ارزی بانک مرکزی توافق شد، سیاست‌ها منجر به ایجاد ثبات و کاهش نوسانات قیمت های بازاری ارز شود. البته نباید مغایرتی با قوانین پایه‌ای کشور مانند ماده ۲۰ قانون احکام دائمی که در آن نرخ ارز کشور را نرخ ارز شناور مدیریت شده اعلام کرده، داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: گزارش رئیس کل بانک مرکزی در کمیسیون حاکی از بهبود مولفه‌های اصلی اقتصادی نسبت به گذشته در حوزه صادرات نفتی و غیرنفتی است. به نحوی که در ۹ ماه امسال ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و این امر بیانگر این است که فضای روانی و التهابی بازار باید مدیریت شود.