تاریخ : 1401,دوشنبه 03 بهمن18:11
کد خبر : 458869 - سرویس خبری : حسینیه دانشجویان ایران

شیعه مقتدر و نشانه‌های آن در کلام امام محمد باقر (ع)

یک کارشناس مسائل دینی در تشریح ویژگی‌های یک شیعه مقتدر از بیان امام محمدباقر(ع) گفت: براساس گفته این امام همام، یک شیعه مقتدر باید ویژگی‌هایی از جمله استحکام و نفوذناپذیری در برابر جنگ رسانه‌ای، رازداری و جلوگیری از ورود نفوذی‌ها و پرهیز از انتشار اخبار کذب و خلاف واقع را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، یک کارشناس مسائل دینی در تشریح ویژگی‌های یک شیعه مقتدر از بیان امام محمدباقر(ع) گفت: براساس گفته این امام همام، یک شیعه مقتدر باید ویژگی‌هایی از جمله استحکام و نفوذناپذیری در برابر جنگ رسانه‌ای، رازداری و جلوگیری از ورود نفوذی‌ها و پرهیز از انتشار اخبار کذب و خلاف واقع را در دستور کار خود قرار دهد.

حجت‌الاسلام فاطمی تبار -کارشناس مسائل دینی و استاد اخلاق-  در مورد شیعه مقتدر در کلام قرآن و امام محمدباقر(ع) گفت: بدون تردید کسانی که می‌خواهند جزو شیعیان و ارادتمندان واقعی اهل‌بیت علیهم السلام قرار بگیرند، باید در حد توان خود را در اخلاق و رفتار شبیه اهل‌بیت علیهم‌السلام کنند و در این مسیر با صداقت و قاطعیت قدم بردارند و از آنچه که آنان را از این مسیر دور می‌کند. از جمله توجه کردن به هیاهو و خبر پراکنی‌های دشمنان، که روح استقامت و استحکام درونی را از آنان سلب می‌کند برحذر باشند.

وی ادامه داد: امام محمّد باقر علیه السلام در روایتی ارزشمند به بخشی از ویژگی‌های شیعه‌ی مقتدر اشاره فرموده است: «إِنَّهُمْ حُصُونٌ حَصِینَةٌ لَیْسُوا بالمَذِیعِ البَذِرِ وَلَا بِالجُفَاتِ المُرَاعِیْنَ رُهْبَانٌ بِالْلَیلِ اسُدٌ بِالْنَهارِ؛ آنها دژهای محکم و سینه های امانتدار و صاحبان عقل‌های وزین و متین هستند، شایعه پراکنی نمی‌کنند و اسرار را فاش نمی‌کنند و آدم‌های خشک و خشن و ریاکار هم نیستند، راهبان شب و شب زنده داران و شیران روزند.»

دژهای نفوذناپذیر در برابر جنگ رسانه‌ای

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه امام باقر(ع) یکی از نشانه‌های شیعه‌ی واقعی را استحکام و نفوذناپذیری می‌داند، خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که دشمنان برای به دام انداختن نسل شیعیان، از طریق عملیات روانی و دستگاه‌های تبلیغاتی خود، وارد عمل می‌شوند تا از این طریق بتوانند بر جامعه اسلامی سلطه پیدا کنند.از این جهت جریان تفکر شیعی باید مراقب جنگ رسانه‌ای جبهه‌ی استکبار باشد تا از فریب آنان در امان بماند. از این جهت باید آحاد ملت و مسئولین نسبت به تحرکات خبیثانه دشمن، هوشیار بوده و مانند دژهای پولادین و نفوذ ناپذیر در مقابل توطئه‌های آنان قرار گیرند.خداوند متعال نیز در قرآن کریم، حرکت مجاهدانه در راه خود را، به بنایی آهنین و مستحکم توصیف می‌کند: «اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِه صَفًّا کَاَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوص؛ خداوند کسانی را دوست می‌دارد که در راه او پیکار می‌کنند گوئی بنایی آهنین‌اند!».

رازداری و جلوگیری از ورود نفوذی‌ها

این کارشناس مسائل دینی در ادامه یادآور شد: یکی دیگر از ویژگی‌های شیعیان راستین در نگاه امام باقر(ع)، رازداری و عدم افشای اسرار در نزد نامحرمان و افراد نفوذی است. جامعه اسلامی متشکل از یک جبهه‌ی واحد و یک تیم تشکیلاتیِ مؤمن و انقلابی است ولی ممکن است کسانی پیدا شوند که بخواهند با تظاهر و فریبکاری بین این جبهه ورود کنند، در حالی که لیاقت آن جمع را ندارند، بلکه به دنبال منافع شخصی خود هستند.

فاطمی‌تبار ابراز کرد: قرآن کریم به اهل ایمان این هوشیاری را می‌دهد که متوجه این جریان نفوذ باشید و راز خود را به افرادی که بغض شما را در دل دارند بازگو نکنید: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِکُمْ لاَ یأْلُونَکُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! محرم اسراری از غیر خود، انتخاب نکنید! آنها از هرگونه شرّ و فسادی در باره شما، کوتاهی نمی‌کنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید. (نشانه‌های) دشمنی از دهان (و کلام) شان آشکار شده و آنچه در دلهایشان پنهان می‌دارند، از آن مهمتر است.»

وی بیان کرد: خداوند در قرآن در بخش دیگری آورده است این شیاطینی که محرمانه با آن‌ها ارتباط پیدا می‌کنند: «وَ إِذا خَلَوْا إِلی‌ شَیاطِینِهِمْ» [۴] و احیاناً در کارها با آن‌ها شور و مذاکره می‌کنند، این‌ها کسانی هستند که: «لاَ یأْلُونَکُمْ خَبَالاً؛ هر آزار و تحریمی بتوانند درباره شما اعمال می‌کنند و از این کار باکی ندارند».

این کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: همچنین در قرآن می‌خوانیم که «وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ؛ دوست دارند شما در مضیقه و سختی بیفتید، همیشه درگیر بلا و مصیبت باشید، از حوادث ناگواری که بر سر شما فرود می‌آید خیلی خوشحال می‌شوند.» «قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ؛ حتی در میان گفتارشان هم اثرات این دشمنی را می‌بینید، یعنی حتی نمی‌توانند دشمنی‌شان را در مقام صحبت‌کردن هم مخفی کنند.» «وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ؛   آن‌چه را که در دل دارند بیشتر از آن است که اظهار می‌کنند.»

فاطمی‌تبار ابراز کرد: پس مواظب باشیم این دشمن نه ما را فریب دهد و نه از دشمن رودست بخوریم و به امید اینکه دشمن بخواهد برای ما رفع گشایش بکند نایستیم. البته در این مسیر نباید از دشمن وحشت کرد چرا که هیچ غلطی نمی‌تواند بکند: «إِن تَمسَسکم حَسَنَةٌ تَسُؤهُم وَإِن تُصِبکم سَیِّئَةٌ یَفرَحوا بِها وَإِن تَصبِروا وَتَتَّقوا لا یَضُرُّکم کیدُهُم شَیئًا؛ اگر نیکی به شما برسد، آنها را ناراحت می‌کند؛ و اگر حادثه ناگواری برای شما رخ دهد، خوشحال می‌شوند. (امّا) اگر (در برابرشان) استقامت و پرهیزگاری پیشه کنید، نقشه‌های (خائنانه) آنان، به شما زیانی نمی‌رساند».

نشر اکاذیب و پخش شایعات تاکتیک نفوذی‌ها

وی سومین نشانه‌ شیعه‌ مورد اعتماد در کلام امام باقر(ع) را پرهیز از انتشار اخبار کذب و خلاف واقع دانست و گفت: دروغگویی و شایعه‌پراکنی یکی از نشانه‌های مشترک بین منافقین و جبهه‌ی استکبار است تا از این طریق به فساد و اختلاف و تفرقه در جامعه‌ی اسلامی دامن بزنند. قرآن کریم «مرجفون»، یعنی کسانی را که در جامعه‌ با موضع‌گیری‌های خود شایعه‌پراکنی، تشنج‌آفرینی، اضطراب و ترس ایجاد می‌کنند را با لحنی تند توبیخ و تهدید می‌کند: «لَئِن لَم یَنتَهِ المُنافِقونَ وَالَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَضٌ وَالمُرجِفونَ فِی المَدینَةِ لَنُغرِیَنَّک بِهِم ثُمَّ لا یُجاوِرونَک فیها إِلّا قَلیلًا؛ اگر منافقان و بیماردلان و آنها که اخبار دروغ و شایعات بی‌اساس در مدینه پخش می‌کنند دست از کار خود بر ندارند، تو را بر ضدّ آنان می‌شورانیم، سپس جز مدّت کوتاهی نمی‌توانند در کنار تو در این شهر بمانند!».

به اعتقاد این کارشناس دینی باتوجه به کلام قرآن و امام محمدباقر(ع) یکی از رسالت‌های رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در عصر حاضر باید اهتمام ورزیدن در انتشار اخبار مورد وثوق باشد.