تاریخ : 1401,شنبه 08 بهمن23:13
کد خبر : 459481 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

وزیر علوم: نوع نگاه ما به دانشگاه فرهنگیان متفاوت است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رشته‌ها و مشاغلی مانند مهندسی و پزشکی را تخصصی می‌دانیم اما به حرفه معلمی به صورت تخصصی نگاه نمی‌کنیم و این در صورتی است که معلمی جمع همه فضائل است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» محمد علی زلفی گل روز شنبه در سی و سومین اجلاس سراسری مدیران دانشگاه فرهنگیان که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: آسایش و آرامش بیشتر در جامعه به آموزش و پرورش برمی‌گردد، بنابراین باید برای این حوزه هزینه کنیم تا توزیع متوازن پیش آید.

وی افزود: باید این حقیقت را باور داشته باشیم که همه امور کشور به دست توانای معلمان رقم می‌خورد و به همین دلیل نوع نگاه ما به آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان متفاوت است.

به گفته او، براساس مطالعات تطبیقی مشخص می‌شود که کشورهای برتر قدردان معلمان از نظر مادی، وجاهت، امکانات رفاهی و احترام اجتماعی قدر هستند هرچند در کشور ما نیز چنین نگاهی به حرفه معلمی وجود دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان باید به معلمان ابتدایی و به صورت ویژه تر معلم کلاس اول بهای ویژه داده شود، ادامه داد: هر موقع نخبه‌ترین جوانان آرزوی معلمی را داشتند، مسیر جامعه ما درست است و برعکس هر وقت توزیع متوازن استعدادها را نداشتیم یعنی به درستی پیش نرفته ایم.

زلفی گل ضمن تشکر از توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشگاه فرهنگیان، گفت: آن دوران سیاه که باعث منقرض شدن مراکز تربیت بدنی شد، باید در تاریخ بماند.

وی اضافه کرد: با فرهنگ درست، فکر و عمل درست هم خواهیم داشت و برای اصلاح جامعه باید در دانشگاه فرهنگیان سرمایه گذاری مادام العمر کنیم و رهبر معظم انقلاب هم تمام قد از این دانشگاه حمایت کردند و اعلام کردند که هر کس بخواهد معلم شود، باید از دانشگاه فرهنگیان عبور کند.

زلفی گل ادامه داد: در آموزش و پرورش هم وزیر به معلمی به عنوان یک شغل تخصصی نگاه می‌کند، معلمان تمام بزرگان آینده را تربیت می‌کنند.

وزیر علوم اظهار کرد: باید بپذیریم تغییر اقلیم آموزشی صورت گرفته، شیوه تدریس، محتوا و نوع برگزاری آزمون‌ها متفاوت شده بنابراین محتوای آموزش در دانشگاه فرهنگیان هم باید بازنگری شود.

زلفی گل افزود: فضای مجازی و فناوری نوین باید در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان دیده شود و باید تغییر اقلیم آموزشی را مطابق نیاز جامعه بومی و مدیریت کنیم و بر این اساس به تربیت معلمان اقدام کنیم.

اعلام شیوه‌های جذب هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران از شیوه‌های جذب هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: جذب هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان به چند طریق در حال اقدام است، اولین و مهم‌ترین جذب دکتر معلمان است که آموزش و پرورش در این زمینه از ظرفیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: دکترمعلمانی که هم دارای تجربه معلمی و آموزشی هستند و هم از نظر مدرک علمی شایستگی هیات علمی را دارند و به این افراد نیز امتیاز خاصی داده نشده است.

وزیر علوم ادامه داد: یک شروط بسیار جدی برای آنها گذاشته شده و آیین‌نامه‌اش در هیات امنای دانشگاه فرهنگیان با حضور رئیس جمهور تصویب شده است و براساس آن بخشی از نیاز اعضای هیات علمی از این طریق جذب می‌شوند.

زلفی گل یادآور شد: بخشی دیگر از اعضا به منظور ایجاد رقابت میان اعضای هیات علمی از طریق سهمیه‌ای است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه می‌دهد که ۵۰۰ نفر هستند و این افراد از طریق فراخوان در رشته‌های مورد نیاز دانشگاه فرهنگیان شرکت می‌کنند و بهترین‌ها را که سوابق علمی درخشان دارند، مجموع صلاحیت حرفه‌ای و عمومی با هم جذب می‌شود و نمره‌ای به آنها تعلق می‌گیرد و براین اساس جذب می‌شود.