تاریخ : 1401,سه شنبه 11 بهمن22:28
کد خبر : 459905 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

پیش‌بینی کولاک‌ برف و سیلاب در ۱۲ استان

صادق ضیائیان درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: امروز بارش برف و باران و گاهی رعدوبرق در مناطق مختلفی از کشور داشتیم که کماکان ادامه دارد و در ارتفاعات همراه با کولاک برف و رخداد بهمن است؛ شدت بارش‌ها امروز در ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و ارتفاعات البرز است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، صادق ضیائیان درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: امروز بارش برف و باران و گاهی رعدوبرق در مناطق مختلفی از کشور داشتیم که کماکان ادامه دارد و در ارتفاعات همراه با کولاک برف و رخداد بهمن است؛ شدت بارش‌ها امروز در ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و ارتفاعات البرز است.

* هشدار نارنجی سازمان هواشناسی برای روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه

وی با بیان اینکه روز آینده بارش پراکنده در غرب و شمال غرب داریم، گفت: روز چهارشنبه ‌۱۲ بهمن بارش برف و باران، رخداد مه، کاهش دید، در نواحی با اقلیم گرم رگبار و رعدو برق و وزش باد شدید و در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف سنگین، وقوع بهمن و کولاک برف در نیمه شرقی خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب اصفهان، شمال غرب فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، بوشهر و خراسان جنوبی، پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: این شرایط جوی روز پنج‌شنبه ‌۱۳ بهمن در آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و شمال بوشهر حاکم است.

ضیائیان اضافه کرد: در این راستا ‌انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه استان‌های واقع در رشته کوه البرز و زاگرس، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن و اختلال در انتقالِ منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز، پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: توصیه می‌شود‌ دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرها آماده باشد همچنین پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی‌ از جمله نمک‌پاشی، توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول، در دستور کار قرار گیرد.

*‌ 15 بهمن در اغلب نقاط کشور جوی پایدار حاکم است

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: در دو روز آینده در نیمه شرقی کشور وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک است.

ضیائیان اضافه کرد: روز پنج‌شنبه 13 بهمن در غرب و شمال غرب ارتفاعات زاگرس و ارتفات و دامنه‌های البرز مرکزی بارش برف و باران و وزش باد و در استان‌های فارس، کرمان، بوشهر، خراسان جنوبی و ارتفاعات یزد بارش باران پیش‌بینی می‌شود و در ارتفاعات برف خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه روز جمعه بارش پراکنده در شمال غرب، شمال شرق، ارتفاعات زاگرس و ارتفاعات البرز مرکزی داریم، عنوان کرد: روز شنبه 15 بهمن در اغلب نقاط کشور جوی پایدار حاکم است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: صبح شنبه در شمال غرب و غرب کشور کاهش محسوس دما را داریم.

* یخبندا‌ن در 15 مرکز استان

ضیائیان درباره وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران روز آینده ابری، گاهی وزش باد و بعدازظهر باد شدید پیش‌بینی می‌شود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت 10 درجه و یک درجه زیر صفر خواهد بود.

وی افزود: روز آینده بندرعباس با بیشینه دمای 23 درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای 10 درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: فردا در 15 مرکز استان کمینه دما صفر و زیر صفر درجه است که شامل اصفهان، ارومیه، اردبیل، اراک، ایلام، تبریز، تهران، خرم‌آباد، زنجان، سنندج، شهرکرد، قزوین، کرج، همدان و یاسوج است.