تاریخ : 1401,پنجشنبه 25 اسفند04:53
کد خبر : 464661 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

آموزش عالی در روزی که گذشت؛

کاهش متقاضیان صندلی‌های ارشد و دکتری دانشگاه‌ها/ کنکور تیرماه ۱۴۰۲ بدون تغییر برگزار می‌شود

مرور اخبار امروز شامل کاهش متقاضیان صندلی‌های ارشد و دکتری دانشگاه‌ها و فرصت جدید ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی فراهم شد و مهلت ثبت‌نام آزمون استخدام آموزگاری بدون تغییر در نوع مدارک تحصیلی تمدید شد و دیگر موضوعات مشابه که به بررسی آن می پردازیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»مرور اخبار امروز شامل کاهش متقاضیان صندلی‌های ارشد و دکتری دانشگاه‌ها و فرصت جدید ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی فراهم شد و مهلت ثبت‌نام آزمون استخدام آموزگاری بدون تغییر در نوع مدارک تحصیلی تمدید شد و دیگر موضوعات مشابه که به بررسی آن می پردازیم.

کاهش متقاضیان صندلی‌های ارشد و دکتری دانشگاه‌ها

رییس سازمان سنجش آموزش کشور از کاهش تقاضا برای قرار گرفتن روی صندلی‌های ارشد و دکتری خبر داد و گفت: وقتی تعداد داوطلبان آزمون سراسری ما کاهش می‌یابد، به تبع آن در مقاطع بالاتر نیز روند کاهشی داوطلب را شاهد خواهیم بود.

دکتر عبدالرسول پورعباس ضمن بیان این مطلب به کاهش تعداد داوطلبان آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری در کشور اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر تعداد داوطلبان دو آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه‌ها هر سال روند کاهشی دارد و این موضوع طبیعی است چرا که وقتی داوطلبان آزمون سراسری ما کاهش یابد در مقاطع بالاتر نیز روند کاهشی را خواهیم داشت.(جزئیات بیشتر)

فرصت جدید ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی فراهم شد

دکتر محمدمهدی نوروز شمسی: ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی سال ۱۴۰۲ در روزهای ۴ تا ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ انجام شد. پس از آن فرصت جدیدی برای داوطلبان در روزهای ۶ تا ۹ اسفند در نظر گرفته شد.

وی گفت: با توجه به درخواست داوطلبان، یک فرصت جدید برای ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است و داوطلبان می‌توانند در روزهای ۱۵ و ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ نسبت به ثبت نام و ویرایش اطلاعات اقدام کنند.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی اظهار داشت: آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی سال ۱۴۰۲ در روزهای ۴ و ۵ خردادماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.(جزئیات بیشتر)

مهلت ثبت‌نام آزمون استخدام آموزگاری بدون تغییر در نوع مدارک تحصیلی تمدید شد

 ثبت‌نام آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش که تنها مختص به جذب 28 هزار آموزگار دارد، از دهم اسفند امسال آغاز شد و قرار بود که 16 اسفند پایان یابد که اولین بار تا نوزدهم اسفند تمدید شد.

آزمون استخدامی امسال با تغییرات گسترده نسبت به آزمون‌های سال‌های قبل مواجه هست و گستره و نوع مدرک تحصیلی بسیار بیشتر از گذشته شده است؛ به طوری که وقتی دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد، فارغ‌التحصیلان تعداد زیادی از رشته‌ها که در دفترچه این آزمون جایی نداشتند، درخواست کردند که بتوانند آنها هم در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند.(جزئیات بیشتر)

اعلام شیوه‌نامه جدید برگزاری آزمون جامع دکتری دانشگاه معارف

 شیوه‌نامه جدید برگزاری آزمون جامع دکتری (مخصوص ورودی‌های ۹۹ و ۹۹ به بعد) توسط دانشگاه معارف اسلامی اعلام شد. براساس اعلام دانشگاه؛ آزمون جامع دوره دکتری شامل دو مرحله ارزیابی آموزشی (۹۰ درصد؛ ۱۸ نمره) و ارزیابی پژوهشی (۱۰ درصد؛ ۲ نمره) است.

شرایط شرکت در آزمون

ـ دانشجو می‌بایست کلیه واحدهای درسی خود را با موفقیت گذرانده باشد و میانگین کل نمرات درسی وی نیز کمتر از ۱۶ نباشد.

ـ کسب نمره قبولی در آزمون زبان انگلیسی دانشگاه معارف اسلامی یا ارائه مدرک معتبر زبان انگلیسی ((تافل، آیلتس، تولیمو، MSRT (MCHE)) یا ارائه مدرک قبولی در آزمون بسندگی زبان عربی (اشتمال) از دانشگاه تهران یا دانشگاه فردوسی مشهد.(جزئیات بیشتر)

شرایط پذیرش در مرحله بومی گزینی آزمون دستیاری تسهیل شد

برای آن دسته از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته محل که در فرم ثبت نام، سهمیه بومی مناطق محروم را انتخاب نکرده اند و هم اکنون با دارا بودن مدارک (مطابق با مندرجات صفحات ۱۴ و ۱۵ دفترچه شرایط استفاده از سهمیه بومی مناطق محروم جهت اجرای قوانین برقراری عدالت آموزشی) قصد انتخاب بومی مناطق محروم را دارند و و نیز دارندگان سهمیه بومی مناطق محروم شرایط جدید اعلام شد.

جهت اجرای قانون برقراری عدالت آموزشی داوطلبان واجد شرایط می توانند با توجه به رشته و محل تعهد خود از شنبه ۲۰ اسفند تا دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ جهت انتخاب رشته محل به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی مراجعه کنند.

در ضمن داوطلبانی که در فرم ثبت نام سهمیه بومی مناطق محروم را انتخاب نکرده اند و یا سهمیه بومی مناطق محروم آنها به دلیل نقص مدرک تایید نشده است، می توانند پس از انتخاب گزینه سهمیه بومی مناطق محروم و انتخاب استان محل تعهد با بارگذاری مدارک نسبت به انتخاب رشته محل اقدام کنند..(جزئیات بیشتر)

کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برگزار شد

 مسعود شفیعی رئیس جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه و دبیر دائمی کنگره سه جانبه در بیست و پنجمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی به صورت حضوری توسط جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت ودانشگاه با همکاری موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برگزار شد، گفت: با گذشت بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی و ورود به گام دوم انقلاب، ضرورت توجه به نقش سازنده دانشگاه، صنعت و دولت برای توسعه ملی بیش از پیش دیده می‌شود.

وی افزود: شکل‌گیری، بکارگیری و گسترش ظرفیت‌های ملی نیازمند توجه ویژه به نقش اساسی و محوری این همکاری برای توسعه کمی و کیفی بوده، توجه به جایگاه علم و تلاش برای رساندن ایده به ثروت برای آبادانی ایران اسلامی فرصت آفرین است.(جزئیات بیشتر)

نوری: رسانه‌ای‌ها اهداف رسانه‌ای خود را روی دانش‌آموزان پیاده می‌کنند/ دانش‌آموزان می‌توانند مدرسه بروند

 یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در مراسم بزرگداشت یکصدویکمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت پیگیری مسمومیت سریالی دانش‌آموزان گفت: منتظریم نتیجه قطعی را به ما بدهند، در این رابطه هر روز جلسه داریم. تا الان به ما گفتند مشکلی نیست، می‌توانیم مدرسه را باز بگذاریم و دانش‌آموزان می‌توانند هر روز مدرسه باشند.

نوری گفت: در قضیه و حوادث اخیر، چه در مهرماه و چه بهمن‌ماه، دیدیم که بچه‌ها را صرف‌نظر از اینکه این اقدامات هدف تربیتی دارد یا ندارد، تحت تاثیر قرار دادند.

وی ادامه داد: خبر ما را مسمومیت و سم منتشر کردند و این در حالی است که اگر این امر برای مثال در هیروشیما رخ داده بود، می‌گفتند «یک بوی بد با منشأ نامعلوم تعدادی از دانش آموزان را راهی بیمارستان کرد»؛ درواقع اولین عبارتی که ما می‌آوریم آخرین حرفی است که باید به کار بگیریم‌.(جزئیات بیشتر)

جزئیات تازه و مهم درباره مسمومیت‌ها/ همه عوامل پشت پرده دستگیر شدند؟

جلسه غیرعلنی مجلس امروز درباره موضوعات مختلفی برگزار شد که مسمویت‌های اخیر دانش‌آموزان در برخی شهرهای کشور یکی از آن‌ها بود. محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز درباره جزییات گزارش‌ اعلام شده در این زمینه به همشهری آنلاین گفت: طبق گزارشی که وزارت کشور داده است عوامل پشت پرده این اتفاقات شناسایی و دستگیر شدند.

میرتاج الدینی افزود: بعضی از دستگیرشدگان انگیزه‌های معاندانه با نظام نداشتند بلکه شیطنت‌های داخل مدرسه‌ای به قصد تعطیل کردن مدرسه بوده است، اما برخی انگیزه معاندانه داشتند که قهرا جرم این‌ها با یکدیگر یکی نیست و قوه قضاییه با کسانی که انگیزه‌های معاندانه با نظام داشتند برخورد محکم و قانونی و قاطع خواهد داشت.(جزئیات بیشتر)

اجرای طرح استاد راهبر برای دانشجویان غیرایرانی دانشگاه شهیدبهشتی

دکتر عابدی سرپرست اداره جذب دانشجویان غیرایرانی دانشگاه شهید بهشتی در جمع دانشجویان غیرایرانی با بیان اینکه طرح استاد راهبر ویژه دانشجویان غیرایرانی برای نخستین بار در دانشگاه شهید بهشتی به اجرا درآمده است، هدایت و نظارت بر روند تحصیلی با استفاده از پرونده آموزشی دانشجویان غیرایرانی و شناسایی آسیب پذیری و پیشگیری از بروز مشکلات آموزشی آنها، ایجاد ارتباط صمیمانه برای شناسایی نیازها و استعدادهای دانشجویان بین‌الملل را از جمله اهداف مهم این طرح عنوان کرد.

وی افزود: برای این طرح ۲۰ استاد راهبر از ۱۴ دانشکده انتخاب و تلاش شده از اعضای هیئت علمی علاقمند با سعه صدر، مقبولیت و دارای توانمندی ارتباط صمیمانه با دانشجویان کمک گرفته شود.

وی با تشریح طرح استادان راهبر دانشجویان بین‌الملل خاطرنشان شد: براساس شیوه‌نامه طرح مذکور، استادان باید ضمن پایش مستمر وضعیت تحصیلی دانشجویان و ارائه رهنمودها و مشاوره‌های لازم حداقل یک ساعت در ماه به هر دانشجوی غیرایرانی اختصاص دهند. برگزاری جلسات توجیهی و معارفه با دانشکده، و معرفی مقررات دانشگاه به دانشجویان جدید الورود از مهم ترین وظایف اساتید راهبر است.(جزئیات بیشتر)

ثابتی: اینترنشنال در مصاحبه با نتانیاهو نهایت بی‌حیایی خود را نشان داد

 مجتبی ثابتی تحلیل‌گر مسائل سیاسی  با اشاره به فعالیت های اخیر شبکه اینترنشنال،گفت: به واسطه دروغ هایی که این رسانه ها و عواملشان در داخل کشور گفتند مشکلات زیادی برای مردم  بوجود آمده است و بسیاری از تحریم هایی که علیه مردم ایران انجام شده است به واسطه همین دروغ ها بوده است.

وی افزود: مسئله ای که هم ساختار های حاکمیتی و هم بدنه نظام باید به آن بپردازد نگاه قهرانه به اینترنشنال و عوامل داخلی آن است. شبکه اینترنشنال به مردم ایران، به عنوان یک گوشت قربانی نگاه می کند، این رسانه در قبال عصبانیت و ایجاد خشونت در مردم پول دریافت می کرد.(جزئیات بیشتر)

 کانون های بسیج اساتید فرهنگیان: در گام دوم انقلاب، دختر ایرانی پیشگام تمدن نوین اسلامی است

مجمع کانون های بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد:‌ دختر ایرانی که به برکت انقلاب اسلامی از بند اسارت و مهجوریت رژیم غاصب پهلوی آزاد شد، امروز در گام دوم انقلاب اسلامی و در مسیر تمدن سازی در عرصه های مختلف  پیشگام  تمدن نوین اسلامی است.

 در متن این بیانیه آمده است:

سپاس بیکران خداوند متعال را که عنایتی کرد تا این اجلاس در ایام پرخیر و برکت نیمه شعبان و در روز میلاد مسعود حضرت ولی عصر (عج) برگزار گردد تا ضمن تجدید پیمان با ولایت بر ادامه راه شهیدان تا ظهور ولی الله الاعظم (عج)، پیرامون مهمترین مسائل و موضوعات تعلیم و تربیت و چگونگی کمک به توسعه و تعالی دانشگاه تمدن ساز فرهنگیان با استفاده از ظرفیت عظیم نهضت استادی بسیج بپردازد.(جزئیات بیشتر)

۴۲ هزار دانشجو از مناطق جنگی بازدید کردند/ سیره شهدا محور هویت ملی

 عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه بازدید از مناطق جنگی آبادان و خرمشهر گفت: راهیان نور یکی ار ابتکارات بی‌نظیر در جمهوری اسلامی است و باید تلاش کنیم با ظرفیت‌های موجود جامعه مخاطب راهیان نور را تنوع و گسترش دهیم.

وی افزود: راهیان نور یک فناوری فرهنگی و اجتماعی بی‌بدیل است که برکات زیاد آن را در این سال‌ها در کل کشور و به صورت خاص در فضای دانشگاهی شاهد بوده‌ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی، وزارت علوم، مجموع اعزام دانشجویان در قالب کاروان راهیان نور به مناطق جنگی را ۳۴ هزار نفر عنوان‌کرد و گفت: امسال از ابتدای آغاز کاروان راهیان نور ۴۲ هزار دانشجو به مناطق جنگی اعزام شدند و پیش بینی می‌شود تا پایان این رویداد ۹۰ هزار دانشجو اعزام شوند.(جزئیات بیشتر)

 کنکور تیرماه ۱۴۰۲ بدون تغییر برگزار می‌شود

رضا حاجی‌پور سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست امروز یکشنبه ۲۱ اسفند این کمیسیون، اظهار کرد: امروز میزبان رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور و رئیس سازمان سنجش آموزش و پرورش و نمایندگان آموزش و پرورش بودیم و «طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» بررسی شد.

وی افزود: کنکور تیر ماه ۱۴۰۲ براساس همان رویه قبلی برگزار می‌شود در واقع معدل بر روی نتیجه کنکور تأثیر قطعی داشته و هچنین کنکور بدون دروس عمومی برگزار خواهد شد.(جزئیات بیشتر)

آغاز ثبت نام آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی از ۱۵ فروردین

 سلطانیان مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از ارسال دستورالعمل برگزاری آزمون ورودی پایه دهم مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه (دبیرستان‌ها و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای) برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ خبر داد و گفت: تمامی دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در پایه نهم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، و دانش‌آموزانی که پایه نهم خود را در سال‌های تحصیلی قبل گذرانده‌اند با داشتن شرط سنی (مطابق آئین‌نامه آموزشی دوره دوم متوسطه)، مجاز به ثبت نام در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی هستند.(جزئیات بیشتر)

ماجرای پخش فیلم غیراخلاقی در مدارس

 طی روزهای گذشته خبری در فضای مجازی و برخی رسانه‌های خارج از کشور منتشر شد که مدعی پخش فیلم‌های غیراخلاقی در برخی مدارس کشور شده بود.

در همین ارتباط، امروز حجت‌الله الماسی مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل دفتر وزارتی در جمع خبرنگاران برای پیگیری این ماجرا با مسعود بهرامی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران (نام یکی از مدارس اسلامشهر جزو لیست مدارسی بود که این فیلم درآنجا پخش شده) تماس گرفت.(جزئیات بیشتر)