تاریخ : 1401,یکشنبه 28 اسفند20:34
کد خبر : 465043 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

اکثر آمریکایی‌ها حمله به عراق را اشتباه می‌دانند

بر اساس نتایج نظرسنجی آکسیوس/ایپسوس که این هفته منتشر شد، دو دهه بعد از حمله ایالات متحده به عراق، اغلب آمریکایی‌ها معتقدند که این جنگ اشتباه بود

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، بر اساس نتایج نظرسنجی آکسیوس/ایپسوس که این هفته منتشر شد، دو دهه بعد از حمله ایالات متحده به عراق، اغلب آمریکایی‌ها معتقدند که این جنگ اشتباه بود. در حالی که دو سوم مردم آمریکا در سال ۲۰۰۳ با اقدام نظامی موافق بودند، اکنون ۶۱ درصد معتقدند تصمیم اشتباهی بود. 

به نوشته راشا تودی، زمانی که حمله زمینی آمریکا به عراق ۲۰ مارس ۲۰۰۳ آغاز شد، فقط ۲۶ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پیو با اقدام نظامی برای سرنگونی دولت صدام حسین مخالفت کردند. 

بر اساس نظرسنجی جدید ایپسوس که هفته گذشته با مشارکت هزار و ۱۸ آمریکایی بالاتر از ۱۸ سال انجام شد، اکثر آمریکایی‌ها (۶۷ درصد) باور ندارند که جنگ در عراق آمریکا را امن‌تر کرد. 

بیشتر حمایت‌های اولیه از جنگ بر مبنای ادعاهای نادرست دولت جورج دابلیو بوش و رسانه‌ها درباره وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق شکل گرفت. این حمله و اشغال بعد از آن بر اساس پروژه شمارش اجساد عراق، منجر به کشته شدن دستکم ۲۱۰ هزار غیرنظامی شد. 

همچنین به دنبال بی‌ثباتی ناشی از جنگ، عراق به بستری برای رشد گروه‌های تررویستی تبدیل شد و بیشتر بخش‌های شمالی آن در سال ۲۰۱۱ تحت کنترل تروریست‌های داعش درآمد.