تاریخ : 1401,یکشنبه 28 اسفند22:18
کد خبر : 465058 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

در اخراج نیروهای آمریکایی از عراق تردید یا تعارفی وجود ندارد

هادی العامری رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح عراق امروز یکشنبه تأکید کرد کتائب امام علی (ع) نقش مهمی در عملیات‌های آزادسازی خاک این کشور از تروریست‌های داعش ایفا کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، هادی العامری رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح عراق امروز یکشنبه تأکید کرد کتائب امام علی (ع) نقش مهمی در عملیات‌های آزادسازی خاک این کشور از تروریست‌های داعش ایفا کرد.

شبکه خبری الغدیر به نقل از العامری گزارش داد «چند سال پیش همه فکر می‌کردند که تروریست‌های داعش بر سراسر عراق مسلط خواهند شد، ولی این پروژه نیز به فضل فتوای مرجعیت شیعی ناکام ماند».

وی با بیان اینکه قشر عظیمی از ملت و مقاومت عراق به این فتوا لبیک گفتند، ادامه داد: در مبارزه با داعش، جمهوری اسلامی ایران با فرماندهی شهید قاسم سلیمانی حمایت نامحدودی از عراق کرد.

العامری با اشاره به اینکه خون شهدا، ضامن حاکمیت عراق در حال و آینده خواهد بود، تصریح کرد: تمام تلاش خود را در مسیر شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس به کار خواهیم گرفت و به همین دلیل، در قبال باقی ماندن نیروهای آمریکایی در داخل عراق سکوت نخواهیم کرد.

این سیاستمدار عراقی در پایان خاطرنشان کرد: اخراج نیروهای خارجی یک وظیفه اساسی است که قابل تعارف نیست. هیچ عقب‌نشینی یا تردیدی در خصوص اخراج نیروهای خارجی از عراق وجود ندارد تا حاکمیت آن حفظ شود.

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴ به بهانه مبارزه با داعش وارد عراق شدند. آمریکا به این بهانه ۳۰۰۰ نیرو را در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد این کشور کرد. پس از اعلام پیروزی بر داعش از سوی بغداد، مردم و دولت عراق بر ضرورت خروج نظامیان خارجی از کشور تاکید کردند.

تأکید مردم عراق بر اخراج آمریکا زمانی شدت گرفت که آمریکا سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق را به شهادت رساند. در واکنش به این جنایت، پارلمان عراق دی‌ماه ۹۸، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد. 

با وجود چند دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق،  آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد و مدعی خروج یگان‌های رزمی خود و تغییر ماموریت نیروهای باقیمانده در عراق به استشاری و آموزشی است.