تاریخ : 1401,یکشنبه 28 اسفند23:32
کد خبر : 465068 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

دختر خوبی باش! پسر خوبی باش!

یک روان شناس در خصوص اینکه جملات دختر خوبی باش! پسر خوبی باش! در بزرگسالی کودکان چه نقش دارد توضیح داده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» نسترن کاظمیان طرهان روان شناس با بیان اینکه خیلی از ما در کودکی این جمله رو زیاد شنیدیم؛ دختر خوبی باش! پسر خوبی باش! اما این خوب بودن به چه معناست؟ گفت: از دید بسیاری از والدین خوب بودن کودکان به معنی حرف گوش کن بودنشان است. چقدر این موضوع در بزرگسالی کودکانتان نقش دارد؟ و چه نقشی دارد؟

وی افزود: هشدار که والدین عزیز با این کارتان بزرگسالانی تو سری خور را تربیت می‌کنید و احتمالا افرادی را دیده اید که خیلی مطیع هستند و سعی دارند همه را از خود راضی نگه دارند و در این مسیر خودشان را خیلی به زحمت می‌اندازند. این افراد همان دختر خوبه و پسر خوبه دنیای کودکی هستند. این افراد کودک درون افسرده‌ای دارند و بخش والد شخصیت در ان‌ها قالب است.

کاظمیان طرهان گفت: لازم شد که توضیحی راجبه سه بعد شخصیت داشته باشیم. شخصیت ما سه بعد کودک، والد، بالغ دارد. بالغ و کودک از درون سرچشمه میگیرند، اما والد محصول بیرونی است. بخش والد ما رفتار والدین ما در ۵ سال اول زندگی ماست. بخش کودک ما رفتار ما در مقابل والدمان در ۵ سال اول زندگیمان است. بخش بالغ حاصل کنجکاوی ما در ۵ سال اول زندگی ماست. این افراد خوب همان انسان‌های سازگار در روانشناسی هستند.

وی عنوان کرد: ویژگی این افراد عبارت است از ۱) اسم‌ها و لطیفه‌ها را فراموش می‌کنند. این افراد طناز‌های خوبی نیستند.۲) این افراد هر کاری می‌کنند دوست دارند که یکنفر ان‌ها را ببیند.۳) قدرت نه گفتن ندارند. می‌ترسند که با گفتن نه توجه و محبت اطرافیانشان را از دست بدهند.۴) خوشحال کردن همه‌ی مردم براشون موضوع مهمیه و گزینه‌های انتخابی را تجزیه تحلیل نمی‌کنند. معمولا خودشان را با نیاز تمام انسان‌ها وفق می‌دهند. هدفشان راضی و خوشنود کردن دیگران است.۵) از کلمات مثبت خیلی استفاده می‌کنند کلماتی مانند عالی، معرکه، بهترین، دوست، بیشترین.۶) به دنبال این هستند که بفهمند عملکرد من چگونه است؟ این پرسش من چطورم را خیلی می‌پرسند.

این روانشناس گفت: حال، کسانی که گرفتار مرداب خوب بودن شده اند چه کنند؟ سعی کنید که کودک افسرده خود را نجات دهید و کاری کنید که کودک درون شادتری داشته باشید. راهکار‌هایی برای داشتن کودک درون شادتر وجود دارد که اینجا به برخی از ان‌ها اشاره می‌کنیم.

وی درخصوص راهکار‌هایی برای داشتن کودک درون شادتر گفت: خاطرات مثبتتان را مرور کنید. شادی پایدار داشته باشید و برای شادیتان خط پایان نگذارید. با مرور مکرر شادی‌ها آن‌ها را ماندگار کنید. کودکان را همراهی کنید و با کودکان اطرافتان بازی کنید. هیجاناتتان را تجربه کنید. در کنار خوشی‌ها اگر خشم یا غم دارید ان را ابراز کنید.

برای دل خودتان کاری انجام دهید. اگر به هر دلیلی فعالیت مورد علاقه اتان را به تعویض انداخته اید اکنون اقدام کنید. خلاق باشید و تا حد امکان لباس‌های رنگی بپوشید. اگر دچار اشتباهی شدید خود را سرزنش نکنید و با خودتان مهربان باشید. ذهن آگاهی و در لحظه حال بودن را تمرین کنید. فرد خوب و سازگار اصلاح شده خوب بودنش رو قطع نمی‌کند، اما یاد گرفته است خوبی اش رو کجا سرمایه گذاری کند. انسان‌های قابل اعتماد و امین رو پیدا میکند و از طریق تجزیه و تحلیل سیگنال‌هایی که از آدم‌ها میگیرد می‌داند که کجا باید زندگی اش رو سرمایه گذاری کند.