تاریخ : 1402,یکشنبه 27 فروردين18:22
کد خبر : 467166 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

بررسی مزایا و معایب گاز نیتروژن در لاستیک خودرو توسط لاستیک مارکت

یکی از سوال‌هایی که جدیدا و طی سال‌های اخیر زیاد می‌شنویم این است که آیا داخل لاستیک خودرو باد نیتروژن بزنیم یا باد معمولی؟ تا چند سال قبل اصلا کسی در سطح جامعه و ماشین‌های عادی از نیتروژن استفاده نمی‌کرد و عمده مصرف گاز نیتروژن در خودروهای نظامی، ماشین های مربوط به مسابقه و هواپیماهای تجاری بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از سوال‌هایی که جدیدا و طی سال‌های اخیر زیاد می‌شنویم این است که آیا داخل لاستیک خودرو باد نیتروژن بزنیم یا باد معمولی؟ تا چند سال قبل اصلا کسی در سطح جامعه و ماشین‌های عادی از نیتروژن استفاده نمی‌کرد و عمده مصرف گاز نیتروژن در خودروهای نظامی، ماشین های مربوط به مسابقه و هواپیماهای تجاری بود.

به نقل از سایت لاستیک مارکت، در سال‌های اخیر، استفاده از نیتروژن در ماشین‌های معمولی نیز بسیار متداول است و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. اما اینکه مزایا و معایب آن چیست و آیا باید از آن استفاده کرد یا نه موضوعی است که امروز می‌خواهیم به آن بپردازیم؛ اما به صورت کلی اگر از آن دسته افرادی هستید به طول عمر لاستیک خود بسیار اهمیت می‌دهید و یا با سرعت بالا رانندگی می‌کنید، این مطلب را اصلا از دست ندهید.

باد نیتروژن چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم مزایا و معایب نیتروژن را با یکدیگر بررسی کنیم، بهتره بدانیم گاز نیتروژن چیست؟ این گاز به دو صورت اتمی و عادی در سطح کره زمین وجود دارد و بالاترین درصد را در جو زمین به خود اختصاص داده است. این گاز در صنایع مختلف نیز کاربردهای مختلفی دارد که امروزه یکی از مهمترین کاربردهای آن در لاستیک‌های ماشین ها است.

بررسی مزایا و معایب گاز نیتروژن در لاستیک خودرو توسط لاستیک مارکت

فواید استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودروها

  • مشکل کم شدن فشار باد در تایر نخواهید داشت

مهمترین و اولین ویژگی که نیتروژن می تواند برای شما داشته باشد، پایدار ماندن فشار باد در لاستیک است. نیتروژن از درون تایرها به سختی می توانند خارج شوند و همین باعث می شود لاستیک هایی که با نیتروژن پر می شود، کمترین کاهش فشار را داشته باشند.

در صورت استفاده از نیتروژن چالش‌هایی که قبلا به دلیل کاهش باد تایر داشتید رو نخواهید داشت و این میتونه خیلی کم کنه به بهتر شدن کارایی لاستیک‌های شما. شاید سوال پیش بیاد که آیا نوع لاستیک انتخابی تاثیری در کم شدن یا نشدن فشار لاستیک‌ها دارد یا خیر؟ پاسخ این سوال این است که تفاوتی نمی‌کند لاستیک ایرانی مانند لاستیک یزد تهیه کنید یا از برندهای خارجی مانند لاستیک دانلوپ اقدام به خرید کنید؛ در هر صورت برای هر نوع لاستیکی که باشد، نیتروژن ویژگی‌های خودش را دارد.

  • کاهش سوخت

مزیت بسیار مهم دیگه‌ای که این گاز برای شما خواهد داشت، کم کردن سوخت شما خواهد بود. همانطور که در قسمت قبل گفته شد، ثابت ماندن فشار گاز درون خودرو، باعث می‌شود راندمان ماشین بسیار افزایش پیدا کند. به صورت متوسط 3 درصد در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد. شاید در نگاه اول فکر کنید 3 درصد مقدار زیادی نیست ولی اگر به صورت مداوم و طولانی مدت به آن نگاه کنید، می بینید می تواند رقم قابل توجهی باشد.

  • تابستون و زمستون دیگه تاثیری روی لاستیک نداره

بهتره جمله بالا رو اینجوری بنویسیم؛ تغییرات لاستیک نسبت به دما به حداقل خودش میرسه و این باعث میشه با تغییرات آب و هوایی و دما خیلی تغییری در میزان باد لاستیک یا خود لاستیک پیش نیاد. این درحالیه که اگر باد معمولی در لاستیک باشه، باید خیلی به تغییرات دمایی توجه کنید.

این تغییرات در حدی تاثیر روی لاستیک ها ندارد، که برای ماشین‌های مسابقه که دمای لاستیک‌های آن‌ها بسیار تغییر می‌کند و در چند دقیقه خیلی گرم می‌شود نیز از نیتروژن استفاده می شود.

  • ایمنی بالاتر و جلوگیری از آتش سوزی

نیتروژن از آن دسته گازهایی است که مشتعل نمی‌شود. یعنی اگر خدای نکرده ماشین شما جایی دچار آتش سوزی شود، گاز نیتروژن موجود در لاستیک‌ها آتش نمی‌گیرد و همین باعث می‌شود امنیت خودروی شما بالا برود. این در حالی است که اگر درتایر خودروی شما باد معمولی باشد، امکان احتراق وجود دارد و در صورت آتش سوزی، تایر شما نیز مشتعل خواهد شد.

معایب استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک ماشین

در کنار تمامی خوبی‌هایی که نیتروژن برای ماشین شما دارد، می‌تواند یک سری معایب نیز داشته باشد که در ادامه به بررسی این معایب می‌پردازیم.

  • هزینه بیشتر

هزینه باد کردن لاستیک خودرو با نیتروژن زیاد است و این مقدار بیشتر از باد معمولی است. اگر بخواهیم نرخ باد کردن لاستیک با نیتروژن را در آمریکا بدانیم، برای هر جفت لاستیک شما باید چیزی حدود 10 دلار بپردازید که در به پول ایران مبلغی معادل 500 هزار تومان (البته با قیمت دلار الان).

البته در ایران قرار نیست آنقدر زیاد باشد ولی از قیمت باد معمولی بیشتر است.

  • کم بودن گاز نیتروژن

از مهمترین معایب آن می‌توان به کمبود گاز نیتروژن در بین آپاراتی‌ها اشاره کرد. به همین دلیل شما مجبور هستید برای یک باد کردن معمولی زمان بسیار زیادی را بگذارید و به دنبال یک مکان مناسب و معتبر بگردید. از طرفی گاهی وقتا در جاده دچار کمبود باد می‌گردید و برای باد کردن لاستیک خود با نیتروژن احتمالا چالش زیادی خواهید داشت.

سخن پایانی

امروز در این مقاله به صورت کامل معایب و مزایای گاز نیتروژن را مورد بررسی قرار دادیم و سعی کردیم هر چیزی که مورد نیاز شما است تا درباره گاز نیتروژن درون لاستیک ها بدانید را مورد بررسی قرار دهیم. چیزی که درباره استفاده از نیتروژن وجود دارد این است که استفاده از این گاز برای هیچ لاستیکی محدودیت ندارد و شما می‌توانید در هر نوع لاستیک فارغ از محدودیت قیمت لاستیک و برند آن از آن استفاده کنید.

با این حال بهتر است هنگام خرید لاستیک، این کار را از سایت‌ها و مراکز معتبر انجام دهید که تمامی هزینه‌های بعدی که میخواهید برای نگهداری و سرویس لاستیک های خود انجام دهید، در پایین ترین حالت باشد. سایت‌های زیادی نظیر لاستیک مارکت، هایپرتایر و تایرستان برای تهیه لاستیک وجود دارند اما یکی از معتبرترین سایت‌ها لاستیک مارکت است که شما می‌توانید با استفاده از آن، بهترین لاستیک مناسب برای خودروی خود را تهیه کنید. حال که تا اینجای مقاله همراه ما بودید، خوشحال خواهیم شد اگر تجربه‌ای در استفاده از گاز نتیروژن در لاستیک‌های ماشین خود دارید با ما به اشتراک بذارید.