تاریخ : 1402,سه شنبه 19 ارديبهشت15:26
کد خبر : 469654 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

پکن اقدام اُتاوا را تلافی کرد؛ اخراج دیپلمات کانادایی

چین دستور اخراج مقام کنسولی کانادا در شانگهای را به تلافی اخراج دیپلمات خود از سوی اُتاوا صادر کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، در بحبوبحه روابط تنش‌آمیز، چین مقام کنسولی کانادا در شانگهای را به تلافی اخراج دیپلمات خود از سوی اُتاوا اخراج کرد.

روز دوشنبه کانادا «ژائو وِی» دیپلمات چینی را به اتهام ارعاب یک نماینده مجلس کانادا عنصر نامطلوب خواند و دستور داد این کشور را ترک کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در واکنش، چین امروز سه‌شنبه (نهم مه) دستور اخراج «جنیفر لین لالُوند» دیپلمات کانادایی در کنسولگری این کشور در شانگهای را صادر کرد. پکن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چین حق واکنش بیشتر را برای خود محفوظ می‌دارد». دیپلمات هر دو طرف پنج روز برای خروج از کشورهای متقابل فرصت دارند.

«ملانی جولی» وزیر امور خارجه کانادا دوشنبه از اخراج ژائو وی مقام کنسولی چین به بهانه مداخله در امور داخلی اُتاوا خبر داد و وی را عنصر نامطلوب خواند و پکن هم در واکنش متعهد شده بود «اقدامات متقابل قاطعانه‌ای» در پیش بگیرد.

این تصمیم دولت کانادا چند روز پس از آن اتخاذ شد که رسانه‌های کانادایی ادعا کردند ژائو وِی دنبال اطلاعاتی درباره «مایکل چونگ» نماینده محافظه‌کار پارلمان کانادا و هریک از خویشاوندان وی بوده که احتمالاً در چین ساکن هستند  و از آنجایی که از دولت چین انتقاد می‌کرده به دنبال تنبیه او بوده‌اند.

این نماینده پارلمان کانادا به دلیل اتهام‌زنی مکرر به چین از سال ۲۰۲۱ در فهرست تحریم‌های چین قرار دارد.