تاریخ : 1402,جمعه 22 ارديبهشت00:47
کد خبر : 469931 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

ورود ۵۵۰ هزار معلم به آموزش و پرورش

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۵۵۰ هزار معلم از طرق دیگری به‌جز تربیت معلم وارد این حوزه شدند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق آماری که در هفته گذشته در وزارت آموزش و پرورش بررسی شده، در چند سال اخیر که خیلی هم دور نیست از۹۴۰ هزار معلم ورودی به آموزش و پرورش ۵۵۰ هزار نفر از طرق دیگری به جز تربیت معلم وارد این حوزه شدند و به آموختن بحث و روش حضور در کلاس درس ورود نکرده‌اند.

وی افزود: موضوعاتی هستند که امروز ما در جریان معلمی بسیار کم داریم که البته بخشی به دلایل ساختاری اتفاق نمی‌افتد. همیشه ما در آموزش و پرورش منتظر مصوباتی هستیم که از کانال‌هایی به دلایل سیاسی نیروی انسانی را به ما تحمیل می‌کنند.

محمودزاده بیان کرد: اگر آموزش و پرورش را مقصر این موضوع می‌دانیم کمی بی‌انصافی است. ساختار و عناصر اصلی شامل مباحث آموزشی و درسی و نیز نیروی انسانی که در حوزه تعلیم و تربیت موثر است خیلی در چارچوب صلاحیتی خود وارد آموزش و پرورش نمی‌شود.

وی مطرح کرد: بی‌تردید در ایران معلمان در انتقال و ماندگاری میراث علمی، فرهنگی، رشد و تعالی و تربیت نسل‌های آینده سهم بسزایی دارند. معلمان توانسته‌اند افق دید خود را از انتقال داده‌های علمی به صورت تدریس معمولی، فراتر برده و آموزه‌هایشان را در ذهن دانش‌آموزان ماندگار کنند. همچنین با شاگردپروری و برجا گذاشتن وارثان بزرگ در علم و دانش، سرمایه‌های عظیمی را به یادگار خواهند گذاشت.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با توجه به این که در بیانیه گام دوم انقلاب، تربیت نیرو بزرگترین سرمایه کشور مطرح شده است. آینده کشور و نظام در کلاس‌های درس طراحی می‌شود، پس نیاز است آموزش و پرورش با قدرت بیشتری در این مسیر گام بردارد و از معلمانی استفاده کند که در این حوزه تخصص کافی را دارند.

وی اخلاق و تخصص را رمز ماندگاری و تأثیرگذاری معلمان دانست و اعلام کرد: معلمی که از وجهه علمی و اخلاقی خوبی برخوردار نباشد صلاحیت حضور در کلاس درس را ندارد. مهمترین وجهه یک معلم اثرگذار، تخصص داشتن در همان حوزه علمی مربوط به تدریسش است.

محمودزاده تصریح کرد: روز معلم که به جهت بزرگی تفکر علمی و اخلاقی استاد مطهری به این نام شهره شده بسیار حائز اهمیت است. نه تنها برای قدردانی از جایگاه معلم بلکه در راستای اجر گذاشتن به معلم، علم‌آموزی، مکتب و مدرسه که زیربنای جامعه ما در طول تاریخ است.

وی اظهار کرد: از آن جا که دین اسلام با تعلیم آغاز شده و این امر نشان‌دهنده جایگاه رفیع تعلیم و تربیت در انسان‌سازی است، تکریم معلمان اقدامی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش معلمان را تنها نماینده حاکمیت در برخی مناطق معرفی کرد و گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، معلمان، سربازان گمنام نظام هستند که در نقاط مختلف کشور حتی در محروم‌ترین نقاط به عنوان نماینده حکومت پرچم جمهوری اسلامی را به اهتزاز در آورده‌اند.