تاریخ : 1402,جمعه 22 ارديبهشت00:51
کد خبر : 469932 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

تألیف و انتشار کتب دانشگاهی باید براساس زیست بوم کشور باشد

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: رویکرد ما در تألیف و انتشار کتاب‌های درسی دانشگاهی کاملا تشویقی و حمایتی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» علی باقر طاهری‌نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در حاشیه نخستین روز از اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در شیراز در پنل تخصص، به تشریح آیین‌نامه تألیف و انتشار کتاب‌های درسی دانشگاهی پرداخت.

رئیس موسسه پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزش عالی بیان کرد: رویکرد ما در تألیف و انتشار کتاب‌های درسی دانشگاهی کاملا تشویقی و حمایتی است.

وی با اشاره به این که تألیف و انتشار کتب دانشگاهی باید منطبق بر زیست بوم جمهوری اسلامی ایران باشد عنوان کرد: ارتقای سطح علمی و کیفی کتب دانشگاهی، امیدآفرینی در فراگیران و تقویت باورهای دینی، توجه به مؤلفه‌های هویت فرهنگ ایرانی اسلامی و ارتقای روحیه فراگیران و کمک به آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور از مهمترین اهدافی است که در این آیین‌نامه به تحقق آنها تأکید شده است.

رئیس موسسه پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزش عالی همچنین با بیان این که این آیین‌نامه جنبه‌های مغفول را احیا و به بخش نیاز روز هم پاسخ خواهد داد، به مزایای انگیزشی نشر کتاب بر اساس آیین‌نامه تالیف و انتشار کتاب‌های درسی دانشگاهی اشاره و خاطرنشان کرد: منبع اصلی با فرعی درس در سرفصل مصوب درس، اخذ امتیاز پژوهشی در آیین نامه ارتقا و پرداخت حق التحقیق به عنوان پژوهانه پیشینی از مهمترین این مزایا است.

طاهری‌نیا ضمن اشاره به شرایط پدیدآورنده بر اساس این آیین نامه، اظهار کرد: در فرایند تألیف دو کارگروه پیشنهاد شده یکی بخش تخصصی که ساز و کار انتشارات دانشگاه را دارد و دیگری بخش فرهنگی و تمدنی.

وی خاطرنشان کرد: در یکی از بندهای آیین نامه به مواردی که باید مورد توجه قرار گیرند کد داده شده و بر مخاطب‌شناسی، مطابقت با سرفصل، جامعیت، روزآمدی و تقویت تفکر آینده نگر و سیستمی تاکید شده است.