تاریخ : 1402,جمعه 29 ارديبهشت17:49
کد خبر : 470681 - سرویس خبری : کتابخانه دانشجویان ایران

ناکامی دیگری برای جریان ضدانقلاب؛

شکست پروژه تحریم مهمترین رویداد فرهنگی کشور

با این وجود اما پس از شکست بزرگ اپوزوسیون خارج‌نشین در ماجراهای سال ۱۴۰۱ و ناکامی در سرد کردن تنور جشنواره‌های مختلف، آخرین تلاش مذبوحانه آنان، در تحریم نمایشگاه کتاب نیز بی نتیجه ماند و در حالی این رویداد مهم رو به پایان است که یکی از پر رونق‌ترین دوره‌های خود را سپری کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به دنبال فعالیت‌های بی‌حاصل عده‌ای در تحریم رویدادهای فرهنگی کشور، آخرین تلاش آنان معطوف به تحریم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود. این بار نیز به مانند دفعات گذشته، شیطنت‌هایشان بی‌ثمر ماند و این رویداد مهم پر شور و با استقبال مردم و ناشرین برگزار شد.

این سنت منحوس عده‌ای فرصت‌طلب است که در آستانه‌ی رویدادهای مهم فرهنگی کشور، علم تحریم بلند می‌کنند و به دنبال حاشیه‌سازی‌های بیهوده حول این وقایع هستند و در این میان تفاوتی ندارد آن رویداد، جشنواره فیلم فجر باشد و یا نمایشگاه کتاب تهران!

چند روز مانده به آغاز این رویداد مهم که از آن به عنوان بهار کتابخوانی در کشور یاد می‌شود، کلید واژه تحریم نمایشگاه کتاب در رسانه‌های معاند و فضای مجازی مطرح شد. اگر چه این جوسازی‌ها به قدری بی‌اهمیت بود که توجه خاصی به آن نشد. با این حال اما عده‌ای سعی خود را کردند تا از رونق گرفتن این رویداد مهم جلوگیری کنند؛ عده‌ای که کوچکترین تناسبی با این رویداد و فضای فرهنگی کشور نداشتند.

برای نمونه می‌توان به بلاگری اشاره کرد که نهایت هنرش، آرایش کردن و همزمان صحبت درباره مسائل پوچ و تهوع‌آور است. حال او کتابی نوشته است و از قضا اثر سخیفش در نمایشگاه کتاب نیز حضور دارد. او که چندی پیش  صحبت از تحریم این رویداد به میان آورده بود حال اما در اوج وقاحت، در این نمایشگاه حضور یافته است!

 شکست پروژه تحریم مهمترین رویداد فرهنگی کشور

اگرچه تحریم از سوی چنین افرادی نه تنها ایرادی ندارد بلکه  یک موهبت برای این رویداد و مخاطبان آن است. حضور افرادی به دور از تفکر و اندیشه مشخص و با آثار زرد و پوچشان، هیچ کمکی به ارتقای سطح فرهنگ جامعه که از اهداف اصلی این رویداد است نمی‌کند. در مقابل اما حضور چنین افرادی در جریان تحریم رویدادهای فرهنگی کشور به خوبی نشان می‌دهد که جوسازی‌ها و ایجاد حواشی حول وقایع فرهنگی  توسط افرادی صورت می‌گیرد که هیچ نسبتی با فرهنگ و اندیشه نداشته و تنها به واسطه دنبال‌کننده‌های پرتعداد خود، هیاهوی آنان شنیده می‌شود.

با این وجود اما پس از شکست بزرگ اپوزوسیون خارج‌نشین در ماجراهای سال ۱۴۰۱ و ناکامی در سرد کردن تنور جشنواره‌های فیلم، موسیقی و تئاتر فجر، آخرین تلاش مذبوحانه آنان، در تحریم نمایشگاه کتاب نیز بی‌نتیجه ماند و در حالی این رویداد مهم رو به پایان است که یکی از پر رونق‌ترین دوره‌های خود را سپری کرده است.

با نگاه به آمار و ارقام میتوان دریافت که در نمایشگاه امسال، ۲۰۰ کتابفروش، ۱۰۰ ناشر خارجی و ۲۷۰۰ ناشر داخلی در دو بخش مجازی و حضوری شرکت کرده‌اند که این آمار، تقریبا به‌مانند آمار نمایشگاه سال گذشته است. این امر از آن جهت اهمیت دارد که سال گذشته پس از دو سال درگیری با بیماری کرونا، نمایشگاه کتاب به صورت حضوری برگزار و با استقبال کم‌نظیری همراه شد. امسال نیز با وجود تمام حواشی، آمار و ارقام به مانند سال گذشته است و شکست پروژه تحریم نمایشگاه کتاب به وضوح نمایان است.

منبع: رجانیوز